Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 9101 ggr
Cindy
0

Avlivning av friska katter

Med anledning av den stormiga diskussionen i tråden "Måste du avliva din katt hos veterinären" vill jag på dess trådskapares önskan flytta över en del av diskussionen hit; frågan om avlivning av friska katter.

Är det moraliskt acceptabelt att avliva sin friska katt bara för att man som ägare inte vill lämna bort katten till omplacering? Eller är det bara fel om man inte orkar försöka omplacera?

Är lagstiftningen fel som accepterar avlivning av friska djur?

Hur kan vi förebygga att folk ser så lågt på kattens status att de avlivar när katten inte längre passar in?

Vänliga hälsningar
Cindy

Imitra
0

Det borde definitivt vara olagligt att avliva friska djur.

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Cindy
0

Jag jobbar i zooaffär, och får varje vecka prata med kunder som går i avlivnings-tankar. Vanligast är att katten börjat med något protestbeteende, att familjen väntar barn och tror att katt är automatiskt farligt för barnet, eller att någon i familjen börjat bli allergisk.

Inte sällan får jag höra att katten är "sjuk i huvudet" och att de nog "måste göra sig av med den" om inte t.ex felkissandet slutar. Jag är tacksam att få en chans att förklara kattens beteende, råda om veterinärbesök om så verkar behövas, ge alla goda råd jag kan och dessutom påpeka att avlivning inte är enda alternativet - man kan omplacera!

Det skrämmer mig hur ofta jag har detta samtal, och jag kan inte låta bli att önska att det var förbjudet att avliva sin katt utan medicinska skäl.

Och jag anser inte att det finns någon generell övre gräns för hur många gånger en katt kan omplaceras. Avlivning med argumentet att det är synd om katten att behöva flytta, är mig främmande som jourhemmat åt en "hopplös" skyggis som fått turen att få fortsätta leva trots sitt beteende.

Är en katt svårt fysiskt sjuk, eller så psykiskt illa däran att inget hopp finns om bättring, så ser jag avlivning som ett tungt ansvar från ägarens sida. Allt annat är för mig moraliskt förkastligt.

Vänliga hälsningar
Cindy

JossanH
0

Djur är så mycket bättre på att anpassa sig till ett nytt hem än vad vi kanske tror. Tror många djurägare ser sig själva som oumbärliga. Men tror också att många djurägare köper en billig katt, som säljs bara för att bli av med den, för att det är kul just för stunden och sedan är det smidigaste sättet att bli av med den genom avlivning när katten inte längre passar ägarens liv.
Priset tror jag absolut är av stor vikt. En katt man har betalat många tusenlappar för är ju en större förlust att avliva än en katt som kostat 100:- vid inköpet. Den dyra katten kan man säkert få ut ett par tusenlappar för om den omplaceras.
Det är hemskt att det här problemet ens finns. Det är liv vi pratar om!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#2 Men visst är det så! Jag biter ihop tills käkarna värker varje gång jag hör någon berätta omd eras förra katt som det, som du också skrev- "blev något fel i huvudet på" när dom fick barn och katten började kissa inne.. Och det vet vi ju alla att psykiska problem hos djur inte går att göra något annat åt än att avliva…?
Det måste kännas hopplöst att höra det gång på gång på gång, men samtidigt befinner ju du dig i en position där du kan ge råd och upplysa ägaren om vad det är för djur dom faktiskt äger…

Sajtvärd på Iller.ifokus

sahar08
0

Min ena katt har en del problem. Hon är väldigt speciell och kan upplevas som jobbig!! Men så länge den själv inte lider och veterinären säger att hon bara har speciell/egen personlighet skulle det aldrig falla mig in att ens tänka tanken på avlivning. Hon jamar konstant i perioder och vill hela tiden hoppa upp i min famn. Hon är otroligt svartsjuk etc men jag valde att ha henne och jag tänker ha henne så länge hon lever!! Jag förstår inte att det kan vara lagligt att avliva friska djur hur som helst men vet inte riktigt vad man kan göra åt saken. Det är svårt att ändra på lagen men värt ett försök! Skulle även vilja ändra på att vi inte har någon lag som förbjuder samlag med djur. Känns som att djuren knappt har några rättigheter när dom borde ha mer rättigheter än oss dom som är så hjälplösa i jämförelse med människan!

