Mammas älskade bebis är borta.
Jag kommer för evigt beskylla rådjuren för min älsklings bortgång, i min värld så är det deras fel.
Du kom till mej som en 3-dagars kattbebis utan mamma. Jag passade o vårdade dej, du fick flaskan varannan timme i flera veckor, du sov med mej i sängen o var med mej överallt.
Du växte till dej o för varje dag som gick så växte även kärleken jag känner för dej. Innan jag visste ordet av så var du en stilig ung man som aldrig lämnade mammas sida.
Vi skojade alltid om att du var lite knasig, att hissen inte gick ända upp, men det var det som gjorde dej till dej. sättet du knorrade in svansen på fel håll, eller alla timmar framför kaminen oavsett om den var tänd eller inte. När du suttit framför kaminen så länge att det inte gick att röra dej utan att man fick brännskador, då trivdes du, då var kattlivet gott.
Eller när du var ute o sprang, jagade löv o grenar.
Men så kom den där kvällen när du inte ville ha din nattgodis i sängen, det där heliga som du ALDRIG missar, du bara tittade på mej o vände bort huvudet o gick iväg. Sen gick det fort. Du slutade helt att äta dagen efter, inte ens tonfisk ville du ha. Du satt framför kaminen o gungade o dina ögon blev helt tomma. Du började bli ostadig när du gick, o i bland vinglade du till som om du var på väg att ramla.
Vi åkte till veterinären. Dom undersökte o tog massa prover o rönka, men inga svar, ingen diagnos. Provade i hopp om att det skulle hjälpa med penicilin, men ingen bättring. Vi åkte hem med dej, ville du skulle få vara med oss, eller jag ville väll få vara med dej kanske, hoppades att ett mirakel skulle ske, att jag skulle vakna en morgon o så var du frisk igen, att allt bara var en mardröm.
Men så var det inte. Du blev mycke sämre dagen efter, o sen sämre för varje timme som gick, fanns bara skin, ben o päls kvar av min älskling. Du kunde inte gå, o när du drack så var jag tvungen att hålla dej så du inte stod på nosen i skålen. Nu fick det vara bra!
Beslutet togs, men jag ville inte stressa dej o åka bil till veterinären, ville du skulle få somna in hemma.
O så blev det. Hittade en veterinär som kunde komma hem o hjälpa honom över till andra sidan. Vi förberedda i soffan med filtar o gjorde det mysigt o varmt.
Så var det dags…. Du somnade in i min famn, som så många gånger förr…… Men den här gången vaknar du aldrig mer igen.
DU FATTAS MEJ!
Zudd V.I.F.
Född 090517 Somnade 101208
Beklagar sorgen. Det är aldrig lätt att förlora en pälskling.
Men varför beskylla rådjuren?
Vi har 7 rådjur som bor på vår tomt o vi misstänker att det är dom som har smittat min katt.
Veterinären misstänkte att han hade vingelsjuka.
Läste lite snabbt och det verkar kunna smitta via möss bland annat. Men att det inte verkar finnas bra fakta om hur det smittas.
Tycker inte du ska beskylla andra djur ändå. Sånt här händer tyvärr. 
Som jag skrev innan.
I MIN värld så är det deras fel, det är mitt sätt att hantera det här.
Det spelar absolut ingen som helst roll att jag vet att sånt här händer, den här gången hände det mej, o jag har all rätt i världen att bli förbannad o skylla på vad jag vill om det gör det lättare för mej, o det gör det.
Okej. Hoppas det kommer en dag då du kan släppa den ilskan.
och kanske inse att släppa ut en katt inte är så bra alla gånger…
S*Winsnes Wilda
Mikela: är övertygad om att din lilla ängel har det gott och jagar löv och myser gott, fast på andra sidan ! Ni ses nog där när det är så dax
Det är svårt att förlora ett djur … men tyvärr så händer de
Just nu verkar det kanske inte så , men du kommer igenom din sorg och kan gå vidare
Jag är av den åsikten att vissa katter mår bra av att få vara ute ibland.
Vi har alla olika åsikter o så är det bara, vet inte om det är någon som har rätt eller fel.
Jag hoppas oxå att jag kan släppa bitterheten.
Tack Pia, hoppas verkligen du har rätt!
Åååh vilken fin men sorglig berättelse. 
Beklagar verkligen!
/Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
#6 Katter i koppel eller som är ute med sin ägare kan smittas på exakt samma sätt som en katt som går ut själv..
#0 Beklagar sorgen över din kisse. Det är jobbigt att förlora en kär familjemedlem. Det är lättare om dom blir gamla och sjuka än om dom är unga :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
tack Sissi!
Tycker det låter som en jag känner. Han beskyllde Mc Donalds för att deras dotter fick diabetes.
Jag måste nog be om ursäkt för det lät inget trevligt det jag skrev men blev lite upprörd hur du börjar berättelsen, det förstörde liksom allt.
Tycker det är tråkigt med folk som ska ta bort det egna ansvaret i allt.
Tror inte att det är ett sätt att ta bort eget ansvar.. mer så att just nu så är känslan precis så .. och för henne underlättar det väl att få känna det på just det viset
Tycker nog det är lelakt och okänsligt att börja hacka på henne för att katten vart ute osv när hon uppenbarligen försökt få skriva av sej i sin sorg
Ja, för mej underlättar det att få vara arg o bitter, att hitta något att skylla på, det är mitt sätt att sörja o bearbeta.
Jag visste inte att man inte fick sörja på andra sätt än erat sätt.
