Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4861 ggr
lwaller
0

Ha kvar en kattunge?

Vi har en honkatt hälften Maine Coon och hälften Norsk skogkatt. Hon har nu fått kattungar, endast honor, och vi funderar på att ha kvar en av dem. Någon sa att det inte är någon bra ide då kattmamman och ungen troligtvis kommer att bli ovänner med tiden. Stämmer det att det är troligt att katterna inte kommer att hålla sams?

Jourhemmet
0

En del mammor ledsnar rejält på sina barn när dom blivit stora.

[Emma--]
0

Det finns ju en viss risk, men det kan även gå bra. Men det är väl ganska naturligt för mamman att stöta bort sina små.

Min kompis behöll två av tre av sina kattungar och det gick bra. Uppfödaren till mina katter behöll en kattunge och det gick inte alls. Hon omplacerade tillslut kattmamman. Sen om det berodde på det eller inte är väl svårt att veta.

Men jag tycker inte man hör talas om alltför ofta att det blir så illa. Och kastrerar du mamman direkt efter kullen nu och sen kastrerar ungen du sparar så ökar väl chanserna att det ska gå bra.

[Kaninlycka]
0

Men det är väl bara att kastrera båda så borde det gå bra.

MonicaLagerquist
0

Jag har just nu en mor och dotter .Dottern är 1½ år och det fungerar bra.Båda katterna är fortfarande fertila.Sen har jag en annan katt och hennes dotter, där fungerade det inte alls när mor blev kastrat.

Men om du kastrerar både mor och dotter så ökar chansen för att det ska gå bra.

Stolt ägare till tre La permer

Cindy
0

Här hemma har jag mor med hennes två niomånaders ungar. Hon dyrkar sina barn och erbjuder dom fortfarande snutt-stunder ibland… Ungarna söker hennes sällskap hela tiden, och hon njuter.

Är väl bara jag som suckar "Ester då, du skulle avvant dom för ett halvår sen!"…

Vänliga hälsningar
Cindy

Lusthan
0

Jag har en mor och en dotter. Modern är 6 år i år och dottern blir 4 år. Det fungerar verkligen superbra. De är bästa vänner, ligger och putsar varandra, busar och är fina kompisar. Hon snuttade inte överdrivet länge heller. Fick tipset att ta bort ungen när hon blivit en viss ålder om jag såg att hon låg där och det fungerade bra. Mamman tröttnade till slut också.

Vi har två andra kissar utöver dessa två och den ena är pappan. Nu är alla kastrerade så det blir inga fler kissebebisar.

Lusthan
0

Jag har en mor och en dotter. Modern är 6 år i år och dottern blir 4 år. Det fungerar verkligen superbra. De är bästa vänner, ligger och putsar varandra, busar och är fina kompisar. Hon snuttade inte överdrivet länge heller. Fick tipset att ta bort ungen när hon blivit en viss ålder om jag såg att hon låg där och det fungerade bra. Mamman tröttnade till slut också.

Vi har två andra kissar utöver dessa två och den ena är pappan. Nu är alla kastrerade så det blir inga fler kissebebisar.

annzoo
0

det kan gå både bra och dåligt.

Min första kull behöll jag en hona…. vi hade ett rent helvete i flera månader innan de kunde samsas.

2a och 3e kullen (annan mamma) är exemplarisk och har gått hur bra som helst att behålla kattungar. Hon låter tom sin 2 åriga dotter dia henne ännu =)

LaSadie
0

Har kvar en dotter här hemma och har nu en annan dotter tillfälligt. Både funkar bra, inga problem. Kanske lite fräs ett tag men inga större problem

[Anunnaki]
0

Hur det blir med sämjan och umgänget mellan en kattmor och en dotter eller son vet man inte förrän de blivit vuxna.

Lusthan
1

Bara måste fråga eftersom att jag inte har full koll på läget. Men är det något speciellt med just mödrar - döttrar?

Nu har jag förvisso inga problem här hemma. Det har varit hur lugnt som helst och mina katter har aldrig haft några problem med andra katter. Kanske är det därför de kommer överens så bra här hemma. Enda gången vi har haft problem var när vår sista kom hem till oss och stank cigarettrök. Då blev det lite problem, de problemen försvann när vi duschade han och han började lukta katt istället för rök.

IceJossan
0

Jag har hört många gånger som folk behövt omplacera ena katten eftersom mor och dotter inte kommer överens. Däremot vet jag några fall är det går kalasbra. På katthemmet har vi till exempel en mor och hennes dotter som är så väldigt tighta (de är 5 och 6 år gamla) att vi inte vill sära på dem.

Det verkar helt enkelt vara att man måste testa för att se, man kan inte veta innan.

Kronängens
1

Jag tror inte det spelar någon roll om man behåller en dotter eller en son. Det är naturligt för kattmamman att stöta bort barnen när de blir för stora. Därför kan det bli jobbigt att behålla en kattunge, men det kan också fungera bra. Jag behöll en hona för ett år sedan och det har varit jättejobbigt eftersom mamma katt ville att dotter skulle flytta. Efter ett år när mamman fick nya kattungar accepterade hon plötsligt sin dotter och nu är de bästa vänner. Det är skönt och jättemysigt, men det var jobbigt när det frästes och morrades så fort mamman såg sin dotter.