Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2534 ggr
skrollan
2

Katt som ständigt är täppt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har en vän som har en katt på ca 4 år, hon är ständigt täppt i näsan/nosen.

Hon har vart hos små privata veterinärer, och dem säger att det inte går att göra något.

Sedan var hon på en större veterinär station som kom med att "det finns alltid något man kan göra" men inte mera än så?

Så vad tror ni nu detta kan vara? Hon är pigg och äter och dricker. Men bajsar konstant löst som jag förstod det.

Hon har vart med om för ca 2 år sedan för en bilolycka där svansen skadades. Dem skulle operera och få den "ihopsatt" igen, men efter bara några dagar "vissnade" svansen och dem fick åter igen åka in för operation och då tog dem bort svansen.

Så katten har tyvärr vart med om mycket.

Imasy
0

Men har du inte fått någon diagnos? De har bara sagt att "det är så"?

IceJossan
0

Jag vet att man kan ge kortison (avsvällande) en tid för att hjälpa förkyldningen att försvinna. Det i samband med en antibiotikabehandling på 10-20 dagar brukar göra susen. Men det beror på orsaken till problemet, det är inte alla katter som blir bra på ens det.

Vad äter hon för mat? Det kan ha väldig betydelse för hur magen mår.

Är hon avmaskad? Katter kan bli lösa i magen av att ha mask.

Det finns en mängd olika kurer man kan testa mot dåliga kattmagar. Många rekomenderar en svältdag och därefter kokt fisk och överkokt ris i en vecka för att sedan börja blanda i vanliga maten, men jag har testat det på 3 katter och en bekant har testat det på sin - det enda resultatet blev att katterna sket ut brunaktigt geléslem.

Att köra samma visa fast med kyckling rekomenderas också.

Annars finns det kurer som DiarSanyl, Stomax, FortiFlora m.m. samt det receptbelagda Ronaxan mot bakterieinfektioner i magen.

skrollan
0

Det jag vet om min väns katt är typ det jag skrev. Inte en aning om foder, men hon har två katter, och den andra katten mår ju bra.

Jag ska höra med henne om hon testat antibiotika på katten.

Jag tror tyvärr katten har gått med detta länge, skulle tippa på 1-2 år =/

Denna kommentar har tagits bort.
IceJossan
0

Fråga allt det jag frågade, och framför det jag skrev.

Alla katter är olika känsliga, så båda katterna behöver inte må dåligt bara för att den ena är mer känslig.

Det kan ju vara så att katten är kroniskt förkyld. Det betyder att det inte går att bota (men eventuellt underlätta besvären). Det finns lite olika typer av kroniker:

• En som bär på ett virus och smittar andra katter men inte har några symptom själv.
  • En som har symptom och smittar andra, men inte går att bota.
  • En som har symptom men som inte smittar andra. Det verkar som om din kompis katt är en sådan som är kroniskt förkyld men inte smittar.
skrollan
0

Tack så mycket!=) Jag ska prata med henne och fråga ut henne och säga allt ni skrivit till mig =)

Helleh
0

Jag kom att tänka på något jag såg på djursjukhuset för några år sen.. Där var det en katt som hade svampinfektion i näsan & som hade svårt att andas pga det… Vet sövde katten & spolade ur näsan & visade svampen, den var inte liten :(

Har det verkligen kollats upp, så det inte är nåt liknande?