Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4801 ggr
chilisalsa
0

Hundmat till katt ?

Har en liten flicka på 5.5 månader som sedan hon får vara ifrån brorsan inför hans kastrering på måndag äter sämre/mindre tycker jag. Nu är det här såklart ett övergående problem då Forrest kommer att vara vid hennes sida snart igen.

Har kört mat som jag vet hon ätit förut men hon äter dåligt tycker jag. Hon har ju fri tillgång till torrfoder (33% orijen och resten ekanuba kitten complete) som hon knaprar på ibland så vitt jag kan se.

Tror inte det är något fel på henne annat än att hon faktiskt saknar sitt syskon… väldigt mycket.

Köpte igår Bozita hundblötmat (Ren) som jag testade. Nu gick det plötsligt ner mycket mer ! Knäppt att köpa hundmat till en katt kan tyckas men vad gör man inte Glad

Frågan är dock om man kan betrakta det som helfoder för katt och om det är tillsatt något som i längden är mindre bra för en katt ???

93% kött låter ju annars bra. Kyckling, Ren, Fläskkött är de första på ingredienslistan iaf.

Medarbeterare på Kost

Jourhemmet
0

Varför särar du på katterna? Kan inte tänka mig att hundmat är bra för katter, jag skulle inte ge det.

Signe-Jonna
0

Nej, hundmat är inte att betrakta som helfoder till katt. Bland annat eftersom hundmat ofta saknar en aminosyra (taurin) som katter måste ha. Får katten inte i sig denna aminosyra så kan det leda till Blindhet, inte minst på en kattunge som fortfarande växer och utvecklas.

Lusthan
0

Du kan ju köpa bozita blötmat för katter. :) Eller så köper du mjau i matäffären. Kan väl misstänka att det kanske är blötmaten hon är ute efter.

Det blir nog jättebra tror jag. :)

chilisalsa
0

För att vag inte vill ha ungar med mina två helsyskon Flört

Svår att få tid (i tid…) för kastrering av främst killen som redan vid 5 mån gav tecken på förändring. Urindoft plus att han började göra tafatta parningförsök med syrran. Om man var med dom 100% av tiden skulle det kanske gå. Men jag vågar inte lämna dom själva med varandra. Det kan ju vara så att jag inte skulle märka om hon löper, men jag är hyfsat säker på att han gör det !Glad

#2 Där har ui iaf helt fel. Vad innehåller Taurin (ett protein) tror du ?

Svaret är allt kött…. Mer kött = mer Taurin alltså.

Det finns foder där de tillsätter taurin pga att köttinnehållet är för lågt och dom vill ha det att räknas som helfoder. Men foder som inte har tillsatt taurin behöver inte vara dåligt ur den aspekten om kötthalten (och därmed taurinet) är tillräckligt hög…Flört

Men du har helt rätt i att för katter så är taurin en essentiell aminosyra, dvs de kan inte själv tillverka den och de behöver den. Sen finns det andra livsnödvändiga aminosyror som katten kan tillverka men bara under beting. Oftast tillgång på andra aminosyror.

Medarbeterare på Kost

Imitra
0

Nejnejnej inte hundmat till en katt. det är helt olika saker i hund och kattmat

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Men kastrera flickan samtidigt då?

Signe-Jonna
0

#4 Som jag skrev innan så är taurin en aminosyra. Läste du kanske bara slarvigt? Det finns olika typer av aminosyror i olika typer av protein. Jag skulle förställa mig att kalkon t.ex. har en annan sammansättning av aminosyror för att bilda sitt protein till skillnad från en gris. Bland annat finns det mer tryptofan i kalkon än i gris.

Det är möjligt att taurin finns i allt kött, men knappast i den mängd som en katt behöver. Därför brukar de som enbart ger rått kött till katter även ge hjärta som innhåller större mängder taurin.

Hundmat är inte att betrakta som helfoder till katt. Hundar och katter är helt olika djurslag med helt skilda behov i sitt näringsintag.

chilisalsa
0

#5 förklara gärna i detalj varför Flört

Man kan säkert majla bozita om vad som skiljer i deras recept för motsvarande blötmat till katt och hund. Misstänker att de är rätt lika, men det är ju vad jag bara tror…. Dom har doch säkerligen högre avans på kattkäket.

