Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2944 ggr
Lillyblossom
0

Ställa ut blandraser?

Hej?

Vet ni om det går att ställa ut blandraser sådär för skoj skull?

MonicaLagerquist
0

Om du med blandraser menar huskatt så går det utmärkt att ställa ut dem.

Ska du ställa ut inom SVERAK så ska katten vara över sex månader.Är den över tio månader ska den vara kastrerad.

Den ska vara vaccinerad ID-märkt och du som ägare måste vara med i en klubb.

Stolt ägare till tre La permer

[lindajonsson]
0

Jag har för mig att du även behöver beställa ett huskatt intyg, lite motsvarande en raskatts stamtavla. Du kan läsa mer på sveraks hemsida  =)

http://www.sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htm

MonicaLagerquist
0

Jo visst huskatts bevis behövs ju också från årskiftet.

Lillyblossom
0

Ok! Vad kul! Om man inte ställer ut inom SVERAK då? Fast då kanske det inte finns så många utställningar? Helt ny på det här!

Om man har en katt som är blandning mellan norsk skogskatt och huskatt/bondkatt, vilket forum här i iFokus tycker jag bör hålla mig till? Denna eller norsk skogskatt? Försöker respektera att man vill hålla sig till specifika områden/raser….

#2 Tack för länken!

Tack för all hjälp!

MonicaLagerquist
0

Eftersom att det är en huskatt du har och att många uppfödare av Norsk Skogkatt som rasen heter inte alls är förtjusta i att man tar fram fler huskatter efter deras katter så skulle jag nog rekomendera dig att stanna här.

Man kan ställa ut inom WCF också.Där kan även huskatter tävla om cert och ta titlar så ställ gärna ut där också om du har möjlighet och katten gillar det.Där får man ställa ut från tre månaders ålder.

Lägger in en länk där du kan se vart och när det är utställning.

Är du med i en SVERAK ansluten klubb så får du ställa ut både inom SVERAK och WCF.Är du med i en WCF klubb så kan du bara ställa ut inom WCF.

http://kattutstallningar.just.nu/

Lillyblossom
0

#5 Ok! Tack så mycket för all hjälp! :D

EddaM
0

Och det är kanon kul =) Det behövs fler husisar på utställningarna med =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Imasy
0

Hur har de andra förbunden med kastreringskrav på huskatterna som ställs ut?

MonicaLagerquist
0

Det är samma kastreringskrav i alla förbund.Huskatter över tio månader ska vara kastrerade.