Vilken ras ska jag välja.
Jag och min familj ska skaffa en ny katt (vår förra dog)
Vi gillar siameser för de har en så toppen personlighet.
Men vi tror att det finns en risk att siamesen då ite kommer klara av att vara ute. Har ni några förslag på en katt som har en personlighet som liknar siamesen men har lite varmare päls?
*inte
Är det tänkt att vara en utekatt då alltså? Eller vill ni kunna gå promenader hela tiden?
För det är många katter som vägrar gå ut på vintern ändå. Och hela sommaren kan man ju vara ute och gå med katten i koppel annars.
Vi skulle behöva en utekatt som då man inte behöver gå och titta till hela tiden för att kolla om han/hon behöver gå ut(vi har kattlucka)
Jag tror det kan vara svårt att hitta en seriös uppfödare som vill sälja sin katt som utekatt. Det kan ju vara värt att fundera över att ha en innekatt med kontrollerad utevistelse istället.
Det kräver mer av er som ägare, men det är väl inget fel med det?
Då kan ni skaffa siameser om det är en ras ni vill ha.
okej men måste man skaffa en katt från en uppfödare…
Har du ett bra förslag på något katthem man skulle kunna titta in till
som har en hemsida och brukar ha kattungar??

Seriöda katehem säljer oftast inte katter för fri vistelse ute.
Stolt ägare till tre La permer

#6 Många seriösa katthem säljer katter för fri utevistelse. Men förhoppningsvis alla är noggranna med området. Jag kan inte tänka mig att katthem nekar utekatts-adoption av katter som är vana vid och vill vara utekatter. De är väl inte oseriösa för det?
Är området lämpligt för katt, och inte bara fint för det mänskliga ögat, så ser jag som en självklarhet att man kan ha utkatt där. Helst då en katt som redan är van vid utelivet.
TS: Är området kattvänligt? På vilket sätt? Vad finns det för faror? Hur tätbebyggt är området? Kolla över om det verkligen är lämpligt med utekatt.
Tycker det är rätt tänkt av dig, med kattlucka och allt. Katter ska inte vara instängda, och defenetivt ska dem inte gå i koppel. Djurplågare, uscha.
Har aldrig haft en siames men hoppas du hittar er drömkatt!
#8 ojojoj.

#8 Jag antar att du inte har några som helst fakta bakom det du säger att det är djurplågeri att ha en katt instängd eller i koppel. En katt mår kalasbra bara de får den aktivering de behöver, och om den inte är van att gå ut lös så är det sällan något den ens suktar efter. De allra flesta katter går glatt ut i sele för att de älskar det - varför skulle de annars vara så glada när de får komma ut? Är de inte vana att gå lösa är det ju ingenting de saknar.
Sprid inte falsk fakta, det blir aldrig bra.

#8 Hahaha! Det var det roligaste jag hört idag!
Katter ska inte vara instängda, punkt slut. Sen får ni tycka det är okej om det är så ni känner, jag skulle iaf aldrig ta ifrån friheten från ett sånt självständigt djur som en katt.
#12 Rekommenderar dig denna artikel.

#12 Haha! himla tur att resterande djurarter alltid har levt instängd och i bur. Därav finns det ju inga vildhästar etc och hundar har ju alltid varit jätte beroende av oss människor ;) eller inte :P En katt är inte 100 procent oberoende av oss och det går alldeles utmärkt att ha innekatter som inte lider :)
känns som att du ska granska artikeln som #12 har länkat till innan du anklagar alla med innekatt för djurplågare.
Det är min åsikt, ingen artikel kommer ändra på det.

#15 Haha, skulle vara intressant att se vad din åsikt bygger på. För det är ju ganska hårt att kalla med innekatter för djurplågare, speciellt när det inte ens svarar på någon fråga som TS ställer. Speciellt när man inte ens är villig att ta in relevant information, mycket enkelspårigt med andra ord ;)
Men du kanske ska låta bli att säga att det är djurplågeri. Alla kan vi välja hur vi håller våra djur. Men du har ju hund, och du aktiverar den eller hur? Det som man måste för att den ska må bra.
Det går göra så med katter också.
Katter har inte mer behov av "frihet" än andra djur. Att en katt är innekatt innebär inte att den är instängd i ett fängelse heller för den delen.
Jag finner det alltid väldigt intressant att någon skriker djurplågeri så fort det handlar om katt. Samtidigt som man har andra djur i bur, och rastar hundar under kontrollerade former. Jag förstår aldrig riktigt logiken i det.
Burdjur och hundar är tämjda p ett helt annat sätt tycker jag. Katter bör inte vara frihets berövade för att dem är så pass självständiga som dem är. tex en hund blir vad du gör den till, så kan man inte tänka med en katt.
Var visserligen lite dramatiskt att skriva djurplågare så det ber jag om ursäkt för.