#6 Den vet jag får komma till före 6mån kastrerar inte tjejjer tyvärr. Hans huvudsyssla är nog att åka runt på bondgårdar och liknande samt att på övrig tid bistå hund/katt-ägare med mer rutinartade bestyr, som kastrering av hannar, vaccinering etc.

Medarbeterare på Kost

Signe-Jonna
0

#8 Men varför ställer du en fråga om ifall hundmat kan ses som helfoder till katt om du inte vill ha svar? Du verkar ju redan veta bättre än oss andra och att hundmat är förträffligt till katt!

MonicaLagerquist
0

Mjau blötmat till katt.

Innehåll
Kött och köttbiprodukter (lamm minst 4%), mineraler.

Tillsatser per kg
Vitamin A 1800IE, vitamin D3 230IE, vitamin E 11mg, koppar (kopparsulfat) 1,4mg, taurin 700mg.

Näringsvärde
Protein 8%, fett 5%, kolhydrater (NFE) 1,5%, växttråd 0,5%, mineraler (aska) 2% (kalcium 0,3%, fosfor 0,3% och magnesium 0,02%), vatten 83%. Omsättbar energi 290 kJ/100g.

Doggy blötmat till hund

Innehåll Kött och köttbiprodukter (fläskkött minst 4%), vegetabiliska biprodukter, mineraler

Näringsvärde Protein 8%, fett 5%, kolhydrater (NFE) 2,2%, växttråd 0,5%, mineraler (aska) 2,3% (kalcium 0,4% och fosfor 0,3%), vatten 82%. Omsättbar energi 330 kJ/100g.

Berikningsmedel, tillsatt mängd per kg Vitamin A 4800 IE, vitamin D3 480 IE, vitamin E 14 mg, koppar (kopparsulfat) 2,4 mg. Innehåller alla vitaminer och mineraler din hund behöver.

.

Stolt ägare till tre La permer

Signe-Jonna
0

#10 Vad säger innehållsförteckningen om aminosyresammansättningen? Ingenting.

chilisalsa
0

Kanske läste jag slarvigt vad vet jag….

Om jag ska förtydliga mig då så är kött för mig i det här sammanhanget "HELA" djuret i fråga…. rubbet ! Inte bara muskelkött alltså. Hjärta är för övrigt den bästa muskeln i hela kroppen :)

"Det är möjligt att taurin finns i allt kött, men knappast i den mängd som en katt behöver."

Så du menar att man ska ke kosttillskott till kissen då eftersom det den inte får i sig med mössen den äter inte räcker till… Flört

Får en stark känsla av att vi prtar om varandra här… tror inte vi är oense alls. Men min ursprungsfråga var om Bozita hundmat har något tillsatt utöver råvaran som skulle i förlängningen kunna vara skadligt för en kisse.

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
0

Naturligtvis för att jag är osäker på svaret.

Men jag har även så pass bra koll så jag kan göra egna värderingar av det jag läser/hör. Lite näringslära kan jag ändå. Och då menar jag inte Näringslära för högskolan….

Medarbeterare på Kost

Signe-Jonna
0

#12 Ja du pratar nog runt mig för att du tycker att det är lite roligt? För att förklara då för dem som inte vet vad en aminosyra är: Aminosyror är byggstenar i ett helt protein. Olika proteiner som griskött, kalkonkött, ägg, sojabönor och så vidare har skilda sammansättningar av byggstenarna (aminosyrorna) för att bilda sitt protein. På innehållsförteckningen kan du inte se vilka djurslag eller ens hur mycket hjärta som finns i proteininnehållet. Den stora frågan är alltså om Bozita för katt respektive hund har olika typer av protein i receptet? Har man kanske mer innehåll av hjärta i blötmaten för katt t.ex.? En mus har väl ett hjärta eller???

chilisalsa
0

Lite jag erkänner ! ;)

Jag det jag undrade över var ju hur/på vilket sätt recepten på motsvarande mat från Bozita skiljer sig… förutom att kattmaten är dyrare såklart.

Det är klart att man på innehållsförteckningen ibland kan se djurslag. Står det Ren så är det Ren. Men naturligtvis inte vad på renen som ingår.