Jourhemmet
0

Men vad händer om man förbjuder avlivning av friska djur? Då lär det ju vara många som bara kastar ut sina djur på gatan. Jag hade nyligen två kattungar som skulle avlivas för att inte ägaren fick dom sålda. Veterinären ägaren ringde vägrade avliva dom och ägaren sa då att hon bara skulle slänga ut dom om inte veterinären gick med på avlivning.

sahar08
0

Men hur kan en normal funtad människa göra något sådant? jag förstår verkligen inte Gråter Inte ens om min katt attackerade mig skulle jag kunna kasta ut den hur som helst! usch

JossanH
0

#6 Man måste ju gå djupare än så.. Att bara förbjuda brukar inte leda speciellt långt för då blir det som du säger, ett ännu större utekattsproblem. Man måste förhindra att folk tjänar på att bara slänga ut eller avlivar djur dom inte vill ha längre- dyrare katter tex.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sahar08
0

En fråga: Om man vet folk som inte sköter om sina djur vart kan man rapportera sådant?

[Maine]
0

#0 har jag önskat en ny tråd ang avlivning av friska katter? Det var mer än jag visste..

Jourhemmet
0

Länsstyrelsen

Cindy
0

#10 Då missförstod jag dig. Jag uppfattade det som att du tyckte att vi kom in på sidospår som diskuterade moralen kring avlivningar istället för veterinärens lagbrott. Du får gärna förtydliga vad du tyckte vi skulle diskutera i en annan tråd istället.

Vänliga hälsningar
Cindy

Silvestris
0

Generellt sett tycker jag självklart att man främst ska försöka omplacera en katt som inte kan stanna i hemmet, men det finns fall då jag tycker att det är helt OK att avliva en frisk katt. Skulle vi ha ett totalförbud mot det skulle vi se fler katter som blir utkastade på gatan eller som avlivas hemmavid med mer eller mindre humana metoder och med mer eller mindre lyckat resultat.

Nyckeln som jag ser det är att se till att inte vem som helst kan köpa sig en katt. Idag finns det ett överflöd av katter (delvis pga. folk har tröttnat på dem och kastat ut dem istället för att vara lite mer ansvarsfulla och avliva katterna) och det måste stoppas. Vi måste kastrera mera (gärna kattungar) och vara fan så mycket kinkigare med vilka vi släpper iväg katter till.

[Maine]
0

#10  Jodå, sidospår, men jag uttryckte ingen önskan om att en ny tråd skulle startas. Bara när någon tog upp djursex, då sa jag att detta kunde denne starta en tråd om. Så om du har möjlighet så ser jag gärna att du redigerar i #0.

sahar08
0

#14 det jag menade var att eftersom du stirrade dig blint på lagen och inte djurens välmående undrade jag om du tyckte att djursex var ok då lagen inte förbjuder det. Men du verkade enbart vilja diskutera vilket brott veterinärerna gör som räddar livet på fullt friska katter. Gör man en tråd tänker jag att man får ta en diskussion med folk som inte håller med. Trodde det var de hela iFokus var till för.

Denna kommentar har tagits bort.
[Maine]
0

Jag vet inte om du har dåligt minne, men jag skrev att jag inte gillar djursex, men det är tyvärr tillåtet. Jag gillar inte heller avlivning av friska katter, men det ÄR tillåtet.

Det finns mycket som är tillåtet som man tycker är illa, men det ger inte andra rätten att göra som de vill.