Vad har du för erfarenhet av innekatter?
Stolt ägare till tre La permer

Det beror väl lite på ras och hur mycket ägaren jobbar med sin hund. en katt kan du lära mycket om man vill, problemet är väl snarare i så fall att vissa inte vill lägga ned så mycket tid på sin katt.
Sen anser jag det inte som ett hållbart argument, en hund har väl inte lydigt människans minsta vink under alla år de funnits till? Och tänk på alla föredetta hemlösa katter som inte vill vara ute under några omständigheter, som varit ute och frysit, för du vet väl att det är massor av små kattassar som sitter och fryser nu? Små kattassar som kommit vilse från sitt hem, men det spelar väl ingen roll så länge de har sin frihet..
#19 Jag vet att innekatter kan ha det bra, men det är fortfarande inte rätt enligt min åsikt. Dem kan ha rena rama paradiset osv men jag tycker fortfarande att katter ska få vara ute, utan koppel eller begränsningar.
Men det är fortfarande en personlig åsikt utifrån vad du personligen anser är okej. En katt har inte automatiskt ett större frihetsbehov bara för att dom kanske inte är som hundar.
Katter har varit våra tama husdjur väldigt länge. På många sätt är dom väldigt självständiga. Men det är trots allt inte någon större skillnad om man jämför med hund. Största skillnaden är att hundar är flockdjur medans katter verkar vara något mellanting mellan solitära och flockdjur.
en sak du skrev om hundarna kan man använda på ett annat sätt. Djuren blir vad du gör dom till. Har du bestämt dig att katten inte ska springa fritt så kan du få en lycklig katt ändå om du är engagerad.
Släpper du ut den och bara ser det självständiga djuret som behöver frighet så är det djuret du kommer att se också.
En liten tanke från min sida bara. Hoppas ni hängde med i mina funderingar kring det.
#22 Förstår hur du tänker och respekterar det.
Nu blev det en rejäl trådkapning vilket inte var meningen. Ber än en gång om ursäkt för dramatiken och vill någon fortsätta diskutionen så är det bara att PMa mig.
Ursäkta TS!
Men har ni några förslag på katthem är i stockholm
#24 Stockholm katthem till exempel 
Tänk på att försöka hitta en katt med en personlighet som passar just er, ta all tid ni behöver och stressa inte fram ett beslut om vilken katt som ska bli just er nya familjemedlem. Lycka till!

Norsk Skogkatt är en pigg och glad ras som älskar uppmärksamhet men där kan det vara svårt att hitta en uppfödare som säljer till utekatt.
Gå in på hittekatter iFokus, där finns det massor med katthem och katter som söker hem i stockholms området =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Djurhjlpen i Vaxolm, Akutgruppen Kattstallet, Kattluckan. Var bor du i Stlm?
Alla katthem i Sthlm måste godkänna utevistelse i nya hemmet och inget katthem säljer kattungar som ensamkatter.

nu kanske jag är lite störig och märker ord, men;
du frågade efter en specifik ras. ska du ha en raskatt måste du ju köpa den från en uppfödare? och jag personligen köper hellre från en seriös uppfödare än en oseriös.
grejj två: om ni har kattlucka, kan ni väl ha vilken ras som hellst? ni behöver ju inte kolla alls om den kan komma och gå som den vill? på så sätt spelar ju ras i princip ingen roll, sålänge det inte är en naken eller väldigt långhårig katt.
köper ni från katthem kan ni kanske hitta nån raskatt, men huvudsakligen har dom ju huskatter. är väldigt osäker, men jag tror inte heller så många katthem tillåter att man släpper ut katterna, eftersom det ofta är farligt för dom ute i dagens samhälle.
jag har verkligen ingen aning, men jag tror inte att dagens huskatter har funnits naturligt i sverige, utan togs hit för jättelänge sedan från varmare ställen och skogar. svensk vinter och stadsbyggnad är inte direkt optimalt för katter.
vi har bott på en bilfri ö och hade katten ute i 8 år, den mådde superbra och övergick sedan till innekatt och dog senare naturligt. är inte emot utekatter på rätt sätt men personligen skulle jag aldrig kunna med att släppa ut min katt i stan eller ett villaområde.
Om man köper en raskatt ska man komma ihåg att det är ungefär 6000 kr och uppåt som kanske blir påkörda utav en bil eller flyttar till någon annan bara sådär eller blir uppäten utav en räv… Själv har jag inte de pengarna att lägga ut på en katt som försvinner eller dör av andra orsaker än sjukdom.
Mina föräldrar har haft många katter, ungefär två har överlevt utan att bli påkörda utav en bil, en drunknade i en vattentunna som kattunge och någon har blivit uppäten utav en räv. Då bor pappa (numera) på en gata där man får köra i 30 som högst och där det bor många katter. Ett villaområde i en liten håla.
Kom ihåg att det kan bli fruktansvärt dyrt om man köper en raskatt och sedan låter den gå ute.

