Anmäld i djurskyddsärende
Härom dagen knackade det på dörren och när jag öppnade stod en av länsstyrelsens djurskyddsinspektörer på trappan. anledningen till besöket var att jag var anmäld i djurskyddsärende.
En anonym anmälan hade kommit in i november om att jag skulle ha 18 katter. En granne skulle ha sagt att jag har 18 katter.
Djurskyddsinspektören var trevlig och hade iaf inte åkt 10 mil bara för att inspektera mina katter utan var i trakten ändå. Det var en formsak och inspektören sade att ingen trodde att jag hade 18 katter, speciellt med tanke på hur min ansökan om att få ha 12 katter såg ut. Jag hade då skickat med mitt kvalitetsledningssystem.
Nu vet jag iaf vem som gjort anmälan. Jag berättade om besöket för min granne och då sade han att sonen till en äldre kvinna som när anmälan gjordes höll på att sälja grannhuset hade frågat hur många katter jag har. 17-18 stycken hade grannen sagt på skoj och så anmälde sonen till min före detta granne. Bakgrunden är att en spekulant på huset med sex sibirian huskeys frågade mig om jag skulle bli arg om hennes hundar skulle bita ihjäl någon av mina katter. Jag sade hur jag såg på något sådant och då blev hon sur och valde att inte köpa huset, sedan blev de som sålde huset sura och började trakassera mig med telefonsamtal och otrevliga mail. Som adjö anmälde de mig i djurskyddsärende.
Så kan det gå.
Men gud vad barnsligt! Först trodde jag det var någon som ville "sätta dit" dig pga ditt vargbloggande. Men så läste jag klart och såg slutet :/

Vad löjligt av dem att anmäla dig. Men du har 12 katter eller ? då har du ju inte gått över ditt tillstånd allafall.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Så fånigt att börja trakasera pga något sådant… Men själva anmälan var ju ändå inte så dum att ha gjort - bättre att anmäla i onödan än inte alls ifall det faktiskt skulle behövas en anmälan. Hellre en gång för mycket liksom. Nu vet iaf LS att det står rätt till hos dig, och det är ju det viktigaste!

vilken tur att du slapp sådan grannar, fy fabian, ska man acceptera att grannens hundar biter ihjäl katter
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Visst är det bättre att anmäla en gång för mycket än att riskera att djur far illa men nu var det ju bara en hämnd. Mannen som anmälde, dvs sonen till tanten som sålde huset, ringde en gång en vecka innan och skällde på mig. När jag försökte säga vad som hänt skrek han "håll käften" men då avslutade jag samtalet. Hans syster skrev sedan ett mail till ett av mina barn om hur förskräckligt dum jag skulle vara.
Djurskyddsinspektören satt och pratade med mig en halvtimme i köket men han kollade ingenting. Nu har jag fått inspektionsrapporten och där har han kryssat att det ena efter det andra var helt i sin ordning.

jag skulle ha vänt på frågan och sagt - skulle du blir arg om mina katter bet ihjäl någon av dina hundar? :) rent av komiskt att man ens kan fråga något sådant ;o Tur att du slapp ha dem som grannar!
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Klara katthatare, bredvid sådana kan man ej bo
Och tänk alla de djur som faktiskt behöver hjälpen, som får lida ännu längre, bara för att folk använder sig av falska anmälningar för att hämnas.

#8 Ja det är fruktansvärt :(
Som sagt, bättre att anmäla en gång för mycket (om det nu inte hanlar om någon fånig hämnd) än inte alls, för att ta reda på sanningen. Men för varje bra hem som LS besöker så får ju ett annat eventuellt dåligt hem vänta med att bli inspekterat. I efterhand är det onödigt med besök i bra hem, men andra gånger är det faktiskt så att hemmet verkar bra men att skenet bedrar något fruktansvärt… Då behövs verkligen såna här annars onödiga inspektioner.