Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 5416 ggr
oh-la
0

liten genetikfråga

en nekel och snabb fråga.

kan en helt röd honkatt, inte sköldpadda, få en svart hankattunge?

Silvestris
0

Nej. Hankattungar ärver sin grundfärg (via X-kromosomen) av mamman. Honkattungar ärver grundfärg efter mamma och pappa.

PumpkinQueen
0

Vilken är grundfärgen då? Är det den som de har mest av?

Silvestris
0

Svart och rött är grundfärgerna. Alla kattens färger baseras på rött, svart eller båda (sköldpaddor).

PumpkinQueen
0

Men om katten är vit då?

Silvestris
0

Då har den rött, svart eller båda färgerna under den vita färgen. Helvit färg ska ses som en vit kappa som täcker kattens egentliga färg. Samma gäller för vitfläckar, de vita fläckarna har bara "målat över" en del av kattens egentliga färg.

oh-la
0

en honkatt som är till synes helt röd och får en svart kattunge får alltså betraktas som sköldpadda där der svarta anlaget ärvts från mammans "svarta X-kromosom"?

vet att det egentligen inte handlar om svart i den bemärkelsen, utan avsaknad av rött, men för att vara tydlig så ärvs även det svarta (avsaknad av rött) anlaget genom X-kromosomen?

PumpkinQueen
0

Spännande ämne, det här ska jag läsa mer om!

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OCh en birmatecknad huskatt, som vår lilla Mee, varifrån har hon fått sin teckning? Hon har också de vackraste blå ögon och vita tassar, men inga "snygga" sockor…. Vanlig pälskvalitet, inte som en Birma

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Silvestris
0

Hon får genetisk betraktas vara en sköldpadda, möjligen kanel eller andra svartbaserade färger som med mycket rufism kan förefalla vara rött. Mer går att läsa här.

Lilla Mee är maskad. Gissningsvis siamesmaskad. I grund och botten svart men så har hon även ärvt två cs-gener dvs. två siamamesmaskningsgener. Maskningsanlagen är faktiskt albinismanlag och orsakar partiell albinism. Temperaturberoende färg. Ju varmare katten är ju ljusare (siamesmaskade kattungar föds så gott som alltid vita eftersom de har legat i en varm livmoder). Cs-anlaget i dubbel upplaga ger en siamesmaskad katt. Sedan har din Mee även ärvt vitläck från någon förälder. Jag skulle tro att en av hennes föräldrar är en birma för det är ovanligt med sockor. En korthårig förälder och en birma som förälder.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja jag tänkte på det med. Hennes mörka färg trodde jag skulle blekna nu när hon blev innekatt. MEn icke. Just det väna temperamentet är så likt helig Birma. hon är  så snäll….

oh-la
0

åhh, så fin hon är… lilla Mee… var pappa en stilig birmafriare tro som tog lilla mamman med storm…? ;)

Hawknestgrove
0

ja du ingen aning…. en stackars liten flicka som kom från en granne här, där de hade 6 okastrerade katter, så hon kom ner till oss. Gick ute på gården här i två vintrar. en sommar hade hon ungar, vet ej vart de tog vägen. Så förrförra våren så sålde jag en massa små prydnadsföremål jag hade för att bekosta hennes kastrering. Meningen var at hon skulle vara kvar som utekatt, men förra vintern, så tänkte vi va f…..n vi tar in henne och underbarare katt finns inte. För oss här inne. Främmande ser aldrig skymten av henne. Hon är så go med de andra tre katterna och så snäll med hunden…

LaSadie
0

Spinna vidare på denna frågan.

En uppfödare fick en kull med en svartsköldpaddshona med vitt med en röd hane. De fick två honkattungar, en rödvit hona och en svartvit hona. Enligt den tabellen jag har kan det inte bli svartvita honor och uppfödaren ser ingen röd fläck på katten. Ja de har varit hos vet och könsbestämt dom.

Hur är detta möjligt? Det finns bara en hane i hemmet och det är den röda hanen.

MonicaLagerquist
0

#13 Troligen finns det några röda strån på den svartvita honan.

