färg på kattsand
Just nu har vi coops egna Kattsand, icke klumpbildande. Jag ser inget större fel på den (har inget att jämföra med :P). Den dammar visserligen, men inget som inte går att ta bort.
Problemet med den är att den är rödbrun och vårt senaste tillskott är delvis vit. Vi har inte haft honom i en vecka än och han har redan börjat bli lite orangeaktigt färgad om tassar och lite på magen.
SÅ, tipsa mig om billig Kattsand som inte missfärgar Pysens vita tassar!

Olivers Kattsand färgar inte.Jag har vita katter så det vet jag.
Stolt ägare till tre La permer

Coops sand är den enda jag vet som är röd, och ja dammet färgar verkligen vita missar.
Jag rekomenderar klumpbildande sand, det är mycket bättre än sånt du har som man får byta varje vecka eller nåt. Pussi Kompakt är mycket bra och relativt billig. Klumpe ska också vara bra och billig. Här hemma kör jag med Pussi Kompakt och Eodorado blandat, och det funkar jättebra, men enbart Eldorado blir man gråhårig på för klumarna går bara sönder när man ska ta upp dem.
Aha okej.
Jag har frågat min sambo varför hon har valt att inte ha klumpbildande och det är för att hon haft problem med att klumparna ändå bara gått sönder. Men det var när hon skaffade katt för länge sen. Jag ska föra saken på tal då jag tycker att klumpbildande verkar smidigare när katterna har kissat. Annars tycker jag att icke klumpbildande fungerar väldigt bra. Vi behöver inte byta den varje vecka eller så.
Jag ska kolla vad Pussi kompakt kostar och sen ska jag försöka övertala henne. Eftersom den här kattungen är den första katt som jag personligen har så ligger jag i lite underläge när det gäller att bestämma. Mina argument "jag har läst…" går inte riktigt hem alla gånger.
Som du skrev så var det länge sedan hon hade katt och det lär väl ha gått framåt i utvecklingen på sandfronten också. Katty är ett billigt klumpbildande alternativ.
Jag ska kolla upp priser på både katty och pussi och jämföra lite. Om nån av dem finns i stor förpackning så är det bara bra skulle jag tro =) Det brukar bli billigare då =)
Pussi finns i både 5 och 10 kgs. Tror en 5 kgs konstar kring 60 kr medans den större kan man ibland få tag på för 79 kr då Ö & B har sina raider. Annars ligger den oftast kring 99 kr
Okej. Men det tycker inte jag är så farligt ändå. Visst, vi har två lådor eftersom vi har två katter, men när man tar bort kiss nu så blir det ju en rejäl skopa för varje toabesök.

Dåliga klumpbildande kattsandsorter blir man gråhårig på för klumparna faller bara sönder. Till exempel Eldorados. Värdelöst om man inte blandar med något bättre.
Väljer man en bra klumpbildande sand (ex Pussi, Katty, de dyrare märkena m.fl.) så blir det fasta fina klumpar som inte rinner ner till botten (man ska ha ca 8 cm djupt) och som är mycket lätta att plocka bort utan att de går sönder. Det är dessutom mycket drygare med klumpbildande sand eftersom man endast rensar bort klumparna, inte slänger sanden som man måste göra med ick-klumpbildande. Lukten försvinner också till väldigt stor del eftersom det blir klumpar som katten (oftast) gräver ner.

#9 Jag kör med den jag också, men jag avskyr att klumparna går sönder så himla lätt. Jag tycker heller inte att den döljer lukten något vidare alls - det luktar inte kiss/bajs, men det luktar liksom äcklig kattlåda. Men jag brukar blanda den med Pussi Kompakt, och då blir det kanon! Lite doftpulver (Catman's Cat Sand Fresh) på det sen så doftar missarna tvål när de varit på dass :)
Pussi är mkt bättre än Katty, katty luktar fruktansvärt och dammar ohygligt!
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

#12 Doftpulver finns i djuraffärer. Det finns alla möjliga sorter. Första pulvret jag testade var i nån rosa flaska/burk och det doftade väldigt starkt om parfy, så flera i familjen tyckte det var obehagligt. Nu har vi Catman's Cat Sand Fresh i vit flaska/burk med gult lock. Mycket lagom doft tycker jag :)

Just nu lutar det åt pussi för min del. Det är många som verkar tycka den är bra, och just nu känns det som att allt är bättre än den vi har :P
Men hur mycket dammar pussi? Sambon är starkt sugen på en som dammar mindre, särskilt eftersom vi har en låda i sovrummet :P
Jag använder Pussi och Everclean och jag skulle nog säga att pussi dammar nog lite när man fyller på lådan annars har jag nog inte känt av något nämnvärt av den.
//Pia

Pussi Dammar knappt alls, endast när man fyller på men det kommer man inte undan med någon sand.

När vi fyller på med den sand vi har så blir det ett stort orange dammoln som sakta lägger sig i resten av lägenheten..