Ni med blötmat
Såg att många utfodrar sina katter med endast blötmat, inget torrfoder och lite kycklingben osv? Men jag har en fråga, blir inte det enormt dyrt att bara ge katten blötmat? Min katt äter ju blötmat då och då och bara det tycker jag är hyffsat dyrt..
Berätta gärna hur ni gör och om ni tycker det är dyrt att ufodra med blötmat istället för torrfoder?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Visst blir det dyrare på matkontot men billigare på veterinärkontot.
Jag köper Mjau blötmat på Granngården.Betalar 179 kronor för 12 stycken 980 grams burkar.Är med i deras kundklubb så jag får återbäring ovanpå det.
Det går 1 ½ burk om dagen just nu eftersom att jag har en dräktig hona och en digivande hona och två hungriga kattungar förutom mina kastrater.
Stolt ägare till tre La permer
Har du bara en blir det ju inte dyrt, en stor burk mjau kostar ju bara en tia.
#1 Tack för svaret! Jag köper också Mjau men idag köpte jag två Bozita för att se om han gillade det och de gjorde han.. Men jag har ett problem, ställer ni in dem i kylen efteråt? Han äter ju inte upp en hel tetraförpackning eller burk och då sätter jag på en fryspåse ovanpå och in i kylen, men då vill han inte äta nästa gång eftersom såsen försvinner typ? Hoppas ni förstår vad jag menar.. 

Mat ska aldrig förvaras i konservburkar som man öppnat.Jag lägger över det som blir kvar i en stor glasskål med glaslock.
I vissa omgångar burkar är det väldigt mycket gele i botten på burken så jag brukar röra om och blanda så att det blir lite sås till varje måltid.Vill katten inte ha kall mat så häll på lite hett vatten och rör om eller kör en pytte stund i mocron.
Jag har fyra katter och har räknat lite på att ge enbart mjau och då skulle det bli plus minus noll för oss som om vi skulle ha kört med enbart Iams Multicat och köpt en 15 kilos säck.
Ger jag lite mjau och bozita och barfar på halvtid så tror jag att det kan bli lite dyrare, i alla fall nu innan jag får de att äta allting jag ger. Känns som att jag måste vara lite mer försiktig med hur mycket jag ger för jag får kasta mängder. Jag kan tänka mig att det blir ungefär samma i sista slutänden eller kanske till och med billigare eftersom att jag har märkt att de står sig bättre på att äta rått kött och allt de ska äta när man barfar.
#4 Kan man lägga över det i plastburkar? Som man brukar frysa in mat med? Stoppar du sedan in det i kylen?

Visst kan du använda plastburkar.Fast jag tycker att det är lättare att diska glas än plast.
Ja man förvara det i kylen.
Mina katter får mat tre gången om dagen (förrutom kattungar dräktiga och digivande honor)
#7 Tack för svar! Är dina vuxna katter då? Jag har en hane på 8månader, men han äter ju inte upp en hel tetrapak eller konservburk så han skulle nog också kunna äta det tre ggr per dag? Är ju inte så bra och ha blötmat framme hela mogonen, dagen och kvällen antar jag..
#5 Tack för ditt svar! Jag vågar inte barfa fullt ut för det har jag ingen kunskap om.. Men att ge kött lite då och då och blötmat skulle nog gå 

#8 Så länge det inte är rötmånad så kan blötmat stå framme.
Mina katter är vana att äta upp all mat när den serveras.
Jag vågar heller inte barfa fullt ut för mina katter äter inte allt de behöver för att det ska gå. Eller en gör det (tack och lov han som är tjockast och skulle behöva en ordentlig kur) men de andra är lite petigare. Måste hitta någon rutin för hur vi ska göra och då skulle jag vilja barfa fullt ut. Nu blir det en blandning av mjua, bozita och rå mat. Antagligen dyrare än det skulle behöva vara…
Om man ger bara blötmat bör en katt nog äta en tetra på 370 gr/dag.
En 4 kg katt ska ha mellan 1000-1200 kJ i energivärde/dag och den Bozitan jag just serverade ger 290 kJ/100g
/EvaS

Mina 2.5 kilos får ca 40-50g var ett par gånger om dan. Tre om jag är hemma på dagen. Nu har dom fri tillgång till bra torrfoder dessutom som jag vill att dom ska äta av då en säck skulle räcka FÖR länge annars. Det är lagom än så länge då dom annars lämnar mat och det är gjort på ett kick att diska ur skålarna direkt dom ätit om det inte har torkat in.
Jag har ut burken i en bunke och blandar om innan jag portionerar i fryspåsar och fryser i platta paket. Lägger jag ett sådant i kylen eller skafferiet är det tinat till dagen efter.
Medarbeterare på Kost
Märker på detta forumet att bozita är väldigt poppis. Och de som "verkligen rekomenderar det" också..
Dyrt kvalitetsfoder?
Vill bara göra er uppmärksamma på denna rapport där just bozita faktiskt får ett lågt betyg och varför…
[test katt helfoder](http://www.radron.se/templates/ProduktTest.aspx?id=1994#Testade produkter)

Sorry men det där testet är otroligt missvisande.Man har jämfört torrfoder,kitten foder och vuxenfoder och blötmat i ett enda virrvarr.Massor av poängen beror på hur förpackningen ser ut.
#14. Läser du igenom det ordentligt så ser och förstår du varför det är tillförlitligt.