Min vän fick en kull röda kattungar tre hanar och en röd hona efter en röd hona och en chokladpappa.

Vi har letat och letat men det finns inget svart på den röda honan.

Stolt ägare till tre La permer

PumpkinQueen
0

Så, om jag har två katter och honan är sköldpadda (med vita detaljer) och hanen är röd/vit så är det så här:

Honans grundfärg är röd och svart.

Hanens grundfärg är röd.

Alltså måste deras pappa haft grundfärgen röd? Och mamman varit sköldpadda? Om pappan varit svart hade hankatten varit svart?

*klurar*

oh-la
0

ne, hanen hade blivit röd oavsett vilken färg pappan haft eftersom hankattungar bara äver sin färg från mamman. hanar har ju bara en X-kromosom som han alltid får från sin mamma. från sin pappa får han en y-kromosom.

i fallet ovan, med en sköldpaddshona och en röd hane kan man inte säga något annat än att deras mamma måste bära på rött på ett eller annat vis. antingen är hon helt röd, och då är pappan svart eftersom de fått en dotter som är sköldpaddsfärgad. eller så är hon sköldpadda, och då kan hanen vara både svart och röd.

hankattungen kan bli röd i båda fallen eftersom mamman bär på rött.

LaSadie
0

#16 Om du menar mitt fall så förstår jag inte vad du menar. Samt en hane "kan" inte vara svart och röd. Hanen har fått andra kullar, inklusive en med mig med "rätt" färgutfall.

oh-la
0

#17, nej nej, jag svarade på #15 :P missade bara att skriva just #15… så det blir när man ska låtsas jobba samtidigt som man slösurfar ;)

PumpkinQueen
0

#16, Ja, så måste det förståss vara. Tänkte inte på att det var X-kromosomen som färgen satt i. 

Glad Tack för förklaringen.

Känner igen det där med att låtsas jobba och slösurfa…*simultankapacitet*

oh-la
0

#19, haha! ja… och jag har en kollega som tycker det är underhållande att smyga in på mitt rum, hoppa in genom dörren och säga "haha! du är inne på forum!" :P

Silvestris
0

Det kan vara en sköldpadda med väldigt lite rött och så har det fallit sig så att vitfläcken har lagt sig över det röda.

Det kan också falla sig så att det finns en annan hane inblandad, händer förvånansvärt ofta även i "kontrollerad avel".Flört

oh-la
0

jag ska kopiera in en fråg här som jag känner att någon annan gärna får ta tag i. den kommer från ett annat forum och är lite anledningen till att den här tråden skapades. jag har fått ok på att kopiera och lägga in den här.

"Men varför står det då "Till skillnad från andra gener för pälsfärg, som alla ligger spridda på den vanliga kromosomerna, så är generna i O-serien bundna vid X-kromosomen."?

Eller "O-serien innehåller bara två gener. En normal gen utan inverkan på andra färger. Den andra genen är den som ger kattens gula färg.". Är dom påståendena tagna ur luften då?

Och varför betecknas svart enfärgat med ett a? Det tyder ju på att det är en recessiv färg. En helsvart katt betecknas här med aa och inget enda O eller o som talar om att det skulle ha någonting med någon könskromosom att göra.

Blå betecknas aadd, som säjer att katten har en recessiv svart färg med en recessiv gen för blekning i dubbel uppsättning.

En sköldpadda betecknas aaOo, där har du aa för en normal svart färg och Oo som tar upp platsen på båda könskromosomerna. Eller har jag blivit helt korkad här.

Den gula/röda färgen är vi helt överens om men jag hittar inget som anger den svarta som könsbunden. För mej ser den bara recessiv ut utan inblandning av några könskromosomer."

citaten kommer från "Avel med sällskapsdjur" av Per-Erik Sundgren.

chilisalsa
0

Silvestris,

Jag har ju katter som partiellt är helt skinande helvita. En sköldpadda (svart/vit och den andra tigrerad grå med vitt. Menar du att det måste finnas rödaktiga strån under stickhåren (i underullen) som faktiskt är något rödaktiga ?

