Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 700 ggr
Faxlin
0

Hundar & katter blir pälsar

För ca ett år sedan gick det ett program på tv om just hur de gör pälsar av just hund och katt. Dessa pälsar importeras sedan hit till sverige bland annat. Det var ett direkt vidrigt program att se, där de med dolda kameror visade hela processen med hur de slog ihjäl hundar och katter för att sedan få se när de flåddes och blev till pälsar. Fick lära mig att bästa djuret att göra päls av var schäferhunden. Hualigen vad mina blev nervösa när jag berättade det.

Men allvarligt, var det någon mer som såg detta program. De tog även upp om en dam som tyckte att hennes nya päls kändes som hennes golden, så hon skickade iväg ett prov på pälsen, och visst gick hon omkring med golden päls. Inte så roligt för de som förespråkar päls att veta att även deras älsklingar riskerar att bli pälsar om de hamnar i fel händer.
Hoppas på en fin diskusion om ett i övrigt väldigt obehagligt ämne.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kiara
0

Jag kom också ihåg att jag såg programmet men jag har för mig att på vissa ställen var dom inte så "snälla" att som slog ihjäl hundarna/katterna innan för det blev bättre skin om dom levde när dom flådde domGråter

Jag kom ihåg reportaget mycket och under vilka vidriga förhållanden djuren levde i väntan på en vidrigare dödGråter

När det finns syntet som dessutom går att tvätta i maskinFundersamoch vill man ha riktigt skinn så kan man ju ha en iller i luvan det har jag hört att många av era mysiga illrar gillar -att åka luvaSkrattande

irma
0

jag hittade en länk som jag skickade till Pia om just detta..man kunde skriva på en protestlista här på nätet.. jag skrev på direkt.. nu har jag inte den länken kvar,, tråkigt nog..men kanske Pia har den?

tycker som Kiara att det finns så mycket syntet idag så riktiga pälsar inte behövs alls,,, skillnad när vi levde som grottmänniskor och det inte fanns andra kläder att tillgå då… och en sak att komma ihåg under grott tiden… dom dödade ett djur,,sen tog dom reda på allt från det djuret… tror inte att något djur dödades bara för att ta pälsen,,, utan dom behövde hela djuret..

Idag dödar man endast för pälsen och resten slängs,, snacka om onödigt.. men om ALLA i t ex Sverige vägrar köpa äkta päls,,då skulle päls industrin dö ut… om alla filmstjärnor och dylikt i USA skulle göra samma sak så finns ingen anledning att sy av riktiga pälsar..

Pia
0

Nej jag såg inte programmet, hörde mycket om det dock… Klarar inte av att se sådant längre, jag blir helt förstörd… Så totalt genomvidrigt och deprimerande och hemskt och… Men jag gör mitt bästa för att leva som jag lär, det fungerar inte alltid det erkänner jag, men på det stora hela hoppas jag att det gör det, hm…

Här, jag hittade länken du skickade Anki http://www.katt.nu, där skall visst protestlistor finnas.

Här, här , här och här finns lite fler trådar kring ämnet hur vi behandlar våra djur…

Jättebra tråd Åsa, sådant behöver alltid diskuteras…! Tänk om fler människor kunde resonera så klokt som ni gjort ovan dock…:)