Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3726 ggr
Tokir
0

katter som inte kommer överäns

min mamma har en siames och jag fick en för runt två månader sedan. det är en hona och en hane. hanen är kastrerad.

jag har haft katter hela mitt liv och har aldrig varit med om liknande.

mammas katt flyger på alla djur hon ser utan mammas hund. jag tänkte att det skulle gå över men så var inte fallet.

jag har använt vatten spruta för att få isär dom när det går överstyr men idag hjälpte inte det och det blev blodbad. jag har aldrig varit med om att dom inte kan vänja sig. han gjorde inget i början utan var rädd och gick undan men nu bråkar dom båda. på detta kan jag inte gå nära den andra katten längre för hon attackear mig.

hjälp mig vad ska jag göra jag kan inte tänka mig att göra mig av med min och mamma lika så.

Jourhemmet
0

Kastrera honan så blir det säkert lugnare.

Tokir
0

hon går på p-piller nu är tänkt att hon ska få en kull sen.

fast beter hon sig såhär går det ju inte ändå..

men du tror det blir bättre?

Jourhemmet
0

Det tror jag. Dom allra flesta katterna blir mer harmoniska efter en kastrering.

Tokir
0

får kolla om mamma går med på det. honan är ju hennes katt.

inga andra alterntiv?

Cindy
0

Har du provat Feliway? Har ni (minst) dubbel uppsättning av toaletter, matskålar och sovplatser?

Feliway kan hjälpa katterna att slappna av mer, eftersom det får hemmet att lukta "mitt revir" trots den andra kattens närvaro.

Att katterna slipper samsas om nödvändigheterna är A och O för att minska på friktionen i deras relation. Sätt en låda i ena änden av hemmet, och en i den andra (osv). Katter är väldigt måna om sitt revir, så att ständigt se andra katten "snylta" i ens matskål eller kissa/bajsa i ens revirzon kan vara oerhört stressande.

Vänliga hälsningar
Cindy

Tokir
0

ja absolut har jag det. hanen sover alltid hos mig oc honan hos mamma. dom hr mat och toa på olika ställen. vart kan man köpa felliway vad är det?

tack =)

Cindy
0

Här kan du läsa mer om och köpa Feliway.

Vänliga hälsningar
Cindy

Linnslins
0

#6 Feliway finns på apoteket också =) Det fungerade jättebra när vi bara hade en katt och han var jätteorolig och hispig. Då köpte vi sån och han blev så himla lugn och mer trygg.