Ett foder som tex Coshida Nötkött, kanin, lamm som har spannmål som första innehåll asner inte jag vara ett kattfoder öht Det kom på andra plats.Tycker du att det är ett bra foder att ge till ett djur som är en ren köttätare?
# 16. Jag ser att du inte har läst…
Jag gav mina katter torrfoder endast till min mamma köpte blötmat. huvudfodret är torrfoder och de får dela en påse blötmat morgon och kväll. Ska försöka minska blötmaten. Katter ser inte proprtinoerna och torrfodret är det som är bra för dom, närinsmässigt. Det andra är bara godis..

Jag har läst den och jag undrar fortfarande hur du kan se den som en bra undersökning.
Vad är det i torrffdret som du anser är så mycket bättre än det som finna i blötmaten?
#13 intressant då jag bara hört om de testet men blir som vanligt förvirrande med vad man ska ge . För mig får det kosta bara det är bra för katten o att det äts förstås. Vill ej att de ska dö i förtid el bli sjuka pga av att jag snålat in med ett sämre foder.
Jag ger mina katter enbart barf med få undantag och det behöver inte bli dyrt. Har man bara ett par katter blir det nog till och med billigare än de dyrare torrfodren. För ett tag sedan försökte jag räkna ut vad det kostade att ge sina katter olika alternativ. Läs här och se vad ni tycker.
#3 Mat som kommer i tetror behöver man inte föra över till en burk, då de har en mekanism för att stängas. Här är lite information om hur man gör för att stänga förpackningen från Mjau.
Kunde tyvärr inte se vad du länkade till…
Jag håller också på att fundera lite över hurhttp://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f4063fc6-9e3f-45ef-9cf9-c798c398c4b5 mycket pengar det går åt beroende på vilket alternativ man väljer. det är jättesvårt det där.
Jag barfar också en del här hemma. Vill göra det på helttid men då måste jag anstränga mig för att få alla att äta allt här hemma. Det gör de inte. Har en som svälter sig själv om han kan just nu. Han börjar bli lite för smal för att det ska kännas kul. Men planen är barf och mjukmat för oss.
Jag försökte förstå mig på den där undersökningen som råd och rön har gjort och blir lite förvirrad. Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad det är den undersöker. Dels var det väl farliga ämnen i maten såsom kvicksilver och annat. Var det något i undersökningen som handlade om mängden kött och spannmål i maten? För inte kan det väl vara jättebra att ge sina rovdjur jättemycket spannmål som de inte ens äter naturligt? Det var som någon antingen här eller på BarfIfokus skrev att har man sett en katt gå ut på en åker och käka havre? Gräs möjligtvis men inte havre.
Känns som en konstig undersökning, en undersökning har jag lärt mig på universitetet ska vara lätt att förstå och lätt att kunna tillgoodgöra sig. Det var inte den där. Vad undersökte de egentligen? Dessutom skrev de att katter inte mår bra av barf när man läste längre ner på sidan så som hundar gör. Då undrar jag hur man tänker där.
Det inlägg #21 länkade till.
# 24 Nu fungerar länken. Jag hade bara klantat mig lite men datorer har ju ingen fantasi.
Nu funkade det. :)
Ah det där var ju bra och ganska svart på vitt liksom vad som kostar mest. Sen vad som är bäst verkar nästan vara godtyckligt. Jag är på din linje och anser att barf borde vara det bästa, mjua det näst bästa och torrfoder det sämsta alternativet.
Mina två katter har alltid ätit Mjau blötmat som basföda men fri tillgång till torrfoder.
Upptäckte nyligen att det skiljer 1 krona per paket endast mella Bozita i en djuraffär och Mjau på Ica så nu har det blivit Bozita en period.
/Maria
jag blandar bozita och mjau vart eftersom det dyker upp erbjudanden och vart jag är när det behövs handlas. min katt får blöt mat minst 3 dagar i veckan. och får råa-köttrester ifrån vad vi äter.
Sen ett torrfoder som man skulle kunna se som fri tillgång. det finns alltdi kvar men det är doserat.