Det här aminosyretänket blir dock rätt teoretiskt för de flesta. Alla större proteinkällor har en hel bukett av aminosyror i sig. De allra flesta aminosyrorna vi behöver konstruerar vi själva (och även katten) alldeles utmärkt. Oftast/mest med delar som kroppen själv har brutit ned. Taurin är för katten ett undantag…

Medarbeterare på Kost

Signe-Jonna
0

#15 Precis, taurin kan katten inte konstruera själv, därför är det så viktigt att den får i sig den aminosyran via kosten. Är du säker på att hundmaten tillgodoser det behovet? Jag skulle inte vara det och jag skulle aldrig chansa när det gäller mina små.

Vad gäller djurslag brukar det sällan eller aldrig redogöras vilka som maten inehåller. Ibland står det som i innehållsförteckningen ovan att det innehåller lamm 4%, vilket inte säger någonting. För varifrån kommer då resterande 96%?

Förklaringen av aminosyrorna är högst relevant i sammanhanget eftersom frågan är om din katt kommer få den mängd taurin den behöver genom att äta hundmat. Det finns stor kunskap idag kring vad hundmat till en växande katt kan ställa till med.

Men det är klart man kan ju ifrågasätta allt till en så hög grad att man blir bångstyrig och inte tar in någonting. Hur mycket lär man sig då på en skala? Och vem får lida för att husse/matte tror sig veta allt utan att ta in någon som helst information?

Maila du Bozita och se om de kan redogöra för skillnaderna mellan hund- och kattmaten, det är enbart de som har receptet skulle jag tro…

chilisalsa
0

Taurin är jag inte alls bekymrad över så länge de äter kött faktiskt. Om jag försökte göra min katt till vegan skulle jag bekymra mig… Otroligt nog så finns det folk som försöker föda katter på vegetariansk eller vegan kost !

Ja nu har jag ju ingen tanke på att utfodra min/mina katter med hundmat såklart. Jag var mest glad över hon faktiskt åt överhuvud taget…. vilket fick mig att fundera på skillnaden… om den finns.

Det där med 4% är väl för att de ska få kalla det för någonting, vad gäller blötmat. Så gott som alltid är det andra största ingrediensen, oklart hur mycket. Köttbiprodukter brukar alltid vara först i listan.

Tycker du jag är bångstyrig bara för att jag vill veta mer ?

tackars vetenskapen isf… Flört

Vet du vad… jag ska majla Bozita ! Glad

Medarbeterare på Kost

loppan007
0

jag är inte jättebra på såntdära, men jag tror att det finns Kattmat och Hundmat, av en anledning :)

Vosjes
0

Jag tycker inte att du ska mata din katt med hundmat. Jag har själv katter som älskar att knapra hundmat men de får de göra så länge de äter sin vanliga mat och får i sig allt de behöver.

Hundar och katter förbränner och tar hand om maten olika i kroppen.

Maila bozita och fråga och om det nu endast är taurinet som saknas kan du ju bara köpa lite kyckling hjärtan och utfodra så kattens taurin behov blir stillat men oftast har hundmat mycket mer spannmål med mera i sig jämfört med kattmat.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

chilisalsa
0

Visst får dom färskmat flera gånger i veckan så näringsbrist lär dom inte få.  Då är jag mer oroad för överskott på någon vitamin. T.ex obalans mellan A och D-vitamin. För mycket A-vitamin är varken bra för katter eller barn. Det var risk för överdosering av A som gjorde att man tog bort det från AD-droppar. A-vitamin är t.o.m. toxiskt i överskott då katten (eller vi) inte kan göra sig av med överskott. Samtidigt är det nödvändigt för t.ex synen. Underskott kan t.om leda till Blindhet.

En katt som får äta dåligt hundfoder i mängd kan naturligtvis få väldiga hälsoproblem. Speciellt om det är torrfoder som inte ens en hund borde äta. Övervikt och diabetes ligger och lurar om katten nallar för mycket av hundens mat. Det är för en katt ungefär som att äta snabbmat hela tiden. En katt har inte tillräcklig insulinproduktion för att hantera mer än små mängder kolhydrater. Från ett bytesdjur kommer de främst från osmält maginnehåll och levern som innehåller en del kolhydrater, och bör nog totalt vara runt 1-3%. FÖR mycket lever är t.ex inte alls bra. En kycklinglever innehåller ca 11% kolhydrater… dessutom en stor dos A.

Lantmännen gör ju både riktigt bra käk till både hund och katt, men också rent skräp.

