Hon är hungrig hela tiden!
Hej alla på katter i fokus!
Om ni minns så hittade jag en liten kattfröken för snart en månad sedan (det finns en annan tråd om henne; upphittad katt heter den). Vi har, trots ihärdiga försök, inte hittat ägaren ännu så hon har väl lite smått flyttat in här, i alla fall så länge.
Trassel som vi kallar henne var smal när hon kom, vägde 2,7 kilo med en massa päls så veterinären tyckte att det var undervikt. När vi var tillbaka till veterinären 1,5 vecka senare hade hon gått upp till 3 kilo, så det var en ganska rejäl uppgång på så lite tid.
Det konstiga är bara att hon fortfarande är hungrig HELA TIDEN. Hon skriker i princip konstant efter mat. Vi ger henne Specificfoder från veterinären. Jag vet att det finns lite olika åsikter angående detta foder, men det är inte det jag undrar över just nu och än så länge verkar det fungera bra. Hon får lite mer än rekommenderad mängd mat, men är ändå hungrig hela tiden. Från början fick hon även lite Mjautorrfoder (vi köpte det innan vi visste hur länge hon skulle stanna) och även det äter hon upp direkt. Hon äter allt hon får direkt och sedan skriker hon efter mer. Hon är också helt galen i laktosfri filmjölk (det var det första hon fick när hon kom till oss eftersom det var det vi hade hemma och sedan dess skriker hon efter det så fort hon ser paketet) och brukar få lite varje dag. Även kyckling, kött och fisk hör till favoriterna och hon får lite sådant varje dag också. Hon får alltså mer mat än vad hon borde få men skriker ändå efter mer. Nu undrar jag varför hon gör så? Är hon verkligen så himla hungrig eller har det att göra med att hon troligtvis har varit ute ganska länge? Till vår förra katt kunde vi ha torrfoder framme hela tiden så att hon åt lite då och då, men det går inte med denna. Hur ska vi göra? Ska vi ge henne mer mat? Hon verkar verkligen vara hungrig, men ska helst inte gå upp så mycket mer i vikt enligt veterinären.
P.S. Jag vet att mjukmat Mjau/Bonitza anses vara ett bättre foder än torrfoder och jag hade gärna gett henne det, men eftersom jag fortfarande bor hemma och min mamma tvunget vill att hon ska äta torrfoder är det en diskussion jag gärna sparar till senare. Just nu får hon detta foder, i framtiden kanske jag kan övertala mamma så att hon kan få mjukmat men inte just nu tyvärr.
Har ni avmaskat henne?
Att hon inte är dräktig antar jag att ni kollat, eftersom ni varit hos veterinären.
Vad händer om ni låter torrfodret vara framme? Är hon kraftigt underviktig förstår jag om hon är konstant hungrig.
Antar att ni redan har kollat annat på henne som ev dräktighet, avmaskning, blodprov för att utesluta andra fel?
Man kan ju försöka ge henne fri tillgång till torrfodret, men med en tvist: Göra en matautomat så att det tar längre tid för henne att äta. Här finns exempel på olika matautomater man kan göra/köpa.
Men först bör du följa de första råden med avmaskning och utlåtande från veterinär.
Självklart är hon avmaskad och hos veterinär har vi varit ett flertal gånger. Bland annat har hon blivit vaccinerad samt sövd och rakad (då hennes päls var helt ihoptovad när hon kom, långhårig katt) och veterinären har även så klart hälsoundersökt henne, så det är inget fysiskt fel på henne i alla fall och väldigt underviktig är hon inte heller längre (vi har ju anpassat mängden mat på veterinärs inrådan efter att hon var underviktig när hon kom, så hon får ju redan mer än en normalviktig katt). Vi har inte vågat ge henne fri tillgång eftersom hon verkligen har ätit allt, oavsett hur mycket vi har serverat…
…men ikväll så har hon ÄNTLIGEN lämnat lite torrfoder så förhoppningsvis ska hon sluta vara så matfixerad nu!
Tack så mycket för alla era svar!
Tänk på att man ofta behöver avmaska katter som gått ute mer än en gång.
#5 Japp, vi vet, hon ska avmaskas en andra gång på måndag :)

Den lilla katten är ju en hittekatt som säkert farit illa och tidvis varit utan mat. Hon har aldrig förr varit säker på att det funnits mat till henne. Jag har själv haft en hittekatt som åt allt han kom över. Han älslade bröd t.ex, det fanns aldrig en smula kvar på golvet.
Jag tror alltså att din katts hunger har en psykologisk förklaring. Så småningom kommer den intensiva längtan efter mat att minska. En dag kommer katten att inse att maten kommer tillbaka.
Lycka till och en klapp till katten

Ge torrfodret på en bricka eller större tallrik, då äter hon långsammare o kanske blir fortare mätt. Jag skulle ge henne fri tillgång på torrfoder, för jag tror att hon bara är så van vid att inte få mat o att hon äter mindre när hon fattar att hon inte behöver gå hungrig. Gör hon inte detta så får man fundera vidare då. Hoppas att det löser sig =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag tror att den vill äta hela tiden för att den har varit utan mat så pass länge.

Om hon ska äta torrfoder, så ge inte Mjau. Ge hellre Eukanuba eller något annat kvalitetstorrfoder. Är det en kattunge? Ge i så fall Eukanuba Kitten (för kattungar). Det kan man även ge vuxna, magra katter en tid.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack så mycket för alla svar! Hon har lugnat ner sig betydligt nu och är inte lika beroende av mat längre, utan nu lämnar hon mat och det känns ju bra för då har hon ju i alla fall lite mat hela tiden. Problemet innan var att vi inte riktigt kunde ge henne fri tillgång på mat då hon verkligen bara åt och åt och åt. Vi testade, men blev tvugna att ta bort det eftersom hon vägrade gå därifrån och vi blev rädda att hon skulle bli sjuk. Nu har hon dock som sagt lugnat sig betydligt, lilla gumman. #8 Tack så mycket för tipset. Vi hade inga skålar hemma så hon har fått på tallrik hela tiden, men jag har inte alls tänkt på att det kan göra att hon känner sig mer mätt så det var verkligen ett bra tips! #10 Mjau gav vi endast i början innan vi visste om hon skulle stanna mer än någon dag. Då var vi i mataffären och fick köpa det som vi trodde var bäst av det som finns där (då jag har hört att man inte ska ge ex. friskies och liknande). Nu får hon Specific-foder från veterinären, men Eukanuba kanske är bättre? Vi gav Eukanuba och även andra kvalitetsfoder till vår förra katt (hon avled tyvärr för 4 år sedan) men jag var osäker på vilka foder som var bra nu när vi blev med katt igen (jag har läst så mycket om olika foder här inne, och alla verkar vara oense, så det är svårt att veta vad man ska ge…) så därför tog vi det foder som veterinären rekommenderade. Det är kanske inte det bästa, men vi tänkte att det kanske inte är helt uppåt väggarna fel i alla fall…