Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6514 ggr
[luneri]
0

Min katt är för tjock!

Hejsan,

Jag har en snart 5 år gammal katt. hon är väldigt energisk och lekfull, men hon går flera ggr på en kort tid till köket och äter små mängder av torrfoder, och sedan går hon iväg till vardagsrummet i hopp om att någon ska leka med henne. såhär gör hon nästan hela dagen!

Och nu börjar hon verkligen bli tjock! Detta är inte alls bra för den här vanan är något hon haft ända sedan jag fick henne. Jag tog hand om henne från att ha varit hemlös för lite över ett år sedan.

Jag har ställt undan hennes torrfoder, men hon då sitter hon i köket och väntar på att hon ska få mat igen. och där är hon tills hon får sin mat.

Jag vet inte om detta beror på att hon gillar mat lite för mycket, eller om det är något som är fel.

Hon är också steriliserad.

Vad tror ni? är det något jag bör uppsöka veterinär för eller ska jag helt enkelt portionera upp hennes mat för att hon ska få hälsosam vikt igen?

Imitra
0

Hur många gram torrfoder får hon på en dag?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

blondifire
0

kan vara fel foder, nåt medicinskt fel osv. många vetr har oxå kostrådgivare, ta kontakt med dom o se först så hon är frisk sen kan dom hjälpa dig i annat fall och få ner vikten.

S*Winsnes Wilda

GoneRaven
0

#2 bra råd, tycker också att det är viktigt att kolla så att det inget medicinskt fel finns och om det inte gör det, att man sedan kollar upp vilket foder som äts (är det mättande eller bara "utfyllnad") och hur mycket det blir varje gång, ofta men lite i taget är ett råd som är vanligt. men det kan vara svårt när katten sitter och ser så "snäälla ge mig lite" ut.

[luneri]
0

Det har jag inte koll på. jag har en äldre katt också som äter när hon är hungrig istället och då har torrfodret bara stått framme. den äldre kattern äter mest mjukmat. så det har bara blivit att det har funnits framme en skål med torrfoder. men nu står alltid den skålen tom, vilket var ovanligt innan vi fick den nya katten.

Detta är mjau torrfoder.

Ja verkligen! och när hon haft sån besvärlig bakgrund så känner man sig så dum när man låter bli att ge mat när hon ser så förtvivlad ut. men ändå vet jag att det är fel att ge mat när hon inte behöver, men det är svårt att låta bli.

Tack för rådet. jag tror också det kan vara bra att kolla upp om det är något fel på henne. för så ofta hon går och äter tycker inte jag är normalt.

Jourhemmet
0

Köp ett kvalitetsfoder istället med mindre kolhydrater och ge mer blötmat för det innehåller väldigt lite kolhydrater och mycket och nyttig protein.

Imitra
0

kontrollera hur mycket du ger dom, du behöver ju inte ge dom ett kilo var om dagen direkt för att du tycker hon ser "förtvivlad ut"

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

AgnetaB
0

Har ju hört flera gånger att katter som haft det svårt med mat mm vill äta hela tiden. De vet ju ej när nästa mål kommer antar jag.

[Maine]
0

Vad väger katten?

[luneri]
0

#7 jag tänkte att det kanske var något sådant med henne. de tar alla chanser de får om de vart utan mat länge.

#5 okej, det ska jag prova, bara hon vill hålla sig från köket sen också. jag tror hon har vanan inne att gå till köket när hon inte har annat för sig. hon verkar vara väldigt rastlös när man inte leker med henne och man kan inte leka med henne dygnet runt. jag leker redan med henne varje dag och ibland fler ggr varje dag.

Jag vet inte riktigt vad hon väger, men jag skulle gissa på över 5 kilo iaf. Jag ska ta henne till veterinären och se om det är något fel på henne först och främst så att vi vet säkert. vi kan säkert väga henne där då.

[Maine]
0

Jag tycker inte att vikten låter alarmerande.. Men du vet ju hur hon ser ut. Har du ingen bild? ;)

Min hona är 2 år och väger 5,4 kg.. I

chilisalsa
0

Enbart vikten säger ju inte så mycket heller. Det beror på kroppskonstitution m.m. Min lillkille ser definitivt ut att vara lättare och slankare än tjejen som är lika gammal men det är en illusion… hon har aningens tjockare päls, men framförallt är han mer atletisk och muskler väger mer.

Men jag antar att du märker förändringen i storlek i vuxen ålder och den borde ju inte förändras alltför mycket… även katter kan ju t.ex få metabolt syndrom och begynnande diabetes av för mycket kolhydrater vilket gör att dom lägger på sig. Eller ha fel på ämnesomsättningen, men det är trots allt ovanligare.

Sen är det inte alla katter som fixar fri tillgång heller. Oftast skulle jag tro om det varit knapert med mat tidigare.