Nu har jag varit lite OT i denna tråd, ber om ursäkt och lämnar den, då jag sagt vad jag tycker.

sahar08
0

Ja efteråt men du påpekade även att det jag sa inte hade med din tråd att göra. Därför undrar jag om jag hamnat fel då jag trodde detta var ett diskussionsforum. jag hade tydligen fel!

sahar08
0

Ja efteråt svarade du men du påpekade även att det jag sa inte hade med din tråd att göra. Därför undrar jag om jag hamnat fel då jag trodde detta var ett diskussionsforum!!! men jag ska hålla mig borta från sina trådar om jag inte håller med dig till 100 procent.

sahar08
0

ursäkta för upprepade inlägg nåt fel på min dator o jag verkar inte kunna radera dom

[Maine]
0

Visst är det ett diskussionsforum, men man försöker hålla sig till trådämnet. Skillnad. Så nu föreslår jag att vi avslutar denna personliga diskussion och inte förstör denna tråd.

sahar08
0

Denna tråd lär inte förstöras då jag håller med den som skriver. Sorry för att jag inte höll mig till ämnet du tog upp svårt för mig att diskutera om man är begränsad till endast det som tråden har som överskrift när det är en sådan stor fråga. Men nu vet jag och ska försöka att inte tassa in på dina trådar mer Glad

sahar08
0

#17 Du skriver att avlivning av friska katter ÄR tillåtet. Ja men djursex ÄR OCKSÅ tillåtet! Är det ok bara för att det är tillåtet??? nej nej nej jag tycker inte dina argument håller!!! Usch

Maria
0

#25 Har någon skrivit att det är OK med avlivning av friska djur eller djursex bara för att det är tillåtet? Jag kan inte hitta det någonstans….

/Maria

sahar08
1

#25 och andra som inte verkar förstå! Nej men att avliva friska katter ja. Inte på denna tråd men på den förra pratade man om hur hemska veterinärerna är som hindrar avlivning av friska katter då detta är ett lagbrott. Då undrade jag om man tyckte djursex var ok då detta är tillåtet enligt lag! Jag försöker säga att bara för att något inte är olagligt eller är olagligt betyder det inte att det är moraliskt rätt. har folk svårt att läsa det jag skriver eller vad är problemet. Känns som att problemet är att jag säger vad jag tycker och det ska man tydligen inte göra här. Nu har jag förklarat vad jag menade en trejde gång och tänker INTE göra det igen. LÄS O FÖRSTÅ Jag har lika mycket rätt till mina åsikter som ni andra har rätt till era så långt jag kan minnas iaf

sahar08
0

Ville inte såra någon endast skriva mina åsikter o diskutera precis som alla andra men jag kan hitta andra forum där det är ok att diskutera hade glömt hur iFokus var då jag inte varit inne på länge men nu fick jag en reminder!

Cindy
0

#14 En moderator får gärna redigera mitt första inlägg enligt ditt önskemål då jag inte kan. Jag tycker det är tråkigt att jag verkar ha förolämpat dig, när syftet med denna tråd var att befria din tråd från sidospår.

Till alla som deltog i förra tråden: Givetvis är forumet till för att diskutera saker fritt, men det utesluter inte att vi pratar i olika trådar om olika saker som dyker upp. Och vanlig hövlighet gentemot varandras åsikter är ett måste om inte en diskussion ska urarta till sandlåda.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

Och nu tillbaka till trådens ämne…

#4 Jag älskar mitt jobb eftersom jag har möjligheten att ge råd som faktiskt kan göra skillnad för djuren, från kost till rena liv-och-död-ämnen. Visst är det tråkigt att få en så mörk syn på mänskligheten ibland, men man får ju dra sitt strå till stacken.

Jag tycker som #13 att mycket av dessa problem skulle kunna förebyggas om det blev någon slags koll på hur man får skaffa katt. Om ett "körkort" infördes t.ex så skulle nog fler ta kattägandet på allvar.

