Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4209 ggr
UlrikaD
0

Ras och färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått in en liten jourhemskatt och när jag tittar på henne så tycker jag att jag ser inslag av brittisk korthår i henne. Hon är blåtabby. Vad tror ni? Någon britt som varit ute på vift och dejtat en huskatt kanske?

UlrikaD
0

En bild till framför min vuxna hane Molle.

UlrikaD
0

Och en sidobild. Kissen är väldigt försiktig och skygg så jag har tagit bilder långt ifrån med dålig zoom.

IceJossan
0

Jag måste säga att hon faktiskt verkligen påminner om en britt. Brittblandningar är ju inte helt ovanliga, så visst kan det vara en sådan som "tillverkat" denna sötnos. Men jag tror inte det är en renrasig britt då dessa sällan är utekatter och det är knappast vanligt att de rymmer heller för den delen.

Sen är det ju så att huskatter förekommer i alla möjliga utseenden, även de utan rasinblandning. Det är ju som med raskatter, att avlar man på ett visst utseende så kommer rasens utseende att utvecklas åt det hållet, och det kan ju ske oplanerat hos hemlösa katter också. Men visst kan hon ha "brittiskt" påbrå, de har ju ett speciellt ansikte med de där speciella ögonen som din jouris har. En mycket söt huskatt blev hon iaf :)

UlrikaD
1

Blev bara lite nyfiken om det bara var jag som såg det.Skrattande

Jag har ju flera huskatter hemma och de är ju en salig korsning mellan det mesta, men ändå ser man inga speciella raser i de flesta.

Men denna tjejen var så väldigt lik, fast pälsen är inte lika tjock och tät som på en britt. Inte helt säker, har bara fått nudda henne i förbifarten när hon svept förbi. Människor är läskiga!

Hon är inte chippat, öronmärkt eller anmäld hos polisen heller vilket hon väl troligtvis hade varit om hon var renrasig.

Tycker också hon är väldigt söt och är väldigt glad att det fanns en godhjärtat människa som tog in henne när hon var utomhus och skrek hjärtskärande och ville in.

Vosjes
0

Men hon ser ju ut som en blå tabby britt! Super söt! Skrattande

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

EddaM
0

Troligare att hon har perser bakom sig än britt. Utblandat med huskatt. Britter har en stor del perser i sig. Hon är väldigt söt och jag hoppas att det kommer gå bra för henne i livet nu =) Och ja blåtabby är hon =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

UlrikaD
1

Ja visst är hon söt.Skrattande

Ska göra allt i min makt för att hennes liv ska vara toppen fr.o.m nu. Ska bara få upp hennes förtroende för människor. Mina andra katter och illrar är helt ok, men jag är läskigast i världen.

IceJossan
0

#6 Hmm, ja i och för sig så verkar ju perserblandisar vara vanligare än brittblandisar. De har ju lite samma ögonform, eftersom britten delvis fått den av persern.

EddaM
0

#8: Precis det är väldigt sällan man verkligen stöter på brittblandisar medans man ser perser blandisar överallt.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Vosjes
0

Nu är det ju en huskatt då det är en blandis av något slag - kanske det endast är två husisar som fått till detta? Vem vet, inte vi i all fall Flört

Och bara för att det är ovanligt med brittblandisar är det ju inte heller omöjligt så vi behöver ju inte heller utesluta det helt.

MonicaLagerquist
0

Jag tycker inte alls att det ser ut som en britt.De är betydligt rundare och har annan form på  öronen.

Stolt ägare till tre La permer

Vosjes
0

MonicaLagerquist
0

#12 Nej för en perser är långhårig.Flört

Stolt ägare till tre La permer

UlrikaD
1

Det får vara en mysterie-katt helt enkelt.Skrattande

Hon är så söt så man bara smälter, var hon än kommer ifrån. Men det är alltid roligt att spekulera lite.

De flesta jour-katter jag får hem som hittas utomhus är nästan alltid bruntigré i den färgskalan. Första gågen jag fått hem någon i denna färgen.

IceJossan
0

#11 Men alla britter ser inte ut som den på din länk. De kan ju se ut så här också.

#12 En perserblandning behöver inte se ut alls som en perser, men den kan få vissa drag (till exempel ögonen) ifrån persergenerna.

Så man vet aldrig, det kan finnas något av detta i missen, även om hon är en megasöt huskatt (som jag tycker är mycket sötare än dagens britter och persrar).