Illaluktande bajs
Är det någon som har något tips på hur man kan få bort bajslukten något effektiv?
Vi har samma sand som vi alltid haft och det är det bästa och anledningen till att de luktar illa är förmodligen foderbytet för ett tag sedan och vi ska byta tillbaka men vi väljer att göra slut på det gamla först. (Vi bytte från Eukanuba till Applaws men ska snart tillbaka till Eukanuba)
Men kanske något annat man kan göra?
#1 Läste du mitt inlägg?
Det har med fodret att göra men jag menade om det fanns något effektivt som kunde lindra lukten lite.. alltså som när vi människor uträttar behov och sprayar med doftspray eller liknande!
#2 Jag såg inte att du skrivit om foderbyte 
Ögonen flög iväg 
Hmm, hur ofta rensar du lådan?
Jag ska åka iväg till köpcentret nu men vi får konversera om en timme eller nåt, ses.
#2 Jag såg inte att du skrivit om foderbyte 
Ögonen flög iväg 
Hmm, hur ofta rensar du lådan?
Jag ska åka iväg till köpcentret nu men vi får konversera om en timme eller nåt, ses.
Den rensas varannan dag i genomsnitt men alltså det är vid själva bajstillfället det stinker och sedan 20 minuter till. Därefter luktar det inget!
en av våra katter har illaluktande avföring.. det spelar ingen roll vad för mat man ger henne, det bara är så.. jag menar vissa katter har illaluktande bajs, för att det bara är så..
#6 Ja, visst men nu fick våra det när vi bytte till Applaws så att det beror på fodret är jag nästan 100 på.
#7 okey… ja, att det beror på fodret, det tvivlar jag inte alls på. det är oxå väldigt vanligt. jag menar bara om det skulle fortsätta.. klurigt…
våran ena katt fick dubbelt så illaluktande avföring som hon har nu och diarré när vårat förra torr foder blev för gammalt, minns jag.

I princip har alla rovdjur illaluktande avföring när de äter det de är gjorda för…. Att lukta på en tigers baj är inte mysigt om man säger…
Ju bättre mat desto mer lukt kan man nog säga… dock mindre baj.
Medarbeterare på Kost

Bajs luktar varesig det handlar om fodret eller ej, jag kan tänka mig att katterna också klagar efter att matte har vart på toaletten. 
Testa att byta tillbaka om det fungerade med Eukanuba då Eukanubas foder är relativt bra.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
vi har alltid tyckt att det är konstigt att det bara är en av våra katter som har illaluktande avföring.. men hon är extra känslig helt enkelt

