Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1888 ggr
Pia
0

Favorit-gosande

De flesta av våra katter tycker väl om att kela när tillfälle bjuds, somliga mer än andra. Några av mina katter tycker väldigt mycket om att trampa på min mage (vilket naturligtvis innebär att den alltid är i bästa trampvänliga trim…:) när jag ligger i soffan och tittar på TV t ex. Andra tycker om att bli burna hängandes över axeln, att ligga på rygg i knäet och bli kliade på magen, att ligga på rygg i soffan och bli smekt.

Att bära på mjuk, varm, kisse med mysig pälsdoft medan jag får en massa små blöta-kattpussar, det är nog mitt favoritgos med katt:)

Vad är era katters favorit-gos? Och vad är ert eget favoritgos med katt? Kanske har ni en bild på det? Lägg gärna in det här i tråden:)

Roger
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en bild ifrån mig som jag sitter just nu i skrivande stund.hon tycker det är mysigt men jag tycker det blir lite besvärligt! hon trycker in sin nacke mot min näsa!

Pia
0

Ja men det ser jättemysigt ut!!:)

Får mig att tänka på den här väldigt träffande formuleringen:

Katter har en osviklig instinkt för koncentration - och ser till att komma mellan dig och den. Arthur Bridges

Roger
0

Klockren formulering! fast de e ju klart att katter gillar ju när man sitter still det är därför dom ofta sätter sig i knät på sådanna som är allergiska eller rädda för katter för dom sitter still. Dom flesta andra vill ju för det mesta gå fram till katten och klappa o gosa med katterna och då drar dom sig ofta undan speciellt om det kommer barn som är lite spralliga om inte katten känner dom föståss!

modmaker
0

Kli under hakan är ALLTID uppskattat.

Sedan ramlar min katt ihop som en trasa om man tar ett stadigt grepp i nackskinnet, man kan nypa åt rätt så hårt.

Vad jag har förstått är detta en funktion hos katten som utlöser endorfiner. Naturligt gör det att när kattmamman hanterar sina ungar så slappnar det helt enkelt av och blir mindre bångstyriga att sortera ut. Reaktionen hänger med upp i vuxen ålder.

Bima
0

Myras favoritgos är att få ligga på ens mage eller i ens knä, då trivs hon som allra bäst.
Mitt favoritgos med henne är att krama henne och hon kramas tillbaka när hon sover.

Jeremis favoritkel är att stryka sig mot ens ben och nagga samtidigt.
Mitt favoritkel med honom är när han spinner högt medan jag håller mina händer på hans kinder och pussar honom på huvudet.

Pia
0

Puttar upp denna mystråd…:)

Veduran
0

Theo han är så tacksam för all beröring, han stortrivs när han vår trampa på magen medans man kliar honom. Vilda vill gärna hänga över axeln eller bli kliad under hakan. Men nåde den som råkar komma åt hennes mage… Fot i munnnen

eken91
0

putte brukar sitta o mysa i mitt knä.. hoppar alltid upp o myser när han har chansen.. haha det är ingen vackar bild men men ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
eken91
0

va hände nu :S:S

Pia
0

Men ni ser ut att ha det bra ihop ialla fall:)

Kanske kom du åt publiceringsknappen några ggr, lätt hänt, jag redigerade bort de tomma rutorna:)

kemikal
0

Lillan har tagit platsen i mitt knä när jag sitter vid datorn, medan Kisse brukar lägga sig ovanpå om jag ligger i sängen eller soffan. Då vill han gärna ligga och trampa, eller ha en tass i mitt ansikte (som på bilden). Lillan kan också komma fram och ge en puss på näsan ibland.

mazze
0

Ok då, jag har ingen direkt gosig katt. Endast på hennes villkor! På morgonen när man läser tidningen kan man gosa el om man har varit borta. När hon var liten så skulle hon gosa mitt i natten så då fick matte el husse gott vakna till liv. Detta är en katt med egen vilja!

emsems
0

penny är inte såå mysig, hon kommer en stund och blir tokkliad under hakan, sendan går hon igen.

polly däremot, hon är som ett plåster på mig från morgon till kväll. (ni såg väl bilden från när hon skulle sitta vid datorn?). hennes bästa sovställe är på min kudde. samtidigt som mig alltså. så varje gång jag går och lägger mig så trycker hon sig in på min kudde och slickar mitt hår. jag får gång på gång putta eller kasta iväg henne till fotänden på sängen, men hon går envist tillbaka igen och trängs. jag har redan börjat ge upp, hon har tagit kudden och vi får helt enkelt lära oss trängas.

hon är åxå en sådan katt som vill bli buren på. hon följer efter mig och jamar till jag lufter upp henne, om jag sätter ner henne så följer hon efter igen och jamar till jag tar upp henne, det blir en himla massa bärande!

bilden på polly och isac

netagirl
0

Min lånekatt Frasse är bara en stor klump av motor!  Vill helst hälsa genom att stryka sitt huvud i mitt ansikte och man böjer ju gärna på benen.  Sitta framför datorn eller lågga sig rakt över korsordet hör ochså till.Tjatar ibland  efter mat kl. 0300 på morgonen. Åh ,vad jag kommer att sakna honom när han åker hem.

