Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 17439 ggr
Imasy
0

Värktabletter till djur?

Hur var det där nu igen med att ge Alvedon till djur? En jag känner berättade för mig att hon gett sin hund Alvedon idag, men visst var det Alvedon som var farlig för katter, eller hur var det där nu?

MonicaLagerquist
0

Alvedon är ett dödligt gift för katter.

Stolt ägare till tre La permer

line84
1

Absolut inte alvedon till katter! Det finns smärtlindrande tabletter till katter, använde det istället. Har för mig att jag hade nåt som hette Romefen någon gång..

Josefa
0

Din bekant bör nog ta sin hund till veterinären.

Minka040
0

http://www.dkfc.se/forgiftningar/paracetamol.php

Nej, hundar ska inte ha Alvedon eller annan paracetamol.

http://www.dkfc.se/acetylsalicylsyra.php

Många ger istället Magnecyl, men acetylsalicylsyran är inte heller okej att ge i längden pga risken för invärtes skador.

Om hunden har ont ska den få värktabletter av NSAID-typ avsedda för djur, exempelvis Rimadyl eller Metacam.

Cindy
0

Genast med hunden till veterinären för att ta blodprover och kontrollera att inte levern tagit stryk! :-(

Vänliga hälsningar
Cindy

Imasy
0

Alltå det var bara en tablett idag, inget som hunden äter dagligen. Kan det verkligen göra skada?

Till saken är den att det var hunden uppfödare som rekommenderat detta…

Signe-Jonna
0

Ja det finns ju sannerligen alla sorters uppfödare, en del har ju verkligen sina egna idéer. Alvedon till hund och katt - NEJ

chilisalsa
0

Men vad finns det för smärsttillande tabbisar för katter då som kan användas som "våra" smärtstillande tabbisar ???

Medarbeterare på Kost

Imasy
0

Ingen har jag fattat det som?

Silvestris
0

Till katt finns tyvärr väldigt få alternativ. Metacam och Tolfedine är de jag kommer på sådär på rak arm. Det finns inget receptfritt man kan ge.

SaraC
0

För just hundar är ju Rimadyl en rätt vanlig smärtlindring, har själv sparat tabletter sedan min hund haft det utskrivet så jag har att ge när det skulle behövas men jag vet att man även kan få det utskrivet i förebyggande syfte (så man kan ha hemme utifall).

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

JereMina
0

Jag har fått råd från olika veterinärer under årens lopp senast i höstas att en hund kan äta Alvedon men absolut inte en katt.

Det är så klart bäst att låta en veterinär skriva ut något smärtstillande!

Imasy
0

Jag har en veterinär som skriver ut det mesta jag ber om, men frågan är väl om de får göra så?

Eller skriver era veterinärer ut tex värktabletter ni kan ha hemma i förebyggnde syfte?

grejs
0

#11 #13 Fast jag fattar inte varför man vill ha smärtstillande till djur hemma i förebyggande syfte. Blir djuret sjukt eller skadat så åker man ju till veterinär så snabbt som möjligt.

Sen tänkte jag att det kanske inte är så bra att ge smärtstillande hemma om djuret skadat sig för att det kan ge bieffekter när man kommer till veterinär och får andra sorters smärtstillande och mediciner.

chilisalsa
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan nog vara tveksamt med receptfria smärtstillande medel till en katt (eller annat djur). Men det kan ju vara tillfällen när man bedömer att det där lilla oinfekterade såret (exempelvis) inte är något att uppsöka vetrinär för då det kommer att läka ihop fint bara man har koll på det… (inne, strut etc.) och vetrinären kommer inte kunna göra något åt det. Samtidigt kanske man märker att det faktiskt gör en del ont…

Eller om man gjort något planerat som en kastration som man märker att de har ont av under några dagar efteråt när lokalbedövningen gått ur efter några timmar.

Medarbeterare på Kost

Imasy
0

I detta fallet handlar det om en hund med konstaterade ledproblem, så de vet vart denna värk kommer ifrån.

Imasy
0

I detta fallet handlar det om en hund med konstaterade ledproblem, så de vet vart denna värk kommer ifrån.

chilisalsa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Å andra sidan kan det värkligen kanske vara bäst att låta det vara ? Glad

http://www.billeberga.com/hur_man_ger_piller_till_en_katt.htm

Medarbeterare på Kost

SaraC
0

#14 Självklart kontaktar man veterinär. Men många gånger kan det vara så att när man ringer veterinären så får man inte tid på ett par dagar om det är något som inte är akut men som djuret kanske ändå har ont av. Så har det varit för mig några gånger i alla fall. Då har veterinärerna själva frågat om jag haft något smärtstillande hemma att ge och sagt att jag i så fall kan ge si och så mycket.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Yezz-an]
1

Enligt min erfarenhet kan man ge Alvedon till hund.
Veterinär har gett mig det rådet vid ett speciellt tillfälle då vi varit på veterinärbesök. Men jag skulle inte ge det själv utan rådfrågning från veterinär.
En kompis till mig blev ordinerad att ge Alvedon till sin hund i samband med kastreringen.

Tyvärr vet jag inte om det går att ge till katt.

Denna kommentar har tagits bort.