Catman's Cat Sand Fresh kan jag starkt rekomendera :) Doftpulver som man blandar ner i sanden. Det kväver bajsdoften något, men överlag så tar den bort den där typiska kattlådelukten. En nyklämd korv luktar ju ändå, såklart, innan den blivit begraven. Katterna doftar tvålaktigt när de varit på lådan :)
Detta och andra liknande pulver finns i djuraffärer.
Jag märkte en enorm skillnad när jag gick över ifrån Iams till Kitekat/Friskis och Whiskas. Gör jag aldrig om igen. Kanske beror det på märket helt enkelt.
Nu äter våra katter mjau, bozita och ibland rått kött och jag känner ingenting just nu. Det funkar jättebra.
Hemma!
#5 Varannan dag? Aha.
Jag rensar ungefär 3 gånger per dag, min katt är riktigt kinky om det är bajs i lådan + kiss, då bajsar han på golvet istället…
Varannan dag? Hade jag varit kisse så hade jag satt mig på golvet. Plocka bajset när det är nylagt.
#15 På vilket sätt tror du det blir bättre eller stämningen här inne blir bättre genom den typen av kommentar?
Var någonstans står det att kommentaren skulle skapa en bättre stämning på forumet?
Det var mitt förslag till hur TS skulle minska bajslukten.
Du kan prova att ge kosttillskottet Stomax, det stabiliserar tarmen och ger därför allt som oftast en mindre illaluktande avföring.
Vänliga hälsningar
Cindy
varför gör du ren lådan så sällan?
Jag har fyllt kattlådan med mängder med sand så kissen kan gräva ner ordentligt då håller sig lukten under mark och sprids inte i hela lägenheten :) Och nej jag rensar inte lådan så fort bajset är lagt kan ju inte vakta lådan när man jobbar :P Luktar varken kattpiss eller bajs i lägenheten och då sitter jag ändå och hulkar av äckellukten när jag gräver upp bajset (så nej är inte van vid lukten)^^ Har du öppen kattlåda eller "hustoa" ? sedan jag bytte till hus istället för öppna s¨å har lukten blivit minimal.
#18 Tack för tipset!
#19 Jag gör ren den så ofta jag tycker att det behövs. Alla katter kissar och bajsar olika.
#20 Ja, vi har hus och det hjälper väl lite men luckan har tyvärr gått sönder. Kan det göra så stor skillnad tro?
#21 jag har inga luckor alls på mina då min katt inte fattar hur man använder sånna skulle vilja hinta om att vara försiktigt med stabiliserande då hennes mage totalt kan stoppa upp då hon ju inte har lös avföring som jag förstått? lös avföring är dessutom till för att föra ut bakterier så om man använder det utan veterinärens tillsyn så kan det gå riktigt illa :S
Jag gör rent mina 2 lådor (har en katt) rent också ca var 3e dag hinner ju knappast stå och vakta lådan när jag jobbar heltid ^^
Håller med #15.. Jag rengör så fort jag ser att det är något i lådan. Alltså flera gånger om dagen. Har en väldigt kräsen katt som inte vill sätta sig om det redan ligger nåt i den..
#23 det är off topic att bara skriva om hur ofta man tycker kattlådan sall rengöras när tråden handlar om att hennes katt har illaluktande bajs. Skriv en tråd där ni kan diskutera hur ofta ni rensar lådan varför etc mycket bättre :)
# 24 Men givetvis kan det illaluktande bajset bero på att lådan rensas för sällan! Eller??
#25 Det är ju inte bajset eller kisset som blir liggande som jag pratar om utan just vid själva bajsandet som jag också påpekade längre upp i tråden! Alltså har inte rensandet något med saken att göra egentligen.
Nej då hon har andra katter vars bajs inte luktar lika illa ^^ Skulle hon ju förhoppningsvis märka själv att det luktar mindre jumer man städar :P
I bajs som blir liggande ett tag utvecklas vissa bakterier, som inte finns i början, som sedan kan spridas vidare till både katt och människa.
#28 Okej, men vad hade det med frågan att göra?
Ingenting med själva frågan, men med sakerna som har tagits upp bredvid. Och så är det oftast i diskussioner.
Jag använder en kattoalett av märket PeeWee och har den ståendes bredvid "människotoaletten". Det är två byttor där den ena står över den andra. Istället för sand använder man pellets, och när katten kissar på det smulas pelletsen sönder och ramlar ner i lådan under genom små hål. Bajset hamnar förstås ovanpå.
Det innebär att jag enkelt hivar nej bajset i "människotoaletten" när jag själv går på toa. Väldigt bekvämt faktiskt.
Lådan är lite dyr i inköp, men det tjänar man snabbt in då pelletsen är dryg och billig. Den är dessutom miljövänlig och luktar inte särskilt mycket (och så komposterbar förstås). Något jag tyckte var en lättnad var dessutom att jag slapp kattgrus spridd över hela lägenheten.
Enda nackdelen är att ovana katter kan anse att den inte duger.
http://brisingasmycket.se
#30 den diskutionen kan som sagt tas ngn annanstans blir bara trist stämningen om folk ska påpeka off topic grejer ÅTER TILL ÄMNET ! Bajset luktar NÄR hon bajsar inte när det ligger i kattoan och väntar på att plockas upp.
Jag funderar lite på innehållet i applaws om det är ngt ämne som din känsliga kisse får i sig och reagerar med att avfyra mer stinkande bajs.