Älskar_hästar
0

Jag älskar när Natasha ligger bredvid mig och kurrar och ber mig att klia henne på magen , och ibland bara kinderna och överallt på huvudet hela tiden . Och sen när hon helt plötsligt kommer och trampar på mitt huvud och mage på natten , som att jag är utvald till att ge henne mat . (;

Titti
0

Jag brukar ha jätte mysigt med en av min sambos vänners katt.

Så fort vi kommer dit till honom och jag sätter mig i soffan, så hoppar den ena katten upp och lägger sig raklång på min mage med en framtass på var axel och så spänner han ut klorna så där lagom mycket. Där har han det mysigt och skönt för han vet ju att jag är svag för honom och både klappar och kliar honom. Spinner högt gör han också.

Men när den andra katten hoppar upp i soffan så hoppar han ner från mig, efterom han är lägst i rang. Sen lägger sig båda två sig så att jag kan klappa dom bägge på samma gång. Helmysigt tycker dom. Tur att man har två händer Flört

Älskar_hästar
0

Glömde skicka en bild när jag pussar henne på kinden Flört

Pia
0

Åh, vad härliga all historier låter, visst blir man avstressad av att gosa med katt - myyys:))

Pia
0

*för nytillkomna medlemmar*

kemikal
0

Pluto är nog en nytillkommen medlem. :) Han brukar slänga sig på rygg framför fötterna på en för att man ska klia honom på magen. Ligger man i sängen eller sitter i soffan kravlar han sig gärna upp och lägger sig med framdelen på en, och tar stöd med bakbenen på kanten.

Pia
0

Vad härligt, blir så glad när jag tänker på att han fick ett hem, han måste ju njuta i fulla drag!:) Hur går det med de andra två, är han mer accepterad nu?

kemikal
0

Ja, det verkar han sannerligen göra :) Lillan är ju lite egen, hon bryr sig inte så mycket om honom, ibland jagar han henne lite, och det har börjat bli lite lek ibland. Kisse har upptäckt att han kan skrämma Pluto, så han utnyttjar just nu det ganska mycket, Pluto slänger sig på rygg och Kisse sitter och hotar med tassen. Men Pluto verkar inte ta det så hårt, när konfrontationen är över fortsätter han med sitt. Så jag tror att det lugnar ner sig, det är väl lite nyhetens behag för Kisse. Ibland kan man se dem komma, Lillan först i vanlig takt, Pluto som smyger efter henne, och Kisse som smyger sist för att hålla koll på dem båda. :) Det känns ändå som om det på något sätt blivit bättre balans nu än när det bara var Kisse och Lillan.

EddaM
0

Zlatan är ingen knä katt utan en "strykar" katt. När han gosar så går han på golvet o stryker sig mot en o spinner, o han gillar att bli kliad på halsen.

Feztiz hon vill gärna snutta på armen o då spinner hon. Efter en liten stund rullar hon runt o vill bli kliad på magen. Hon är också den katten som ligger närmast om natten även om alla tre är där.

Willow spinner bara man tar i henne, och hon gillar att krypa under täcket eller en filt så bara huvudet syns. Då skall man klia henne på huvudet. Men även hon vill bli kliad på magen ibland. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Pia
0

Skönt att höra, kemikal! Jag ser dem tre i rad…:)

Destany
0

Puma tycker om att bli kliad bakom ena örat då spinner hon o lutar huvudet mot en..

Zorro gillar all kroppskontakt…men mest kli under hakan då blir han glad =)

kemikal
0

Pia: Tripp, Trapp, Trull :) Idag när jag var ute och red skymtade jag förresten en liten sötnos som hade passat väl in i min "samling"… :) Skulle kunna tro att den, min Kisse och sambons mammas Pjatt var trillingar, med sneda bläsar  (bortsett från att kisse är bra mycket rundare än lantliga katterna :P)…

Pia
0

Så sött, det måste du ju försöka fånga på bild!

Hoppas det var en omhuldad (annan) kisse du såg på ridturen…

kemikal
0

Ja, ska försöka nångång. Har ju något begränsad kameratillgång då det är sambons mobil jag använder för sådant :) Såg den ju bara på håll, men den verkade må gott, och höra till gården jag red förbi. Kommer nog att passera där fler gånger (om inte annat måste jag väl hålla utkik nu :P).

Pia
0

*putt*

CarolineO
0

Jag älskar när min lilla sötnos kommer upp till mig i soffan, så lägger hon sig och "snusar" i nacken/halsen på mig med en tass på varje sida om halsen, så hon liksom kramas och kloar…. och ibland sätter hon nosen i örat på mig när hon spinner där, det kicklar så mysigt =0)