Medarbeterare på Kost

Silvestris
0

Taurin är ett jätteproblem eftersom blötmat är värmebehandlad och taurin är en mycket värmekänslig aminosyra! Jag kan exemplifiera:

Rå grislever innehåller 855 mg/kg, ugnsbakad innehåller 85 mg/kg och kokad innehåller 43 mg/kg. Rått kycklinglår innehåller 1990 mg/kg, ugnsbakat 337 mg/kg och kokat 229 mg/kg. Efter ugnsbakning återstår alltså bara 10-17% av taurinet som ursprugnligen fanns i köttet. Kött är taurinrikt, om det ges rått.

Då kan tilläggas att ugnsbakning och kokning ofta är mildare behandlinsmetoder än de upphettningsmetoder man använder för att konservera djurfoder. Det är därför kommersiella kattfoder nästan alltid behöver tillsätta taurin, oavsett hur mycket kött det innehåller.

Bozita hundmat har ingenting tillsatt som skadar katten, det som riskerar att skada katten är att just en mycket viktig beståndsdel inte är tillsatt - taurin.

chilisalsa
0

Kul där lärde jag mig nåt nytt Flört

Frågan är då om Bozita blötkattmat har tillsatt taurin ?

Jag vet faktiskt inte då jag inte köpt det någon gång, men det finns säkert någon som har en förpackning och kan meddela. Är det så så står detsjälvklart på förpackningen.

Men jag misstänker att inget taurin är tillsatt utöver det som finns i köttet. I Lantmännens Mjau har aldrig sett att något är tillsatt utöver vitaminer och mineraler och tyvärr nitrit som allt fler idag anser är cancerogent. Möjligen kan man tycka att det inte är ett stort problem för djur med relativt kort livslängd (dom hinner inte utveckla cancer) men det innebär ju inte att det är bra för det. Det är lite som att vi skulle leva enbart på charkprodukter….

Medarbeterare på Kost

Silvestris
0

MJAU våtfoder innehåller 700 mg taurin per 1 kg mat. Bozita gör det inte. Gissningsvis för att MJAU innehåller större andel biprodukter vilket kan sänka taurinhalten. Bozita kattmat är baserad på fläsk och kyckling vilket naturligt är mycket rikt på taurin så det är möjligt att halten även efter tillagning är tillräcklig. Dock innehåller all Bozita kattmat minst 0,07% taurin. Det anges inte hur mycket taurin hundmaten innehåller vilket innebär att man inte kan säga varken bu eller bä, men värt att chansa är det inte. Doggy analyserar antagligen inte ens hundmaten för taurin eftersom det inte är essentiellt för hundar.

chilisalsa
0

Om Mjau alltid har tillsatt Taurin så har dom iaf inte skrivit det på mina burkar och tetror jag har hemma nu, som tillsats. Undrar om det ens är lagligt ? Möjligen om det inte ens räknas som tillsats ?

Men jag tycker att det borde det då det även är en livsmedelstillsats.

Det som står på de smaker jag råkade ha hemma nu (inte lamm som Monica listade) är vilken nivå de garanterar 0.05%… men alltså inget tillsatt (som dom deklarerar) utan som en bisats till köttinnehållet (biprodukter).

Att olika djur och olika delar på något djur har olika mycket av Taurin är såklart riktigt, hela djuret innehåller taurin, men eftersom det används mest av hjärnan så brukar det vara den som innehåller mest.

Sen kan jag undra om det är skillnad på naturligt taurin och syntetiskt framställt… som finns i t.ex Red Bull. Men förmodligen är det ingen skillnad får man hoppas, det är ju en simpel molekyl. Och det är sannolikt samma som tillsätts mjölkersättning för barn som precis som katten inte kan tillverka det själva.

Medarbeterare på Kost

Silvestris
0

Burkarna ger jag inte, jag ger iofs inte så mycket MJAU alls men jag köper bara tetramaten (och endast sorterna utan natriumnitrit) och i de tillsätts 700 mg taurin/kg. Du kan kolla på hemsidan, där står allt utskrivet.

På molekylärnivå är det ingen skillnad på naturligt och syntetiskt taurin, men det är ju möjligt att det i den naturliga råvaran finns hjälpämnen som förbättrar (eller försämrar) taurinets effekt. Sådant har man uppmätt med andra ämnen. C-vitamin i frukt är mer effektfullt än C-vitamin i pillerform.