Medarbeterare på Kost

Vosjes
0

5 kg är ju ingen övervikt så det går fort att banta ner om hon nu är så rund.
Gå till veterinären, det låter bra.
Ett tips är att endast ge katten blötmat typ Mjau blötmat det gick min känsliga+överviktiga katt ner på och nu är de smala och fina!

En bild på kissen vore kul!

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

hanna-jo85
0

BYT FODER med en gång. Min mammas katt har alltid ätit mjau och på grund av det har hon nu fel på njurarna som lätt till grå starr och är nu blind!!!

fodret gör mycket både för vikt och hälsa, min katt är lite överviktig och jag bantar henne nu, jag ger henne mindre mat men utspridd så många gånger som möjligt under dagen så hon inte gluffsar i sig allt med en gång.

hoppas det löser sig för er!

Sagolika
0

Antingen kan du ge henne enbart blötfoder, Mjau eller Bozitas t.ex. Eller så kan du BARFa henne. Vill du absolut ge henne torrfoder så finns det medicinska torrfoder hos veterinären, t.ex. Royal Canin's Obesity.

[Norrbysa]
0

Kan rekomendera att byta till ett foder med mer protein. Orijen är ett prisvärt exempel.

Denna kommentar har tagits bort.
Tasspuls
0

#12 Jodå, 5kg kan vara en ordentlig övervikt, det beror ju på hur katten är byggd. Men nu vet ju inte ens TS kattens vikt, utan har väl gått efter vad hon ser och känner.

#13 Det beror knappast på fodret, många katter äter Mjau och det är sällan man hör om blinda katter.

Till TS: Prova ge henne mestadels Mjau-burkmat och bara ca 30-50g torrfoder om dagen. Beräkna portionerna noga så hon får vad hon behöver, men inte mer. Burkmat hjälper genom att hon kan äta stora volymer utan att få i sig så mycket kalorier+inga kolhydrater. Torrfoder kan ges som snacks eller uteslutas helt. Många tipsar dig om att byta torrfoder till ett med mer protein, men jag tror mer att din katt mest äter för att äta, den gillar mat och har inget annat att göra, så mer mättande torrfoder tror jag inte spelar någon roll i din katts fall.

hanna-jo85
0

#17 det var iallafall det veterinären sa, och dessutom vet jag många katter som blivit sjuka utav sådan mat. satsa på kvalitéfoder istället!!

GoneRaven
0

#18 Du är INTE ensam om att få höra såna här saker. Det finns fler som varnat om just dessa foder och som kan lägga ihop problem med hälsan med just dessa foder. Så jag kan inte annat än hålla med, satsa på ett kvalitetsfoder istället. Visst, just din katt kanske inte drabbas av alla dessa problem som kan komma. Men för att vara på säkra sidan, satsa på ett foder som ingen varnar för.

JossanH
0

Om katten får problem med njurar etc kan väl bero på att den får just torrfoder och på så vis inte får i sig tillräckligt med vätska. Sedan finns det ju alltid bättre och sämre torrfoder som kan ställa till det ordentligt, men just njurproblem är väl inte helt ovanligt just pga den låga vätskemängden?

#0 Om katten äter väldigt ofta och mycket kolhydrater så kan man testa att ge en eller en halv kycklingvinge per dag. Det gör att måltiden tar längre tid, att hon endast äter animaliskt protein denna måltid om dagen och att tänderna får sig en hel del motion- vilket förebygger tandsten och andra tandproblem!
Det kan man gott ge båda katterna om man vill då det bara är nyttigt. Men sen är det ju inte alla som vill ge sina husdjur rått kött, men väljer man att prova så brukar det ha bra effekt :)
Vill inte katten äta det direkt så kan man ge små bitar rå kyckling i äggula några gånger och sedan testa att bara ge kyckling.
Men man gör ju vad som känns bäst för en själv :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

hanna-jo85
0

#20 konstigt då när det är just mjukmat denna katten ätit….

JossanH
0

#21 Ja, då är det verkligen konstigt. Men Mjau mjukmat är ju bland det bästa fodret man kan hitta på marknaden när det gäller katt. Dock här väl inte alltid receptet varit den samma Obestämd
Men nu är det ju så. Klart djur kan få problem med njurar annars också men det är ju en känd åkomma när det kommer till just torrfoder.
Mjau blötmat räknas idag som ett kvalitetsfoder och ska man se på pappret så innehåller det ju betydligt mer kattanpassade ingredienser än alla torrfoder på marknaden.. Mindre kolhydrater mer kött.

Sajtvärd på Iller.ifokus

GoneRaven
0

Det är inte längre så att Mjau är i särklass. Det är ett märke som fallit i konkurrensen. Det finns idag bättre som man kan få tag på. