En bestämd liten dam.
Måste bara dela med mig en liten historia om min lilla älskling, Metallica. Hon är en riktigt bestämd liten dam som inte går med på vad som helst. I sommras vart hennes bror och bästa vän påkörd av en lastbil, och sedan dess har hon varit en väldigt ensam liten kisse. Dom andra katterna har inte varit så pigga på att leka med henne och även om jag gör allt för henne så är det ju inte samma sak som en kattkompis. För 2 månader sen flyttade det in en ny liten kattflicka in hit, en hittekatt som bara skulle stanna tills ägaren dök upp. Så blev det ju inte, utan flickan bor fortfarande kvar och Metallica har äntligen någon att leka med igen! 
Så långt var ju allting bra, men nu kommer Metallicas envishet med i bilden. En katt som funkar så bra med min lilla älskling var ju precis vad jag behövde, hon får helt enkelt flytta med mig och Metallica när det blir dags, tänkte jag. Det tänkte inte Metallica, hon vill inte dela matte och husrum med någon. Första natten med lilla Elina i sovrummet trodde jag att Metallica hade skadat sig eller något. För när jag rörde vid henne så spottade och fräste hon och lyfte jag henne så skrek hon rakt ut. Men det slutade ganska snabbt när Elina åkte ut. Och så fortsatte det, Elina är en trevlig prick som är jätterolig att leka med, men faen att hon ska få vara på mitt rum, "säger" Metallica.
Men envisheten slutar inte där. Metallica har sin världsbild och den ändrar man inte på hur som helst. Inatt skulle min lillasyster sova i mitt rum, och då ville hon ha Metallica som sällskap. Metallica har ingenting emot min syster, det går ann att kela med henne lika väl som det går att kela med någon annan i familjen. Men inte heller hon fick vara på mattes rum! Som min syster berättade så hade hon legat nere i fotändan och surat hela natten (när jag sover där ska det minsann sovas nära, nära matte) och hade hon försökt klappa henne hade hon bara fräst och rivits. När hon försökte prata snällt med henne hade hon demostrativt rest sig upp och gått till andra sidan rummet och lagt sig. Det finns bara ett som duger i hennes värld, det är hon och matte i hennes rum. Inte mer, inte mindre, punkt! 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hoppas katterna är kastrerade och öronmärkta eller chipmärkta om ni låter dem springa ute.
Ohh, du är en såndär som alltid vill påpeka hur andra ska sköta sina djur utan att du ens vet nånting om det… Well, ok, då kan jag vara en såndär som blir förbannad när folk "vänligt" påpekar saker:
Inte för att du har med det att göra, men ja, Metallica är kastrerad och öronmärkt. Och så fort jag får råd så ska hon få en chipmärkning också. Samma med Elina, så fort jag får råd och inte bryter mot lagen (dvs, när hon har varit här i tre månader, för då är hon min. Det hade du inte koll på, va?) ska hon kastreras och märkas. Och jag har inte sagt nånting om att mina katter skulle vara utekatter, har jag? Nä, för det är dom inte.
Och kom nu inte med att "om du inte har råd ska du inte ha djur". Jag är arbetslös. Jag lever på 4000 i månaden. På det försörjer jag migsjälv (halvt om halvt) och mina 11 råttor och 4 hamstrar. Katterna står morsan för. Men aldrig, ALDRIG, har det hänt att mina djur inte har fått komma till veterinär när dom behövt. Jag var dit med en av råttorna (Ja, du läste rätt, en råtta) för så sent som ett par dagar sen. Och kasteringen av Metallica bekostade jag dessutom också själv.
Att det är ett sådant här bemötande man skå få varje gång man kommer in på ett kattforum. Jo, det är det, jag har varit på andra kattforum också. Ni antar att varenda kattägare som inte uttryckligen talar om att h*n skötter sina katter på ett för er korrekt sätt låter dom springa vind för våg utan någon koll. Och jo, det är ett dåligt bemötande, för även om det nu är så viktigt för er hur katterna sköts så kan ni iaf säga det på ett trevligare sätt. Jag har tamefan Aspergers och jag skulle ha kunnat skriva detdär på ett vänligare sätt. Ex: Hej, vad kul att du ville dela med dig av din historia. (den delen kan ni ju utesluta om ni nu inte skulle tycka det) Men jag måste bara fråga en sak; Är era katter utekatter? Har ni kastrerat och ID-märkt dom då? Men jag antar att jag sjunger för döva öron här, så tack för ett "trevligt" bemötande och lycka till med erat forum. Cuz, I'm out…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Se där vad man kan spotta ur sig galla över en sådan struntsak. Men jag står vid vad jag sagt, är väldigt less på bemötandet jag brukar få på allehanda kattforum (förutom hittekatter.ifokus, dom är trevliga!) Men jag håller hoppet uppe om att det faktiskt finns vettiga kattägare även här… Så till er vettiga människor där ute ber jag om ursäkt ifall ni tog åt er. Till er andra; känn er träffade!
//Lamina

Vilken liten härlig katt metallica verkar vara =) Min Puma e nästan likadan fast hon vill knappt kela med nån och tar jag upp henne i famnen så e hon sur på mig i flera timmar.. De e för goa de små liven o alla har såna olika härliga personligheter =)
#3: Du överreagerar. Varför blir du upprörd över att människor bryr sig om att katterna inte far illa? Det kanske är något som du bör fundera över. Du skrev att Metallicas bror blev överkörd av en lastbil, jag tog för givet att ni inte har lastbilar inomhus, ergo var det en utekatt.
Hehehe, Metallica låter lite som min 1åriga hane Kiwi, fast han är lillebrorsan här ^^ Han tog över min snart 2 åriga flicka Lakrits plats & han sitter & surar (läs andas TUNGT & fnyser) om hon får uppmärksamhet eller ens vågar komma upp i mitt knä osv…
Nu har hon varit lite dålig pga allergi, men börjar bli som en ny katt, supergosig,pratig & mycket tuffare, så nu är han verkligen sur & hoppar ibland på henne för att (som jag uppfattat det) dominera henne. Stackars Kiwi har fått mycket skäll ett tag nu *S*
Nej, jag överreagerar inte. Som jag sa, det är dethär bemötandet man får på kattforum, det är vad min erfarenhet säger. Varenda gång jag kommer in på ett kattforum och skriver nånting så blir jag påhoppad av människor som bara "vänligt" vill påpeka att man faktiskt måste kastrera och märka sina katter om dom ska gå ute (lika irrelevant då som det är nu) och att jag ska inte ha katt om jag inte har råd (bara för att jag frågade vilken veterinär som kastrerade billigast). Vad skulle du säga om du kom till Råttor.iFokus för att berätta om din otroligt gulliga råtta och vi bara skulle anta att du har en ensamråtta (vilket är förbjudet enligt lag) eftersom du bara skriver om en råtta och hoppa på dig för det? Inte så kul va? Ska man behöva påpeka för varje sak man skriver att man faktiskt tar hand om sitt djur på det sätt du vill? Och sättet du skrev det på var faktiskt otrevligt, stöddigt rent ut sagt. Jag gav ju själv ett exempel på hur du åtmistonde kunde fråga på ett vänligt sätt i mitt första svar. Men som sagt, jag sjunger för döva öron där…
Du bara antar en massa saker och skriver dina svar efter vad du tror. Min katt blev påkörd av en lastbil, det betyder att han normalt gick ute? Så om min hund blir påkörd, betyder det då att jag brukar släppa honom lös vind för våg? Nu var ju iofs Tolón van vid att gå ute sen tidigare. Men du ska veta att jag verkligen försökte allt för att hålla honom inne. Men det kanske jag också var tvungen att påpeka i min berättelse? Ska jag då skriva med att jag var i Danmark när han blev det också, för att verkligen bedyra min oskuld i det?
Man behöver faktiskt inte predrika sin tro för alla man kommer åt. Hur skulle det vara om du hade lite tro på mänskligheten och någon gång antog att nästa nya medlem här inne faktiskt tar hand om sina katter på ett bra sätt? Hur skulle det vara om du antog något possitivt, som t.ex. att kattstackaren som vart påkörd kanske hade smitit ut och att han ju måste ha varit ID-märkt eftersom ägaren fick reda på vad som hade hänt honom och inte bara antog honom försvunnen för gott? Skulle det vara så svårt att faktiskt visa lite medlidande och skriva något i stil med "Men gud vad synd att din katt blev påkörd! Vad hände? Smet han ut eller var han utekatt? Han var väl ID-märkt?" Eller så kanske du skulle låta bli att skriva över huvud taget om du inte har annat att tillföra tråden annat än dina antaganden att TS (jag, i dethär fallet) inte bryr sig om sina djur. Dethär forumet är väl, liksom alla andra forum, till för att medlemmarna ska trivas? Det är medlemmarna själva som skapar ett trivsamt forum genom att vara trevliga mot varandra och inte anta det värsta om varandra.
Men ok, jag ska skriva om texten så den passar dig och dina gelikar där ute:
Måste bara dela med mig en liten historia om min lilla älskling, Metallica. Hon är en riktigt bestämd liten dam som inte går med på vad som helst (fast kastrering och ID-märkning har hon fått lov att gå med på. Och hon får finna sig i att vara innekatt). I sommras vart hennes bror och bästa vän påkörd av en lastbil (ja, han var en utekatt, men jag försökte verkligen hålla honom inne. Men just då det hände var jag bortrest och kunde inte mycket göra. Han var för övrigt kastrerad och ID-märkt han också, bara så ni vet), och sedan dess har hon varit en väldigt ensam liten kisse. Dom andra katterna (Som faktiskt inte är kastrerade, förutom hankatten, men ändå innekatter, förutom hankatten. Men dom är inte mina så dom kan jag inte göra mycket åt) har inte varit så pigga på att leka med henne och även om jag gör allt för henne så är det ju inte samma sak som en kattkompis. För 2 månader sen flyttade det in en ny liten kattflicka in hit, en hittekatt som bara skulle stanna tills ägaren dök upp. Så blev det ju inte, utan flickan bor fortfarande kvar (Och kommer kastreras och ID-märkas när tillfälle ges) och Metallica har äntligen någon att leka med igen!
Så långt var ju allting bra, men nu kommer Metallicas envishet med i bilden. En katt som funkar så bra med min lilla älskling var ju precis vad jag behövde, hon får helt enkelt flytta med mig och Metallica när det blir dags, tänkte jag (och kasteras och ID-märkas, sa jag det?). Det tänkte inte Metallica, hon vill inte dela matte och husrum med någon. Första natten med lilla Elina i sovrummet trodde jag att Metallica hade skadat sig eller något. För när jag rörde vid henne så spottade och fräste hon och lyfte jag henne så skrek hon rakt ut (Kanske ska nämna att jag ringde veterinär då?). Men det slutade ganska snabbt när Elina åkte ut. Och så fortsatte det, Elina är en trevlig prick som är jätterolig att leka med, men faen att hon ska få vara på mitt rum, "säger" Metallica.
Men envisheten slutar inte där. Metallica har sin världsbild och den ändrar man inte på hur som helst. Inatt skulle min lillasyster sova i mitt rum, och då ville hon ha Metallica som sällskap. Metallica har ingenting emot min syster, det går ann att kela med henne lika väl som det går att kela med någon annan i familjen. Men inte heller hon fick vara på mattes rum! Som min syster berättade så hade hon legat nere i fotändan och surat hela natten (när jag sover där ska det minsann sovas nära, nära matte) och hade hon försökt klappa henne hade hon bara fräst och rivits. När hon försökte prata snällt med henne hade hon demostrativt rest sig upp och gått till andra sidan rummet och lagt sig. Det finns bara ett som duger i hennes värld, det är hon och matte i hennes rum. Inte mer, inte mindre, punkt!
//Lamina
Jag tror att sådana påpekanden till stor del är till för andra som läser tråden. Eftersom du inte nämnde det i din text är det bra att sådan info läggs till så att kattägare som läser detta blir informerade om vad man bör göra med sin katt och således jobba för att öka katters status.
Jag tror inte att PumpkinQueen menade något illa (utan bryr sig helt enkelt om katter) men samtidigt förstår jag TS. Det var väl droppen efter alla hemska anklagelser som TS fått från kattforum.
Sen så kan det ju diskuteras om man behöver vid varje trådstart nämna i fall katten är kastrerad, öronmärkt osv osv.
8# Det är väl kanske vettigt, men formuleringen i det här fallet var inte trevligt. Hade jag varit TS hade jag också blivit lite upprörd…
#8 Jag kan inte mer än ge dig rätt. Katter ses allt för ofta som ett djur som kan och ska klara sig själv, och deras status bör höjas. Och visst är det bra att man är villig att lobba för att folk kastrerar och ID-märker (och gärna även vaccinerar) sina katter. Men jag kan liksom bara inte förstå varför det måste göras i varje tråd. Att fara fram på det sättet som jag sett att en del kattmänniskor gör kommer bara att få folk att sätta sig i försvarsställning, och i den ställningen tar man inte gärna till sig av dom tips man får. Det finns som sagt trevligare sätt att säga det på. Det behöver inte sägas i varje tråd. Och framför allt, vill ni ha det sagt på ett bra sätt, skriv en artikel eller starta en egen tråd om det.
Tänk om alla djurforum skulle börja göra på samma sätt. Går jag in på ett hundforum och skriver om hur mycket jag tycker om att ta en promenad med min hund så skulle jag få ett svar som "vänligt" påpekade att jag skulle ha hunden kopplad från 1 Mars. Går jag in på hamsterforum och skriver att jag älskar mina hamstrar skulle jag få till svar att guldhamstrar ska sitta själv. På reptilforum skulle dom påpeka att jag inte ska mata med levande om jag skrev att jag föredrar att ge gerbiler till mina ormar. Och jag kan knappt drömma om vad jag skulle få för svar om jag skrev att jag älskar att gallopera på min häst på ett hästforum. (något i stil med att man kan inte bara gallopera fram som ett vilddjur hela dagarna, hästen måste få vila and so on and so on) Nu är det ju inte så, inte vad jag har märkt iaf. Men konstigt nog verkar det vara så på alla kattforum jag har hittat. Nu tror jag ju inte att det är något fel på er kattforumister för det. Men dom av er som skriver sådana saker i varenda tråd kanske skulle ta och fundera en smula på vad ni håller på med. Ni skrämer bara iväg folk, gör dom upprörda och åstadkommer ingenting positivt med det. Jag tror inte att en enda människa har tänkt "nämen oj, jag ska nog ta och kastrera och ID-märka min katt jag också" bara för att #1 skrev så.
//Lamina
Att vissa antar saker vet jag av egen erfarenhet här. Jättetråkigt & vissa är rent av kränkande. Att många bryr sig & vill informera är en sak, men man kan faktiskt fråga om det inte framkommit av första inlägget, dvs TS inlägg ;)
Att man måste i princip vara rik & veta exakt allt innan man skaffar katt är löjligt, det har jag oxå fått skit för, att jag har dålig ekonomi.
Att kattägare som tex jag & TS samt andra med dålig ekonomi, lite kunskap om katter osv, ens är medlemmar här & skriver, det ger ju vissa möjlighet att kränka & komma med saker som inte hör till TS fråga.
