Blötmat är bara godis.
Ja den kommentaren fick jag i djuraffären idag *suck*.
Hörde den anställda prata med en annan kund om kastrerade hankatter, han sa till kunden att man MÅSTE gå över till mat för kastrerade katter omedlbart för bara på några dagar sväller de upp som ballonger annars.
Var bara tvungen o fråga om kastrerade när jag skulle betala, jag kastrerade min hane i måndags så jag sa det och frågade om maten.
Jag fick samma svar, måst egå över till foder för kastrerade hanar för de går upp massor i vikt på en gång.
Sa att jag även har en 12veckors hemma och den måst eju ha kattunge mat.
Då fick jag rådet att stänga in hanen när dne lille äter.
jag berättade då att de ändå mest äter blötmat och fick rådet att sluta med det för det är ju ändå bara godis för dem.
Blir så trött på att de i affärerna är så fruktansvärt dåligt utbildade på näringslära, de borde inte få sälja foder innan de gått en ordenltigt utbildning som inte är hållen av foderbolagen.

Ja det är beklagligt hur det är.
Stolt ägare till tre La permer
Usch så trist. Önskar att man kunde göra något åt detta. Kan man maila VDn för djuraffären? Eller kan det vara så att de sprider felaktig info med flit, för att sälja mer av de foder som de själva har på hyllorna… 
Det var chefen i affären jag pratade med så de är nog så okunniga där tyvärr.
#3: Vad ledsen man blir.
Det är ju väldigt konstigt det där kan jag tycka. Jag är alltid nyfiken och vill veta mer, så även om jag först har fått höra att torrfoder var det bästa så har man ju sen ifrågasatt och funderat över vad det är i maten egentligen.
Jag vet ju att jag inte är ensam om att ställa många dumma frågor och man kan ju undra när folk som säljer mat till djur hela dagarna att de inte funderar över saken närmare…
Mina äter enbart rått kött och blötmat numera. Här är det torrfoder som är godis.
Jag tycker absolut att du ska maila eller ringa butikens ägare och lägga fram dina synpunkter. Jag är själv butikschef och välkomnar all kommunikation med mina kunder.
Tyvärr kommer aldrig alla ha samma åsikt om vad som är bra foder och inte. Alla bildar sig sin egen uppfattning utifrån vad man läst, hört och erfarit, och butikspersonal är inte annorlunda. Själv vägrar jag att generalisera att si eller så alltid är bäst för alla katter. Man ska lyssna mer än man pratar när en kund vill ha hjälp med foder, för utan detaljer kring katten så blir det pannkaka.
Vad gäller frågan vad butiker tjänar bäst på så kan jag meddela att om alla kunder köpte blötfoder istället för torrfoder så skulle butiken tjäna mer pengar, eftersom blötfoder i regel är dyrare i dagskostnad än torrfoder. Dock skulle det krävas tätare leveranser eftersom blötmat är mindre drygt än torrfoder.
De flesta som jobbar i zooaffär har valt att göra det för att man har ett brinnande intresse för djur. Det finns inga som helst standardiserade utbildningar för yrket. All kunskap man får kring näringslära får man skaffa sig genom att själv läsa på, lyssna på äldre kollegor och ägarna, gå på föreläsningar av veterinärer, gå på fodertillverkarnas utbildningar, och sen lära sig av ren erfarenhet. Skulle någon ta fram en utbildning så skulle jag jubla!
Men vad säger att den utbildningen nödvändigtvis skulle säga kategoriskt att torrfoder är bättre eller sämre än våtfoder? Vilken forskning skulle den grunda sig på? Det TS beskrev att den butiksanställde sagt är nämligen precis samma uppläxning jag nyligen fick av veterinären när jag kastrerade en ung hona. Och veterinärer har i de flestas ögon "veto" på foder.
Vänliga hälsningar
Cindy