Min katts bajs luktade väldigt mycket innan men sen jag bytte till barf/färskfoder så luktar det inget. Verkligen inget. Dessutom bajsar han mycket mindre. Detsamma gäller hunden.
Skynda långsamt så går det fortare.
Våra katter får applaws och det har blivit bättre efter det. Tycker inte det luktar alls längre. Men det kan ju börja lukta om dom fått något nytt, t.ex. rått kött.
#32 Ja, det känns ju som att det är något i det som gör det! Jag ska beställa Eukanuba igen i slutet på månaden och tills dess får jag helt enkelt plocka bajset så fort jag ser det 
#34 Ja, jo, och de får rått kött ibland men de har de fått innan också så jag tycker inte det borde vara någon skillnad, eller? 
#35 nä inte tycker jag att det borde göra sån skillnad. Det kan säkert vara att applaws helt enkelt inte passar henne.
Gräver katten över bajset? Annars försvinner inte lukten lika snabbt ändå.
Och är man hemma när det händer är det väl lika bra att plocka bort det på en gång? Då slipper man lukten fort och katten får en renare låda.
Och sen bör man rensa minst 1 gång/dag åtminstone. Och det är inte bara min personliga åsikt.
Såhär står det i föreskrifterna "5 § Om flera katter förvaras i ett utrymme utan möjlighet att gå ut, ska det finnas
minst en kattlåda per två katter eller en så stor låda att den till ytan motsvarar en kattlåda per två katter. Kattlådan ska hållas tillfredställande ren. Kattlådorna ska hållas separerade från utfodringsplatserna, dock minst en halv meter från utfodringsplatserna.
Allmänna råd till 3 kap. 5 §
Kattlådan bör städas minst en gång per dag.
Kattlådornas yta bör minst vara 0,12 m
2per två katter."
Det sista är bara råd, men kan vara värt att följa ändå 
Jag städar våra varannan dag och det har funkat för oss. Men jag tycker däremot att man alltid ska ha en låda per katt.
Generellt kan man väll säga att ju mer säd det finns i ju mer luktar det.
Mjau blötmat och bozita är bra blötmat till ett helt ok pris.
När det äller torrfoder så leta efter något med så mycket köttinnehåll som möjligt. T.ex orijen eller liknande. Ju mer korn, majs osv osv det står att det är i ju onyttigare (och mer illaluktande) är det.
Så är det lukteen du vill bli av med så satsa på så hög kött% som möjligt, och det bästa är givetvis barf även i detta syftet.
Hakuna matata!
Rensa lådan varannan dag???? Stackars katter.
#40 Hur ofta lådan rensas hade inte med frågan att göra så om du inte hade någon vettig åsikt så förstod jag inte varför du skrev alls!
Då har jag ett tips till. Ta bort bajset direkt då det ligger och luktar om du nu stör dig på det. Men det verkar vara för jobbigt!
#42 Vad är poängen med att ha en sån attityd som du har? Jag vet att många säger att du är kunnig, men med den attityden kommer ingen lyssna på dina "kloka" råd i alla fall, utan de blir snarare rädda och irriterade och kommer inte hit mer.
Kunde inte låta bli att skriva så eftersom jag inte riktigt förstår ditt problem, ber om ursäkt. Bajs luktar bajs, det kommer man aldrig ifrån. Du skrev ju även själv att du tror att ett foderbyte är orsaken så om du byter tillbaka så kanske problemet är löst.
sen en sak, vad jag märkt här, mina katter tål mjölk och brukar få en slatt då och då, för de gillar det. MEn jag märker att kacket luktar mera då.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Först till huvudämnet. När man byter mat till en annan så kan tarmfloran som är van vid en viss mat få en "chock". Därav det illa luktande bajset, eller att din katt har något i tarmsystemet som behövs tas hand om. Byt tillbaka till den mat du brukar ha när det nya fodret är slut och om det inte förbättras kanske han har något som behöver medicin.
Till alla er som anmärker på hur ofta lådan rensas som är väldigt OT! Vissa är inte hemma hela dagarna, man jobbar/studerar kommer hem sent och kan inte ta bort en bajs som luktar illa så fort den kommer. Så var det med våran Mim fram tills ett halvår sedan ungefär. Hon hade de VÄRSTA stinkisarna och täckte inte över. Ibland var husisen snabbt där och täckte över men inte alltid och det stank i hela lägenheten.
Men vi fick prokilin (osäker på stavningen) att ge henne och nu luktar bajset som bajs gör, men stinker inte längre.
Vi rensade varannan dag med innan, dels lathet sedan att vi hade två lådor i lägenheten + en på balkongen och inga katter som ränner på toan stup i kvarten. Sen kom sambon på den brighta idén att placera en glasslåda vid lådan så när man ser något så är bara att lägga den där och när den är full tömma den (ja det är en plastpåse över)
Pro-Kolin+ heter det om det är någon som vill prova. Återställer tarmfloran och är ett kosttillskott.