Vet inte hur mycket ansvar jag själv tycker att jag har, kanske är jag naiv o lite dum i den frågan. Men jag tycker ju att katter ska få gå ut, han var en "bondkatt" o jag såg ett helt annat behov av att få gå ut hos honom än vad mina perserkatter kanske har. Han gick aldrig iväg längre än att han kunde se mej, o då bor vi ändå väldigt avskilt o det är bara grusvägar med väldigt låg hastighet här, o även den ligger ca 100 m från huset. Vi har en tomt på 5000 kvm o flera av grannarna är sommarhus. Här finns inga viltspringande katter eller hundar. Så varför skulle han inte få gå ut?? Visst visste jag att han kunde bli sjuk, o det blev han ju, men det finns många katter som aldrig har varit ute som blir sjuka ändå o som man tvingas avliva. Vi var hos veterinären när vi märkte att han började bli dålig, dom gjorde massa tester, dom gjorde allt dom kunde, vad mer kunde jag ha gjort? När jag märkte att det inte fanns nått mer att göra så hittade jag en veterinär som kom hem o hjälpte honom över, han slapp åka bil, han slapp bli stressad av en annan miljö, han fick ligga i min famn hemma i soffan o dra sina sista andetag.
Hade jag fått göra om allt igen, hade jag gjort allt lika dant igen.
Sen får ni tycka vad ni vill.
Tack än en gång Pia, skönt med nån som förstår.
Vad ledsamt att läsa din "berättelse"… hoppas att du kan finna tröst i att han fick en bra tid hos dig och att du gav honom allt som han behövde och önskade. Tragiskt att hans tid här på jorden blev så kort, men du räddade honom och gav honom ett gott liv. Fint av dig att ta hem en veterinär, så att katten fick somna in i en lugn och trygg miljö - du gjorde vad du kunde, och det är han säkert tacksam för.
Beklagar sorgen 
Vad fin och gripande berättelse! Jag grät när jag läste den. Då jag själv varit med om ett djur som blev sämre å sämre utan att man hittade något fel.. känns fruktansvärt.
Du har verkligen gjort allt som stod i din makt för din älskade katt!
Skickar styrkekramar till dig
Är ledsen för din och kissens skull. Zudd har det bra nu, och jag tror han kommer tillbaka till dig när du känner dig mogen. I en annan kisses skepnad.
oj…. Kan rådjur sprida vingelsjuka? LEdsen med dig också….MEn jag är vetgirig. det hade faktiskt varit intressant att veta om rådjur kan smitta med vingelsjuka. Eftersom möss kan det. Vet du vad? inne hos mig på Svensk Natur finns väldigt duktigt folk, som kan massor om de vilda djuren. JAg tycker, att om och när du orkar, så kan du väl fråga där inne? Du kan även höra inne på den utmärkta sidan Miljö i fokus. i övrigt, så beklagar jag din sorg…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#19 Jag har googlat lite och kollat bland annat på SVA och det finns inga fakta om hur det smittar. Bara misstankar om vart smittan eventuellt kan komma från.
ja jag har en väldigt duktig kille inne hos mig på SN som brukar svara på såna här frågor. Han är jätteduktig. Så fråga inne hos mig du, så ska jag se till att tråden hålls levande tills han dyker upp!
Det finns inte tillräckligt mycket studier för att dom ska veta hur den smittar. Att det kommer från dom 7 rådjur som bor på vår tomt är min egna teori. Det är lätt att beskyll o hata något som redan förstör så mycket o som man vill bli av med men in kan Jag har försökt förklara det här för andra, det är inte det att jag inte gillar rådjur, det är vackra djur men inte när dom bor i o förstör din trädgård. Vår granne handmatar dom o har gjort det i måååånga år vilket gör att dom är tama o inte går att skrämma bort med hjälp av vatten, cd skivor o liknande. Dom äter ju såklart upp allt som växer, förutom det så gräver dom stora "sovgropar" överallt, kiss o bajs finns på precis hela tomten o dom har jagat mina katter.
Det finns inget sätt att klart kunna ge diagnosen vingelsjuka utan obduktion o det ville jag inte göra på min katt, så det ända jag vet var att veterinären misstänkte vingelsjuka.
Mikela, sätt ut frigolitbitar i snören i buskar ca 20x20 cm. Elelr såna där plasttråg, vita. det skrämmer bort rådjuren. MEn det är nog lite långsökt att just rådjuren har smittat ner din kisse….
jösses tror du inte jag vet att dom kan bli smittade i koppel eller i rastgård oxå?? till TS: självklart får man ha sin åsikt o sorgearbete och huruvida katter ska släppas ut eller inte, men vi måste ju oxå få reagera när du tar upp det i ett forum.. att vara bitter på stackars råddjur känns iaf för mig väldigt långsökt . att "hata" dom för att dom förstör ännu värre.. det är ju vi människor som inkräktar och har åsikter om våra trädgårdar,finns inte ett djur (inkl katter) som bryr sig ett skit om det. då skulle nog många hata utekatter pga samma saker… kan man inte sörja utan att lägga skulden på nån så..visst skyll du på andra djur.
S*Winsnes Wilda

Vad är vingelsjuka? Vi har också utekatter här på bondelandet, och rådjur och möss. kan man vaccinera mot det?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#15 Så du anser att "bondkatter" kan vara ute men inte raskatter??
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
# Jag tror inte det var så TS menade. Utan drog snarare en jämförelse mellan lugna katter som perser och andra aktiva katter som har ett större behov av att röra på sig.
Men nu vart det lite off topic tycker jag