Skakar på svansen
När jag var hemma hos min kompis igår för första gången, så fick jag äntligen träffa en av hennes två katter hon har där.
Katten är en kastrerad hane men vad jag märkte var att han skakade på svansen, såg lite ut som att han markerade men jag frågade om han var kastrerad, hon sa "ja" och sen tänkte jag "Men då skvätter han väl inte?"..
Varför gjorde katten så? Märkte bara att han skakade på svansen när man hade klappat honom eller innan man klappade honom.
Kastrering är ingen garanti för att en hankatt inte ska markera revir både ute och inomhus. Jag torkar ganska bort ganska mycket revirmarkering varje dag, mest efter en 14-årig hankatt som blev kastrerad när han var ett år. Han markerar i dörröppningar, vid något som står på golvet som stövlar mm. Fast jag tycker om honom ändå. Ofoget med markering har börjat på senare år.
Även honkatter kan skaka på svansen som om de skulle markera revir med det är nog rätt ovanligt att de verkligen markerar.
Min ena hona har alltid gjort så när hon vill kela. Hon gör en liten knorr på svansen högst upp och så skakar hon på den.
#2 Kan du försöka få en bild på knorren? Det låter knasigt 
#1 Kan man se något om katten markerar? Han hade rumpan framför en vit dörr och jag såg ingenting som kom ut.

Katter som är uppspelta över till exempel uppmärksamhet eller mat gör ofta så, de liksom darrar på svansen.
#4 Ja, darrar/skakar
Om en katt markerar brukar det bli lite vått där strålen träffar. Möngden är inte så stor, en tesked kanske.
Alla som skrivit hittills har beskrivit bra hur katter kan bete sig.
Min honkatt darrar också på sin svans ibland när hon går och är kelig och jag närmar mig henne och ska klappa henne..
Vår lilla sphynxtjej beter sig precis sådär. Hade hon varit en hane hade jag absolut trott att det var en revirmarkering. Hon brukar bete sig så här när hon vill leka, vill ha uppmärksamhet, eller är väldigt kramig. Hon tittar på oss, jamar och skakar på svansen. Hon är INTE den i kattgruppen som är mest dominant. Hon apporterar leksaker och skakar ofta på svansen och jamar när hon lämnar tillbaka den hämtade "bytet" till oss.
-- Eternity is a very long time --

Jag hade en hane som skakade på svansen när han kom fram för att bli klappad och detta hade han ärvt från sin mamma så det var inte revirmarkeringar det handlade om utan något som de gjorde helt enkelt och sååå charmigt =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Vår ena hane gör så men han sprutar inte ut något. Han liksom torrmarkerar eller vad vi kan kalla det för. Jag kan bli lite irriterad på det men är väldigt glad att inget kommer ut.

Min ena ungkatt har gjort så ibland vid något nytt ställle han varit på. Men det har inte varit urinmarkering ändå… Ser lite kul ut men kan besvära andra som tror att han sprayar.
Medarbeterare på Kost