Jättetråkigt, men jag har även stött på otroligt vänliga & hjälpsamma medlemmar här & nu i efterhand (efter att själv utsatts för kränkningar här) så tror jag att vissa mindre trevliga medlemmar mest troligt inte menar så illa, men de uppför sig tyvärr så, kanske pga deras erfarenheter eller helt enkelt att de verkligen anser att vi inte har rätt till katter. Jag vet inte, men nog finns det en & annan som är snabb att döma oss kattägare här med sämre ekonomi väldigt hårt & verkligen anse att de är bättre kattägare pga deras bättre ekonomi & kunskaper.
Man kan inte tänka på allt & alla är olika, men jag tror knappast att en kattägare som skiter i sin katt, men har den tex bara för att barnen tjatat, blir medlem här…
Istället för att bemöta oss mindre kunniga kattägare med kränkningar, dumma antydningar osv, så är det ju bättre med frågor om det inte framkommit, trevligare bemötande & tips ;)
#7: Jag kan inte förstå på vilket sätt min kommentar var otrevlig. Det var inte så det var menat. Alltså överreagerar du och övertolkar. Precis som #8 skriver så tycker jag det är bra att skriva att katten är kastrerad och märkt redan i originalinlägget så att det inte behöver bli någon diskussion om det senare i tråden. Det underlättar för alla och bidrar till att höja kattens status. Om oerfarna kattägare får läsa att det är normalt att kastrera katten så kommer de förhoppningsvis ta till sig denna info.
Jag är inte här för att vara social och lära känna en massa underbara människor. Jag är relativt ointresserad av människor. Däremot är jag intresserad av katter och jag blir upprörd när de blir misskötta. Jag försöker verkligen skriva på ett informativt sätt, även om jag ibland vill skriva till folk som plågar sina djur att det är världens största idioter (eller liknande) så försöker jag behärska mig. Ibland går det bra, ibland går det mindre bra.
#2 Jag håller med det du säger fullständigt! Blev ock så påhoppad ofta tidigare och folk bara antar att man inte tar hand om sina djur och att deras sett minsann är den ENDA och RÄTTA sättet. Jag gick inte in på forumet på nästan 1 år då jag fick nog helt enkelt. Nu e jag tillbaks. Svårt att säga att man inte ska ta åt sig för det gör man även om man inte vill. En del har bara allmänt svårt med vanligt hyfs och vet inte riktigt hur man pratar med folk. Tråkigt 
Men nog om det, din katt låter precis som min katt, men min katt låter heller ingen annan än mig röra henne. Dom har verkligen egna personligheter katter 
#13 Då har vi diskuterat färdigt här. Om du tror dig nå ut till folk genom att vara otrevlig och anta att alla som inte säger annat är totalt ointresserade av sin katts välmående, då har jag inte mer att säga dig. Mer än att jag tvivlar på att du har fått en enda kattägare att tänka om, snarare har du gjort dom arga och aviga. Lyckat!
För att hålla mig till trådens ämne; tack till er som velat hålla tråden uppe och delat med er av era katters beteenden också. Dom är verkligen envisa små personligheter hela bunten! <3
//Lamina
Tycker att det låter lite väl mycket begärt av alla medlemmar, att man ska skriva om katten är kastrerad eller inte, för att undvika icke positiva inlägg. Om man, som i TS tråd, enbart skriver för att berätta något roligt om sin katt, vad har då kastrering mm att göra med detta?
Jättetråkigt att vissa enbart ser det de vill se & genast skriver inlägg om detta, på bra eller dåligt sätt & inte ens nämner det positiva som TS försökt förmedla här 
Tycker inte alls att TS överreagerar, då det är väldigt vanligt att det inte alls är trevlig ton många kunniga & erfarna kattägare här har.