Vänliga hälsningar
Cindy

majvi
1

Blir det en lag om att det är förbjudet att avliva friska djur kan det hända att kattungar som inte blir tingade slängs ut. Men de flesta av oss har grannar  som skulle reagera,särskilt om det skulle hända flera gånger på året,

Lagen skulle också kunna innebära att man kastrerar katten i stället för att låta den få en kull , får den en kull där inte alla kattungar blir sålda vill man troligen inte att katten ska få ännu en kull.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

loppan007
0

jag tror att en sådan lag kan vara svår. när är katten tillräckligt sjuk för att avlivas? när är den för frisk?

jag tror också att fler skulle ha ihjäl katterna själva då.

lösningen på dessa problem tror jag är mer utbildning! som säljare av en katt borde man vara mer säker på att den nya ägaren ser katten som något värdefullt och att den är medveten om ev problem som kan uppkomma vid flytt, bebis eller liknande!

Josefa
0

Kattungar som inte blir sålda slängs ut redan nu. Tror inte att förbud att avliva friska katter skulle ändra den saken. De som dumpar sina osålda kattungar är ändå för snåla för att betala för en avlivning.

[Maine]
0

#29  PM:a sajtvärden, så hjälper hon säkert till när hon kan. Det är inte säkert att hon/medarbetarna läser alla inlägg.

Du har inte förolämpat mig på något vis, men rätt ska vara rätt. Flört

Mona22
0

#6 håller med dig. Klart de tar till andra metoder om de inte får avliva hos veterinären. Lättaste är ju då att slänga ut dem, men nu tar de ju ett sorts ansvar för sitt djur oavsett om vi tycker det är bra eller ej .

Jag ser hellre att de avlivar ett friskt djur än att de slänger ut det. Djuren slipper allafall lida då.

Navajolady
0

Kattmor till sex underbara fyrbentingar,jag kan för mitt liv aldrig förstå hur man kan avliva ett friskt djur.Här borde lagen ses över och vi borde alla vara skyldiga att öronmärka/kastrera våra katter och jag är tom med för kattskatt om det kan rädda liv.

En lag som kan vara svår att genomföra men kastrerar man sina vänner behöver dom inte springa runt och föröka sig och med en lag angående katthållning skulle antalet vildkatter kunna minskas radikalt efter några år.

Skaffar man djur oavsett om det är katt eller något annat men är så lat att man inte orkar omplacera utan avlivar då ska man inte överhuvudtaget skaffa ett djur.Man tar på sig ansvaret att under hela djurets livstid ta hand om och sköta om,kan man av olika orsaker inte behålla djuret är man skydlig anser jag att se till att djuret får ett nytt bra kärleksfullt hem.

Men att av lathet bara åka till en veterinär när man då istället kan lämna in på ett katthem som omplacerar katten till bästa möjliga boende där går gränsen för vad lagen tillåter att göra med dessa liv.

Med öronmärkning och kastrering kan vi spåra katternas ägare och på så vis skulle det försvåra att folk slänger ut sina djur på gatan,en sån behandling skulle straffas med böter och förbud att överhuvudtaget ha något djur.Allt för många djur far illa och det på grund av att det idag är för lätt att bara skaffa sig utan att lagen säger ifrån.

Nog går det att göra om lagstadgar för husdjur men det krävs ju mycket jobb och paragrafer att följa,men genomförbart är det om nu våran riskdag var djurvänner.

Destany
0

Jag tycker det e helt sjukt att folk avlivar friska djur för  att de e så kallade sjuka i huvet… vill nog säga att det är de som avlivar sina friska katter som är det..