Mat är inte enskilda molekyler utan ett samspel mellan en mängd av dem. Vi känner inte till allt. När det gäller syntetiskt taurin är det iaf tillräckligt bra för att katter ska slippa bli sjuka av taurinbrist. Innan man började tillsätta syntetiskt taurin dog många katter pga. taurinbrist. Det slutade de göra när taurin började tillsättas.

chilisalsa
0

Får leta mer då, bland tetrorna, framförallt för nitritets skull, känner jag. Är väldigt osäker på hur bra en katt, eller vilket rovdjur som helst för den delen, är på att göra sig av med överskott på salter. Vi människor är ju väldigt bra på det. För en katt borde det rimligen evolutionärt vara en dåligt utvecklad förmåga. Men som sagt jag vet inte… mer än att salter för katt bör undvikas. Att ge salt sill är nog en extremt dålig idé ! Obestämd

Rent logiskt borde även vi människor varit dåliga på att ta hand om salter när det började användas på bred front när det blev tillgängligt i stor skala och användes som konservering…. i princip allt saltades kraftigt under en lång tid.

Nej föda är sannerligen inte molekyler och samverkansfaktorer är nästan alltid regel än undantag. Det sker oftast i många steg dessutom innan vi tillgodogör olika ämnen. Taurin är t.ex inte ens en aminosyra vi/katten kan använda direkt utan en mellanform kan man säga.

Medarbeterare på Kost

Helleh
0

TS, varför kastrerar du inte på en djurklinik istället? Där brukar man ju få id-märkning gratis  :)  Någon frågade varför du inte kastrerar dom samtidigt, men jag tycker inte att det är så smart när de är små & lekfulla… Han kommer ju vara som vanligt efter en dag eller två & hon kommer ha stygn & tratt & säkert ont ett tag längre än honom. Risken att han leker för hårdhänt kan nog vara stor & hon kanske blir klöst på magen :( Observera att jag inte är någon expert eller väligt kattvan, jag bara skrev mina tankar  ;)

chilisalsa
0

Det dröjer 2 veckor innan djurkliniken accepterar att kastrera både hanar och honor.  Planen är att kastrera henne på klinik då det är ett betydligt större ingrepp. Tror t.ex det är bra om det finns assistent tillgänglig vid en sådan operation om det blir komplikation under operationen. Sen tycker jag hon ska få bli lite större (i kg) innan kastrering. Han väger 6-7hg mer än henne.

Mja nog tar de betalt här, även för märkning allt, även om man får rabatt. Den vet jag ska till tar inte ens hälften mot djurkliniken. Sen så ska jag göra flera saker, bl.a chippa bägge två och får säkert ett bra paketpris. Chippning var tydligen nåt EU-krav (vid resa ?), öronmärkning duger inte. Ska man öronmärka tror jag dessutom det är klokt om de är färdigvuxna för att det inte ska bli otydligt med tiden + att tjejen har svarta öron och inte sövas.

Sen ligger det nog en del i som du säger att de faktiskt är jämngamla kattungar fortfarande och betér sig som sådana. Mycket jagande och många brottningsmatcher. Förhoppningsvis kanske han lugnar sig lite efter sin kastrering, men det kan man inte direkt veta :)

Medarbeterare på Kost

Helleh
0

#28  Hehehe, nää min hane lugnade inte ner sig det minsta ^^  De har båda 2 varit ena energiknippen, men jag tror att hon kommer lugna sig mera när hon kastrerats, då hon är lugnare av sig. :)

Silvestris
0

Angående att kastrera katterna samtidigt, det bör inte vara några problem. När jag kastrerar kattungar innan de flyttar kastreras de samtidigt. Det är en stor fördel för katterna att få somna tillsammans före ingreppet och vakna tillsammans efteråt. Jag har inte upplevt några problem med återhämtningen heller, men uppstår sådana problem kan man ju separera dem när man inte har dem under uppsikt.

AgnetaB
0

#30 då kastrerar du vid 12v el?

Silvestris
0

Vd 14-15 veckors ålder.

AgnetaB
0

#32    Ser du bara fördelar med det?

Har själv funderat hur jag ska göra då jag får kattungar.Läser ju allt för ofta om blandras avel o vill ju ej medbringa till det o folk går ju ej att lita på.

Silvestris
0

Nej, inte bara fördelar. Det blir dyrare för mig.Flört Utöver det, ja.

AgnetaB
0

#34 nej det förstås:)