Det är som jag skrivit tidigare, många inlägg kanske inte alls är menat att vara så negativt eller elakt som många gånger förmedlas, men därför är det oxå viktigt att man kan säga till & att medlemmarna tänker på detta när det skrivs inlägg.
& som jag tidigare skrev, fråga istället för att komma med antaganden. Det blir så mycket enklare att undvika tjafs osv då.
Man måste inte bli kompis med alla medlemmar i en sajt man är medlem i, men man kan ju ha trevligt bemötande, oavsett om man blir irriterad för okunnighet, dålig ekonomi osv de andra än har.
Jag kan garantera att vi mindre kunniga & fattigare kattägare blir väldigt tacksamma & har lättare att ta till oss tex råd & viktig info, om man bemöts på trevligare sätt 
Helleh: "Det är som jag skrivit tidigare, många inlägg kanske inte alls är menat att vara så negativt eller elakt som många gånger förmedlas, men därför är det oxå viktigt att man kan säga till & att medlemmarna tänker på detta när det skrivs inlägg."
Man kan även önska att medlemmarna tänker på detta när de läser inlägg. Alla är verkligen inte ute för dem, och paranoia är inte hälsosamt. Bara för att du och TS inte ser något värde i att man skriver att katten är märkt och kastrerad betyder det inte att det ÄR oviktigt att skriva det. Ju mer folk läser ordet "kastrera" i samband med katt, desto bättre är det för kattens status.
Personligen får jag ju vatten på min kvarn när oansvariga kattägare vägrar att ta till sig info. Det bevisar ju att jag har rätt: de saknar empati och borde inte ha några djur.
#17 Så vad du säger att folk ska lyssna på dig oavsett hur du säger saker? Det spelar liksom ingen roll varför du är här, du kan väl vara trevlig ändå? Som sagt, man tar sig långt genom att vara trevlig och man får folk att lyssna på en. Att vara otrevlig, säga att folk som tar åt sig är lättstötta och sen skriva saker som "Personligen får jag ju vatten på min kvarn när oansvariga kattägare vägrar att ta till sig info. Det bevisar ju att jag har rätt: de saknar empati och borde inte ha några djur." är fruktansvärt arrogant och kommer inte ta dig nånstans.
//Lamina
#18: Jag är inte ansvarig för hur du tolkar det som skrivs. Om du upplever det som otrevligt att jag bryr mig om katter och frågar om de är kastrerade så är det din tolkning. Du kan alltid välja att låta bli att läsa det jag skriver.
Varför i hela världen ska jag låta bli att läsa vad som skrivs i MIN tråd? Du kan väl låta bli att skriva en massa OT i mina trådar istället? 
//Lamina
Dessutom får jag vatten på min kvarn av att du vägrar ta till dig av vad jag skriver. Det bevisar ju att jag har rätt: Du är arrogant, otrevlig och borde inte få vistas på ett forum.
//Lamina
#20: Poäng till dig, den här diskussionen är OT och därför bör vi avsluta den.
#21: Och lik väl är det bara du som kommit med personagrepp. Lite lustigt när det nu är jag som är den "otrevliga".
Visst, du vägrar ju ändå ta åt dig så varför ska jag ödsla min tid. Men fundera på en sak; Varför får du inget medhåll i tråden..?
//Lamina
#23: Det är inte relevant huruvida jag får medhåll i tråden (vilket jag ju iofs har fått), eftersom man inte har mer rätt ju fler som håller med. Jag tycker man ska tänka själv, inte låta något grupptryck påverka ens åsikter. Men nu är vi OT igen.
Du har väl rätt, som vanligt. Och du får som du vill, jag lämnar dethär forumet nu. Förstår inte varför jag kom hit till att börja med, har aldrig funnits forum som gjort mig så redigt förbannad som kattforum. Man kan ju undra varför…
//Lamina
#Det har aldrig varit min önskan att få någon att lämna forumet. Men självklart är det onödigt att utsätta sig för saker som gör en förbannad.