Matsmältnings problem eller vad ??
Hej!
Behöver lite tips eller hjälp med ett problem jag har med en av mina 2 katter.
Jag har en hankatt som är 4 år som för cirka 18 månader sedan hade problem med matsmältningen (kräktes upp torrfoder men fick behålla blötfoder)
vi gav honom då torrfoder som är för känsliga katter (med matsmälningsproblem) och han blev bra av detta och vetrinären sade att vi sakta men säkert kunde börja ge honom vanligt torrfoder igen (ej medicinskt)
för enligt vetrinären ska man ej ge special fodret för länge ?! men det gick hur som helst bra och han har varit 100% frisk och bra fram tills nu…
Han har börjat kräkas upp det vanliga torrfodret igen … men får behålla blötfodret ?? Är det samma sak igen tror ni ?
Vi bytte (långsamt) det vanliga torrfodret mot light-torrfoder för cirka 1½ månad sedan (för hankatten har börjat bli lite mullig) och det har gått bra tills nu ?
Tror ni det är matsmältningsproblem igen eller allergi ?? eller vad ??
Har hört från bekanta med katt att vissa katter är glutenallergiker ? undrar om det kanske är nåt sånt ?
Katten mår hur bra som helst för övrigt ..ingen feber eller slöhet eller diarre eller något … så det måste väl vara magen igen eller vad tror ni?
Vad ger ni för torrfoder nu o vad hette det vanliga torrfodret?

Varför ger du torrfoder?Är det inte bättre att han äter blötmaten och mår bra.
Stolt ägare till tre La permer

Svar till AgnetaB:
Nu ger/gav vi : Hill's Science Plan Adult Light.
Innan gav vi : Iams Multi-Cat Norweigan Salmon & Chicken.

Svar till monicalage:
Hankatten föredrar torrfoder framför blötfoder av någon anledning (brukar väl vara tvätom?)
Han äter inte tillräckligt om det är bara blötfoder så det är därför vi ger honom torrfoder.

Spanmålet i torrfodret är bukfylla bara, skräp som de ändå bara skiter ut för att kattkroppen inte kan ta upp särskilt mycket näring ur det. Blötmaten består av det en katt behöver, det borde vara mer mättande. Tror du inte att han vänjer sig vid att äta lagom mängd blötmat om du serverar det ca 3 gånger om dagen?
Jag ser ingen större anledning till varför ni ska ge katten torrfoder när burkmat är mycket bättre och dessutom funkar problemfritt för hans mage.
Jag själv har en jourkatt som verkar ha samma problem som din, men jag har bara haft henne i ett par månader. Hon tål inte Royal Canin eller Mjau (torrfodret alltså), men alla sorters burkmat går bra (även om hon inte är förtjust i burkmat, men hon behöver ändå banta drygt 1 kg…). IAMs torrfoder verkar funka för henne, men jag serverar helst så mycket burkmat som möjligt, eller IAMs torrfoder blandat i burkmat.