#31 Detta är OT, men jag vill bara för informations skull säga att din katt var en huskatt, eftersom ni inte hade stamtavla på honom. Alla huskatter/bondkatter är olika, och behöver inte ha minsta rasinblandning för att ha supermjuk eller tjock päls. Huskatters personligheter kan bli precis hur som helst eftersom föräldrarna inte är avlade specifikt för personlighet så som raskatter. De blir som de blir, och kan av en slump få både päls, storlek, utseende och personlighet som en raskatt.
Bara för informations skull, eftersom jag tycker att det är lite viktigt att folk vet om att det inte behöver vara raskatt i ens pälskling bara för att den är speciell - huskatter blir som de blir och det är det som är halva charmen :)
Aaah, så det är för att katten varit dyr i inköp som man ska passa den så den inte blir påkörd?
#34 Definitivt inte den enda orsaken. Självfallet är det ju för att katten inte ska dö eller plågas i första hand.
Mina fyra katter går inte ute bland trafik. Skulle aldrig falla mig in. Jag bor dessutom mitt inne i stan. Man är ju inte knäpp.
Det var bara ett sätt att försöka visa att det kanske inte är så himla smart alla gånger att låta sin katt gå ute. Jag kanske missade poängen helt…

#32 och #35 Det svider mer i plånboken om en dyr katt försvinner, javisst. Men där skillnaderna slut mellan ras- och huskatt i min värld.
Ja alltså jag säger inte så mycket annat heller. Grejen är den att jag såg att ni andra har skrivit så mycket bra saker om varför man inte bör ha katter utomhus att det kändes dumt för mig att skriva allt det en gång till. Därför tog jag det ett argument som ingen lyft och skrev det.
Nu ser det ju ut som om jag är riktigt korkad som tycker att det bara är pengarna som är orsaken till att katten inte bör gå ute. Det är verkligen inte det jag menar såklart. Jag har fyra huskatter som jag inte släpper ut hur som helst, 400 kr har jag betalat allt som allt och det var enbart för två katter men det spelar ingen roll för de är mina familjemedlemmar och jag vill inte att något ska hända de precis lika lite som jag vill att något skulle hända en katt som jag eventuellt betalat mer för.
Är jag fortfarande luddig? Verkar det fortfarande som att jag menar att huskatter är mindre värda och de kan man låta flänga runt hur som helst? Ser det fortfarande ut som att det enda argumentet till att man inte släpper ut katter är hur mycket de kostar?
#37 nej vi fattar vad du menar. Inte lätt formulera sig ibland o ibland skriver man lite i all hast utan att tänka också, iaf jag:)
Åter till tråden så om ni inte vill ha en specifik ras med stamtavla mm skulle jag titta på ett katthem. Finns ju många olika modeller där. En del är korthåriga o en del är långhåriga mm.
Sedan känns det bra att man hjälpt till med all denna huskattsavel. Alltså sett till att en ny kisse får komma in på katthemmet då ni ger plats till det då ni tar en därifrån.
Aha… Jag misstolkade helt. Ber om ursäkt.
Men jag håller med om att ta en katt ifrån katthem är vettigt. Det finns ju så många katter som behöver bo någonstans. Hade min sambo inte satt stopp nu vid fyra katter så hade jag kunnat ha hur många som helst… Eller kanske inte men jag hade nog haft både en eller tre till… Sista katten vi fick hem var en katt som man kan säga räddades ifrån missbrukare och det var det bästa beslut vi har tagit när vi bestämde att han skulle få flytta in. :)