Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2642 ggr
Laini
0

Till veterinären?

Min familj har världens goaste huskatt som snart fyller 14 år. Jag har läst en hel del om kattbeteende och sjukdomar på sista tiden och tycker att vi ska ta med oss "vår bebis" på en kontroll hos veterinären. Alltså förebyggande, kolla hur katten mår och om det är något vi kan göra för att underlätta hans ålderdom. Men mina föräldrar tycker detta är onödigt, han är ju inte sjuk. Dessutom verkar de tro att det enda veterinären gör är att säga att man måste avliva (inte aktuellt).

Så vad tror ni? Är det värt att utsätta katten för stressen det är att transporteras och undersökas? Han är ingen van bilåkare och hatar transportburen. Jag vill göra det som är bäst för honom, men hur vet man?

Maria
0

Jag tycker det är en god idé. Även om han är en frisk gamling så kan han kanske behöva ta tandsten och göra en allmän hälsokontroll precis som vi gör med oss själva.

Ibland kan man förebygga något som kanske är på gång.

/Maria

Jourhemmet
0

Det tycker jag absolut. Egentligen ska man göra en årlig kontroll hos veterinären. Men då lär ni inte vaccinera katten om ni inte varit hos veterinären på länge, varför?

Laini
0

#2 Att vi inte vaccinerat är helt enkelt för att vi varit ignoranta och dåliga kattägare. Jag vet ju nu att det behövs, men för mina föräldrar är det igen "men han har ju inte blivit sjuk". Och de lyssnar inte riktigt på mig, tyvärr. Funderar på att "kidnappa" katten och ta med honom själv…

Jourhemmet
0

Ni kanske hittar någon liten åkomma som nu är lätt att åtgärda men som kanske blir mer allvarligt om ni inte undersöker honom. Tandsten tex lär ju garanterat behövas tas bort, han kan ju även om han äter vara öm i munnen Det kanske gör att ni kan få ha honom kvar flera år till om ni åker. Det är väl en bra förklaring till föräldrarna.

Laini
0

Jag ska absolut göra ett nytt (eller flera om det behövs) försök! :)