Jag har verkligen letat…. men inte funnit ! Glad

Medarbeterare på Kost

LaSadie
0

#21 Nopps, honan har en bra fördelning av rött och svart. Och det finns endast en hane i hemmet och kattungarna är väldigt lik honom Glad

Silvestris
0

Mamman ja, men avkomman du undrar över är svart och vit säger du. Det är den katten jag menar kan ha rött under det vita. Vitt lägger sig som sagt som en kappa över kattens färg så en vitfläckskatt har ju "egentligen" färg under det vita.

Silvestris
0

Nä… det menar jag inte. Jag menar att man får tänka sig att vitt täcker över kattens riktiga färg. Min äldsta hona är vit. Hon har inte ett hårstrå på kroppen som inte är vitt, men hon får ungar i regnbågens alla färger eftersom hennes underliggande färg är svartsköldpaddsspotted/tigré.

LaSadie
0

#25 Du skrev lite otydligt så trodde du menade mamman. Men visst, ett eller två röda hårstrån kan vara under det vita och svarta.

chilisalsa
0

Så du menar alltså om jag förstår att det inte egentligen går att avggöra ?

Vi med våra vita  katter som kan inte se det, men att dom ÄR vita ändå dra den slutsatsen baserat på genetik ? Dvs säga att dom har en röd gen i botten någonstans ?

Nubörajre på det här men det är vansinnigt intressant !  Glad

Medarbeterare på Kost

Silvestris
0

En vit eller vitfläckskatt måste inte ha en röd gen i botten, men de har alltid någon färg i botten. De är antingen svarta, röda eller sköldpaddor. Randiga, blåa, lila, vita, prickiga, maskade osv. blir de av andra gener som inte är kopplade till X-kromosomen.

Så genen för helvitt ger katten en heltäckande vit kappa och genen för vitfläck ger katten stänk av färg på sin kostym. Den bruna kostymen är ju fortfarande brun under det vita, men det syns inte för den vita färgen täcker över.

IceJossan
0

#29 "Randiga, blåa, lila, vita, prickiga, maskade osv. blir de av andra gener som inte är kopplade till X-kromosomen."

Utveckla gärna detta! En vit katt med blå bottenfärg, är de tinte "bara" blekt svart? Alltså svart som bottenfärg?

Silvestris
0

En blå katt är svart i grunden. Sedan har den även två dilutionsgener, som inte är kopplade till X-kromosomen, som späder färgen till blått.

Ärver denna katt även två chokladgener är den inte längre blå utan lila.

chilisalsa
0

aLLTSÅ JAG BLIR LITE KONFYS…Glad

Ursäkta caps lock…

"En vit eller vitfläckskatt måste inte ha en röd gen i botten"

är det något man kan se eller något man kan förutsätta ???

Medarbeterare på Kost

Silvestris
0

Ibland kan man se vilken färg en helvit katt har när den är kattunge via en färgad fläck på huvudet. Min hona hade en röd och en svart fläck mellan öronen alltså kunde jag se att hon var sköldpadda under. Det har sedan bekräftats när hon fått kattungar. En av hennes söner hade en kolsvart tuppkam mellan öronen så han är då antagligen svart under.

En vit katt kan vara röd, svart eller sköldpadda under.

chilisalsa
0

Allttså kan man inte avgöra sådant om man inte vet föräldrar eller har haft den som mkt ung kattunge…

har jag fattat rätt ? Glad

Medarbeterare på Kost

MonicaLagerquist
0

#34 Man kan ibland via stamtavlan lista ut vad den vita katten har för färg under det vita.

Jag trodde att min vita hona var svart eller blå under det vita.Sen fick hon kattungar och då såg vi att hon var padda under det vita.

Stolt ägare till tre La permer

Silvestris
0

Stämmer. Alternativt kan man luska ut det om katten själv får ungar.

chilisalsa
0

Det är inte aktuellt i det här fallet !

#34 Vet man inte föräldrarna blir det knepigt med stamtavlor Flört

Men mycket intressant tråd !

Medarbeterare på Kost