Jag har 2 fd hemlösa katter som ingen ville ha.. Puma var bara skinn o ben när hon kom till mig o zigge var svårt sjuk pga av dessa idioter till människor.. Puma var jobbig som tusan när hon precis kom hem till mig o det första året men funderade jag påatt avliva henne NEJ, zigge har "damp" o river min lägenhet och det tog evigheter innan han blev frisk men gav jag upp o avlivade NEJ

Zorro är kanske vad andra kallar sjuk i huvet.. aggressiv o svartsjuk o bråkig.. Avlivning? NEJ..

Vad jag vill komma är att man ska inte avliva friska katter för att de har problem utan kämpar man med dem så lyckas man för eller senare med dem..

Zorro är lugnare nu efter 5 års kämpande.. Puma lugn och Zigge är frisk..

Jag är allergisk mot mina katter och borde inte behålla dem men med mediciner går det..

Jag tycker att alla normalt funtade människor ska göra så men tyvärr ser världen ut som den gör… och det är sorgligt

Navajolady
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 37 HEJA DestanyGlad hade själv en katthemsföken som var enormt rädd men under sina 8 levnadsår fick hon tillbaka sitt självförtroende och jag ångrar aldrig att Milla fick flytta in till oss men hon dog i cancer och jag är tacksam för att hon fick sin styrka och självsäkerhet tillbaka.

Kommer aldrig kunna förstå människor som avlivar både kattungar och vuxna friska djur sätter in en bild på mitt senste tillskott när han var alldeles nyfödd nu är Tudor 9 månader och en katt som tänker på alla andra i sin omgivning både människor och sina kattvänner en som verkligen tar hand om andra och bryr sig om.

Pust,,,måste torka svetten ur pannan går igång helt när det kommer till djurens rättigheter….blodtrycket stiger och jag vill göra allt för dessa underbara fyrbenta varelser.

Navajolady
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så här stilig är han idag lilla gubben som blir så stor:-) hur kan människan ens tänka tanken att avliva djur som är frisk,kära värld säger jagGråter

Destany
0

#38 hehe tack Glad Jag blr likadan som du, bara tanken på att 2 av mina katter var såna som ingen ville ha och zorro e en sån som andra avlivar får mig att se rött…

Kan ju tillägga att jag hade aldrig haft katt innan jag hon hittade mig så kan jag kan alla…

JossanH
0

Den bistra sanningen säger dock att även om det är olagligt att avliva djur själv hemma utan speciella medel så gör folk det ändå. För en del människor kommer katter alltid att vara katter och aldrig att vara en familjemedlem som betyder något för dem.
Min gamla hyresvärd hade katter i stallet som han helt sonika struntade i. När jag bad honom kastrera sina katter då dom bara förökade sig sa han att "katter som bor ute kastrerar man inte, ungarna brukar försvinna av sig självt efter ett tag", dom dog alltså på ett eller annat sätt.. Han löste det så att han slapp ta problemet i egna händer, andra löser det genom att dränka eller slå ihjäl kattungarna när dom föds.
För dessa människor spelar lagar om avlivning ingen roll för dom ser ändå inte katterna som värdiga att lägga ut 500:- på.. Därför måste det bli skillnad tidigare i ledet då dessa människor inte får tag i sina katter. Det är tyvärr väldigt orealistiskt att införa körkort på katt. För det första skulle nog många strunta i att ens skaffa katt om man var tvungen att införskaffa ett körkort…
…och det på gott och ont. Det bra är att dom som inte verkligen vill ha en katt inte heller lagligt kan skaffa någon om dom inte fixar körkortet först, det dåliga är att det finns många som ändå skulle vara lämpliga hem för en katt men där ett hem alltså skulle vara kattomt pga att dom inte skaffat något körkort och i dagsläget behövs varje hem som finns för att ta hand om en katt då det finns så många hemlösa stackare.

Större kunskap om katter tyker jag är viktigt. Få ut mer information om katters normala beteenden, varför dom gör som gör ibland och framförallt ett dyrare pris på kattungar. Folk ska tjäna på att omplacera framför att avliva helt enkelt.

Sajtvärd på Iller.ifokus