Mina katter slickar på mig
Ja som ni läste, jag har två hankatter som jag kastrerade för ett tag sen och ända sen jag köpte dom har dom slickat på mig (på mina fingrar,ben,fötter) och sen brukar dom bita med då biter dom absolut inte hårt :)
Varför gör dom så? :P
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
De bryr sig om dig och tycker du är smutsig? ;-)
Hur gamla var de när du fick dem?
Så gör mina också! De tvättar varandra väldigt ofta också, och sen biter de varandra i halsen eller öronen. 
Jag upplever att det här med att slicka på någon annan kan vara en dominanshandling, den som är högst i rang låter sig inte tvättas av de andra katterna, däremot"tvångstvättar" han/hon gärna de andra katterna. Men om båda katterna tvättar och blir tvättade ungefär lika mycket, så verkar det mer vara något de gör för att de tycker om varandra. Om de sen gör så med oss människor också, så kanske det är ett tecken på att de tycker om oss med…och ser oss som en del av "flocken".
Jag tolkar det som en vänlig handling när mina katter tvättar varandra, mig och sin husse. De små betten verkar dyka upp när det blir så gosigt att de inte vet vart de ska ta vägen (de biter ju inte hårt, det är mer som att de håller i en lite med framtänderna). 
min kisse slickar och biter på mina fingrar när vi gosar och han tycker att det är sådär supermysigt :D
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Är det ungar eller äldre? Hundar gör ju så att dom småbiter när det kliar i tänderna och sen slickar både hästar och hundar på händerna för att det smakar salt. Kan det inte vara så med katter också?
Oj va mycket svar! Va kul! :D
Dom är just nu lite mer än ett halv år, vet inte exakt… Jag fick hem dom när dom var nästan ett halvår gamla! :)
Här får ni en bild på mina små fisar! :)
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Man kanske ska komma ihåg att när en katt slickar innebär det inte bara att hålle sin egen/eller andras päls fin. En katt slickar också för doftent skull. När dom slickar så drar dom in doften i munnen ock därmer upp till nosen….
Pröva att äta en gastomomiskt fulländad middag som du älskar med näsklämma… knappast mysigt !
Medarbeterare på Kost
När en katt slickar på t ex sin ägare är det en ömhetsbetygelse som man ska vara glad att få.

Har en katt som kärleksbiter när vi gosar=) Och en annan som snuttar på min arm som om den vore en napp eller så. De är så mysiga när de visar sin ömhet =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Mina kissar tvättar en del på varandra och jag tror att det kan ha med dominans att göra men däremot tvärt om mot #3. Min hona tvättar hanen, men han tvättar inte tillbaka (längre) utan han ser bar väldigt snobbig ut. Däremot tvättar han mig som besatt till och från. Smaskar på håret, tvättar i ansikte, på händer , överallt där han kommer åt. Tvättar mina kläder ibland. Han kärleksnaffsar han med. Särskillt på haka, knogar och öronsnibbar. Trodde förut att det var som att han försöker få bort "tovor" för det är så det ser ut när han tar mycket försiktigt med framtänderna. (Han älskar mig mer än husse. ;-p)
Däremot är flickan lite mer reserverad. Hon kan slicka en eller två gånger bara för att vara mysig men annars är det bara enstaka tillfällen hon börjar tvätta som att hon verkligen tvättar och då tror jag att det är saltet hon är ute efter.
Ingen slickar på husse. :-P

min kattunge gör också så! det är ju fint av honom att vilja göra det, men jag tycker att det är lite jobbigt, spec på natten.
Verkar dina katter göra det mindre nu när dom är äldre?
#10 Vet inte om det var mig du frågade nu, men nej… Flickan har aldrig hållt på så mycket och pojken har blivit gosigare sedan kastrering. Vill gärna ligga som en bäbis i famnen och gosa och mysa. :-)