Ska jag skratta eller gråta?
Såhär går historian.
Jag var för ett tag sedan nere i Småland och hälsade på en väninna med min mor och njöt av naturen då jag själv bor i Stockholm.
Ett par grannar är så fina för att de har renrasiga katter, jag själv är ju en riktig kattnörd så jag vet en hel del om katter speciellt raskategori 2 semilånghår och det är precis dessa grannar påstår sig ha.
En av grannarna har två stycken Ragdoll katter, en hona och en hane och jag som själv har en Ragdoll och är väldigt insatt i den rasen vet lite extra om detta och självklart har jag min Ragdoll flicka med mig som är en utställnings katt som har fått väldigt fina resultat de få gånger vi vart på utställning hon är dock kastrerad då vi inte var intresserade av avel när vi köpte henne men annars hade hon även haft kvalité för det.
Väninnan pratade så mycket om Ragdolls och jag ska bara veta hur häftiga de katterna är med mera!
Så jag förklarar att jag vet det, då katten i mitt knä är en Ragdoll.
Hon tittar på mig och katten med stora ögon och säger Men det där är ingen Ragdoll, hon ser ju inte ens ut som en Ragdoll.
Så jag flinar lite och säger att jo, det är en Ragdoll med både stamtavla och annat bevis.
I alla fall så börjar hon förklara för mig att det jag håller i är inte en Ragdoll i alla fall inte renrasig och börjar dra upp punkter och förklarar att jag blivit lurad och att hennes granne har riktiga Ragdolls, avels exemplar.
Så när vi går över till grannen som redan var planerat innan får jag se dessa katter som de skryter om otroligt och jag kan inte hålla inne det jag tänker på så jag undrar vilken uppfödare dom kommer från och det var en jätte bra och fin uppfödare, men det fanns inga stamtavlor på katterna och när vi pratade om avel så förklarade hon för mig att man behöver inte testa renrasiga katter innan de går i avel för en renrasig katt kan inte ha sjukdommar - jag tänkte bara eh…ok
Tillslut fick jag se deras fina avelskatter, jätte fina huskatter, men vart är era ragdolls? tänkte jag dessa två fina huskatter var hennes renrasiga avels ragdolls.
De var inte ens maskade utan de hade bara vitt, en av dom var av den exotiska speciella färgen VAN då den var vit med "röda" öron och den andra katten var en silver mitted, den var blå md vita tassar och en vit haka som gick ner lite mot bröstet de hade inte ens Ragdoll päls, eller kropp eller ansikte och ögonen var gulgröna på silver katten och på "van" katten var dom blåa.
När tanten fick se min katt förklarade hon att det var bara en huskatt blandad med Burma och därför färgerna allt annat är huskatt. Jag tror att hon menar Birma…
Bifogar en bild på min "huskatt blandad med Burma."
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Hahahaha men jösses! Vilka människor. Om de har internet kan de ju söka runt lite på rasen Ragdoll och lära sig ett och annat.
Supersöt raggis du har! (har raggisar själv)
hahaha. Det är nog en människa som skulle vägra ändra sig och erkänna att hon har fel 

Ja jag håller med dig! man vet inte om man skall skratta eller gråta. Tycker synd om dem som har blivit sååååå lurade. Tyvärr är det många som lurar köpare med att det är den o den rasen o folk går på det med! Är det ingen stamtavla till katten så är det en huskatt.
Själv har jag ju Norska Skogkatter och jag är väldigt trött på att höra om att varenda huskatt skulle ha skogis i sig. Våran vackra huskatt finns i både långhår o korthår men det är det få som förstår. Utan att ha rasinblandning alltså.
Ge dem adressen till eran ras sida så kanske de fattar hur lurade de har blivit och att raskatter kollas upp innan avel.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag hade blivit skogstokig till slut. Fin Burma du har föresten 

Ja, jag har en huskatt som kommer från gatan, har är maskad med blå ögon men är fortfarande ingen raskatt för det. Kroppen är som en korv och huvud och öron som på en Birma. Alla säger "åh en Siames" mm. Hahaha det skulle va den mest felaktiga siames i denna värld!
Långhåriga huskatter har jag också och har haft många, och får alltid höra att de är "Norska skogskatter". Sånt e livet!

