Rävens dvärgbandmask
Jag hittade en intressant länk om rävens dvärgbandmask och katter. Speciellt detta tycker jag är trevlig läsning för kattägare:
Fråga: Blir hundar/katter sjuka av parasiten?
Svar: Nej smittade hundar/katter uppvisar inga sjukdomssymptom.Källa: SVA.
Fråga: Bör katter avmaskas?
Svar: En katt som inte äter sorkar eller möss kan inte smitta sin ägare. Det är oklart om katter som äter smittade gnagare kan producera ägg som är smittförande. För ökad säkerhet bör du dock avmaska en katt, som i det smittade området jagar gnagare, om du har nära kontakt med katten. Källa: Jordbruksverket
Fråga: Är katter lika bra smittspridare som hundar?
Svar: Nej. Katter kan liksom hundar, rävar och mårdhundar bli infekterade av rävens dvärgbandmask, men parasiten är sämre anpassad till katt och en infekterad katt utsöndrar färre ägg jämfört med hundar, rävar och mårdhundar. Undersökningar indikerar att det är tveksamt om äggen är infektiösa. Källa: SVA.
Man får väl hoppas att det inte smittar lika lätt åtminstone. För med alla utekatter och alla hemlösa katter skulle det kunna bli en ganska hemsk situation. Risken finns ju dock fortfarande verkar det som.
# 1 Jag förstår inte vad du menar. Rävens dvärgbandmask påverkar ju inte katten så för de hemlösa katterna spelar det ju ingen roll. Katter som får gå ut kan man avmaska om man vill men avmaskningen är nödvändig enbart för ägarens säkerhet.
En annan sida är förstås att ju fler smittade sorkar som det finns desto större är risken att hundar blir smittade vilket innebär större risk för ägaren att bli smittade men regelbunden avmaskning klarar den detaljen.

Det otäcka med rävdvärgbandmask är att den är väldigt svårbehandlad hos människa och potentiellt livsfarlig.
Det sannolika är att den dock kommit in via hund, men man kan inte utesluta att någon mårdhund tagit sig i från danmark och då är det verkligen fara och färde, då de nästan garanterat är smittade av rävdvärgbandmask.
De kan även bära på rabies och är extremt produktiva djur som förökar sig som kaniner. Inte är de speciellt skygga heller och kan uppehålla sig i bebodda trakter och därmed ökar risken för spridning till katt. Såg ett jättegryt under en stuga som var övergiven i närheten av min sommarstuga och har även sett ett levande djur som blev framlockat av svålen på en grillad flintastek… trots kryddningen var det tydligen mums.
Ska man prata risk så är mårdhunden det riktigt stora hotet för spridning av rävdvärgbandmask. Tragiskt för oss som vill vistas i naturen…
Försök att utrota mårdhunden i södra Sverige har inte varit vidare framgångsrika. I norra Sverige är det troligen redan kört.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article549256/Jakt-pa-mardhund-ska-stoppa-mask.html
Medarbeterare på Kost
#2 Nej katterna kanske inte blir sjuka. Men jag tänkte mer på smittorisken till människor. Och hur vi kommer behöva börja agera när vi umgås med våra djur, när vi är ute i skogen, om man vill plocka bär osv.
Usch, såg en dokumentär för några år sedan om smittade människor som hade fått dvärgbandmask… Sjukt otäckt! Vad jag kan minnas så flyttade sig parasiten från olika orgon under olika skeden av utvecklingen och förstörde i sin framfart.. Har för mig att någon hade en väldigt infekterad lever som maskarna höll på att äta upp mer eller mindre..
Sajtvärd på Iller.ifokus