Kommer de att bråka?
Jag ska ta hem en 6årig kastrerad han katt, då hans nuvarande ägare inte kan ha kvar honom.
Men jag undrar jag har redan en 9mån kastread hankatt hemma och finns det risk att de kommer att bråka?
båda är ju kastrerade.
Hur ska man göra första gången de ska träffas, min katt har bara träffat grannens katt en gång, och den gillade han, det var dock en tjej.
Försök att låda dom sköta det hela själva, men går det för långt och dom bråkar måste du ju avbryta.
jag tror inte det ska vara någon fara att båda är hanar, de är ju som sagt kastrerade. :)
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Det finns en risk att de bråkar i början, men troligtvis kommer det att lugna ner sig när de vant sig vid varandra. Fast katter är ju som människor på så sätt att alla har olika personligheter, vissa är jättesociala och andra är mer skeptiska. Så man kan inte med säkerhet säga hur det kommer att gå, eller hur lång tid det kommer ta innan de börjar tycka om varandra.
Jag skulle rekommendera dig att skaffa Feliway, det kan hjälpa katterna att känna sig mer harmoniska. Det är lite dyrt, men du kanske bara behöver använda det ibörjan innan katterna lärt känna varandra.
#2. Ja det är ju ändå en liten maktgrej i början, då de ska komma överens om vem som bestämmer.. :) Men när jag satte ihop en kastrerad gammal hankatt med min lillkille på 4 månader var det inget bråk alls, den äldre hanen bestämde sig bara för att uppfostra lillen lite 
1# ja som sagt dom är ju kastrerade så de borde ju inte bli så mycket rivir skvätt och sånt.
2# okej, jo de har jag tänkt att de inte kanske inte kommer bli bästa vänner med en gång att de tar lite tid.
Med stor sannolikhet kommer det att gå bra men katter lämnar inga garantier. Har du otur kan det bli revirpinkande var som helst. med lite tur blir de vänner annars kan det bli så att de accepterar den andre men var och en håller sig för sig själv.
#3 det låter ju bra :) hoppas de kommer komma överens snabbt och att de blir bra kompisar sen.
Något annat man ska tänka på när man sätter ihop två katter ?
Nej det kan jag förstå, alla har ju olika personligheter, denna som jag ska ta hem är en lugn och stabil herre, och min lilla skrutt är överaktiv och vill vara överallt och busar hela tiden, kanske kan den äldre få ner honom på jorden och bli lite lugnare.
När vi skaffade en till katt så fick vi tipset att de skulle få nosa på varandra under kontrollerade former innan vi släppte lös dem fritt med varandra.
Min kompis brukar låta två nya katter nosa på varandra genom en dörrspringa tex.
men vad jag har hört så går det oftast ganska bra. För vår del så tog det några dagar innan de ens ville hälsa på varandra. :P
#8. Det tror jag inte alls på, låt de sköta sitt och stäng inte för dom, så går det ju till i naturen :)
#9 jag tror du missförstod mig. Jag menade inte att man skulle stänga för dem utan att man kan låta dem hälsa under kontrollerade former en liten stund innan man släpper allt löst.
Jaha, jag troddde du menade t.ex låta den ena vara inne i transportburen ett tag, det har jag fått som förslag en gång och det tyckte jag inte verkade rätt :)
Jag har aldrig haft några problem med att introducera våra katter till nya katter. Dels har det gått jättebra när de träffat varandra och sedan så har vi flyttat i somras och hamnade då på en gård full med katter och det är inga slagsmål eller nått. Alla våra fyra är kastrerade men det var de inte när de träffades. Eller ja den sista kom då var han ej kastrerad men de andra tre var det. Nu är alla kastrerade.
Jag har fått tips att man kan låta de mötas i en dörrspringa som någon skrev ovanför och sedan tvätta de och byta plats på de så att de luktar in sig i den andres revir lite för att sedan byta på de igen och hela tiden låta de lukta på varandra genom dörrspringan. När det gått några veckor kan man släppa ihop de och då bör det gå bra. (Beroende på kattpersonligheter såklart.)
Vi har aldrig behövt göra så, här släpper vi lös direkt. Visar toaletten och låter de gå som de vill och det har alla gånger slutat bra.
Av alla de som jag har släpat hem så har det mest varit lite spott och fräs de första dagarna, sedan är de vänner. Men jag kanske bara har haft tur? Antar att det är med djur som med människor, vissa gillar man bara inte av vissa anledningar?
Jag har brukat låta den nya katten sitta i tryggheten i buren en liten stund vid hemkomst och så har de andra fått hälsa utanför.
Nu sitter ju inte nya katten där i flera timmar, utan bara en kort liten stund så de hinner hejja på varandra. Tycker det känns bättre än att bara "kasta ut" den nya katten bland en massa andra nya katter hux flux ;)
#13, har du en hel hög kissar du?
Nej, då räknade jag med alla hemlösingarna jag tagit hand om ;)
#11 Näe det jag menade var att man kunde ha dem i olika rum och öppna dörren bara lite och hålla i dörren så att de skulle kunna få nosa lite försiktigt på varandra innan man slänger dem på varandra :P Inte slänga bokstavligt då så klart.
Fast när vi fick hem vår kisse så fick han sitta i transportburen några minuter medan vi klädde av oss och sånt. Då fick katten vi hade sen förut gå fram och nosa först. För oss var det rätt beslut eftersom han är väldigt försiktig av sig och har svårt att säga ifrån medan kattungen är väldigt ivrig.