Haha,har en skogkatt och är ganska påläst om rasen då jag älskar dem och någongång i framtiden kan tänka mig föda upp såna med. De flesta man pratar med har skogisar tror de, bara för att de är långhåriga
.
Men din historia var ju riktigt kul, de verkar inte kunna något alls
.
jättevacker huskatt/burma du har. Burma finns väl inte i maskat heller.
Folks okunnighet är ju otrolig eller är det att de inte är nöjda med sina huskatter utan måste gör dem "finare" genom att blanda in raskatter. Duger inte huskatter som de är ?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Haha.
Jo, problemet är ju att denna tant lurar alla i omgivningen att hennes är Ragdolls men ingen får veta vem uppfödaren faktist är och såvitt jag vet har jag aldrig hört om en så bra och seriös uppfödare som föder upp utan stamtavla - hon vet att de är huskatter kanske har de lite Ragdoll eller kanske även Turkisk Van (en av dom) i sig men att lura folk att de är Ragdoll är bara löjligt, ännu mer löjligt då hon förklarar för mig som vet lite om katter att min katt inte är en Ragdoll för hon vet så mycket om just Ragdoll.
Norsk skogkatt är en rolig ras om man lyssnar på alla långhåriga huskatt ägare. Förr i tiden var alla långhåriga huskatter Angora eller Persier, nu är dom Norska skogskatter.
Jag har själv en sådan, en norsk skogskatt en långhårig huskatt fast han är halv skogis på riktigt men det gör honom inte mindre huskatt för det. 
Fantastiskt rolig berättelse! Blir ju galen på dessa människor som faktiskt ljuger om vilka katter de har.
jättefina ögon på din!

Oj vilken fin husburma du har! Och grattis. 
Men hur slutade det hela? Lyckades du övertyga ägarna att de blivit lurade?

#9 nej nu har du ju fel. det är ju en siames

Ägarna vet att det inte är Ragdoll katter, de köpte inte sina katter som Ragdoll heller utan de försöker bara tjäna pengar på lögner för om de var så insatta i rasen som de förklarar hade de vetat annat och även fast jag visade stamtavla på min Ragdoll förklarade hon att min är en lotsas Ragdoll och jag har blivit lurad.
De vägrar ändra sig så vi har slutat att prata om allt som har med katter att göra, även faktumet att Whiskas inte är något sorts super dyrt - och bra märkes foder är någonting som de vägrar förstå för de är så insatta i katter så de vet bäst.
Där emot enligt rykten har hon börjat kalla sina katter att de är Amerikanska Ragdolls och därför är de mer rastypiska än de som vi har här i Sverige…..

#9 Åh en sån söt husburma. Jag vill också ha en husburma
Är det en ny ras?
Annars kan du ju börja avla fram sådana

Det där är ju inte katter - de är ju möss! Nej nu har du blivit riktigt lurad 
För folk som inte förstår var denna kommentar endast ett skämt.

#17 Åh herre min..jag trodde ju att det åtminstone var katter jag hade i mitt hem… Jag behöver nog nya glasögon samt en ny damsugare!
Det var inte alls längesen jag städade hemma och att jag redan fått så stora dammråttor/-möss!! :O

Ja skaffa dig en ny dammsugare fort som attans innan de blir lurviga också! 

Aaah
ja det är nog bäst!
Snygg burma du har förresten! Det glömde jag ju skriva i första inlägget

Tack, tack och vilka vackra damm möss du har! 

Tack så hjärtligt mycket! :)

På tal om Burma o maskning så är alla Burmor maskade. Det syns inte så väl men de är maskade. =)
Jätte fina möss =)))
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#23 hehe, jovisst
bara lite osynligt sådär.

#23 Tack så mycket :)
Haha, vilken historia!
Själv har man ju hört både det ena och det andra om Satan när man är ute och går med honom. Långhårig fin huskatt, helt svart men alla andra tror att han är norsk skogskatt (vet att det heter skogkatt men de som frågar vet det inte) och angora.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jo alla tror även att våran huskatt (med norsk skogkatt i sig på riktigt) är en Angora - speciellt äldre människor.
Det är lustigt det där att äldre människor tror att alla långhåriga katter är Angora och då spelar det ingen roll om man visar dom en Ragdoll eller huskatt alla långhåriga katter har Angora i sig.
Någonting jag har märkt ansevärt den senaste tiden är att folk slutar upp med att kalla sina långhåriga huskatter för Norsk skogskatt utan nu förtiden är de Maine coon istället!