#47 Tack för det rätta namnet :) Funkade bra här hemma som sagt.
Jag gör rent i lådan när det finns något där .Har just nu en katt på 2 lådor o
tar bort kväll, morg o på dagen om det finns något. Jag vill ha rent i lådan
pga lukt ,parasiter(hästmaskar klättrar på boxväggarna,grässtrån mm) vet ej
om katters mask kanske också är livliga:( Om ni gör rent lådan mera sällan
el bara har en låda händer det ej att de trammpar i det o kliver runt i
lägenheten? Är ju så mycket enklare att göra rent när det är lite i än mycket
tycker jag. Jag använder en sådan genomskinlig fruktpåse o lägger i .
Vill bara göra ett kort inlägg..
Har tillfälligt hand om en hittekatt. Kattbajset luktade apilla, inte alls som min andra katt..
Efter vetrinärbesöket, där de konstaterade att katten hade mask i magen (och skabb), och jag gett medicin mot detta… skedde en markant förändring i lukten.
Från att ha luktat enormt illa, till nästan ingen lukt alls.
Kanske var det masken i magen som gjorde att bajset luktade illa?
Alltid bra att prova iallafall..
Vi har precis vart hos veterinären så tack för tipset, men det var det inte :)
Vi gav Eukanuba under en period och då luktade det verkligen jätteilla av bajset. Vet flera som gett just den sorten och bajset har luktat äckel.
Mina katter klarar inte av foder med hög proteinhalt, så trots att jag gillar innehållet i Eukanuba, Orijen mfl så funkar RC mycket bättre.
Kommer inte byta fler gånger, huvudsaken är att katterna mår bra. 
#52 Haha, ja här är det tvärtom. Det är Applaws som gör att bajset luktar illa ;)
#53 Jo, jag såg det. Men jag tänker mig att det kanske är något liknande, att dina katter kanske har lättare att bryta ner det ena fodret än det andra och det därför luktar mer illa av Applaws då i ditt fall.
Ja, dt klart, så kan det ju vara!

Foderbyte kanske behövs ja. Sen är det till stor hjälp luktmässigt med riktigt bra Kattsand, t,ex, Everclean eller Tidycats i ett rejält lager.
Rensa lådorna minst morgon & kväll (bajset tas gärna bort omgående om du har möjlighet eftersom det stinker). Helst minst 1 låda per katt. Katterna kan ju tyvärr inte rensa sina lådor själva, så därför både för deras trivsel (och din egen) & för hygienen, så bör man se det som sin skyldighet att rensa ofta till dem. Då minskar ju även smittorisker m.m.
En del katter kan åtminstone inledningsvis reagera på torrfoder med högre proteininnehåll, men jag har hört från flera som BARFar/ger färskfoder att avföringen blir i princip luktfri samt att deras katters hälsa förbättrades fenomenalt, så det kan ju också vara värt att prova.

#56 Min katt och hund barfas och deras bajs är i det närmaste luktfritt + att hundbajset inte är så kladdigt som det brukar vara.
Kattlådor måste enligt lag göras rena varje dag. Visst beror lukten av kattbajs på vad de äter. Med barf luktar kattlortar ingenting.
Jag tycker faktiskt att ju mer kött det har varit i torrfodret, desto mer har mina katters korvar luktat.
Värst var det nog när jag köpte en säck med Precept (tror den heter då) gud nåde vad det STANK. Hade aldrig varit med om något liknande och jag trodde de höll på att ruttna innifrån så som det stank.
#59 Precis så är det med mina katter också.

#59 Tänk på att torrfodret är tillagat, krossat och torkat, det köttet man ger som barf är rått. Dessutom innehåller torrfoder oftast en massa andra grejer som bidrar till lukt, tex spannmål, färgämnen mm.
Jo men grejen är den att om de äter torrfoder med mer spannmål i, så luktar det inte lika hemskt. Färgämnen försöker jag undvika så långt det är möjligt.
Har aldrig kört med förgglatt fder, utan endast bruna tråkiga kulor ;) Men jag har lagt märk till, att ju högre procenthalt det är på köttet, desto mer stinker det när de bajsar.

Det har nog med tillagningen att göra isf. För ger du rått kött så luktar det inte. Det är ju så att proccessad mat är sämre, jämför med halvfabrikat typ pulvermos. Det blir inte som på riktigt. En del av näringen försvinner iom att man tillagar, torkar, maler, pressar osv. Ju mindre man gör med maten ju nyttigare är och mer naturlig mat gör att kroppen funkar bättre, har lättare för att ta upp näring ur maten. Illaluktande bajs hänger ihop med detta. Tänk om vi också skulle äta torrfoder? Blä.. Påstår inte att folk missköter sina djur om man ger torrfoder, det beror mycket sorten. Dessutom är det viktigaste att man vill lära sig mer.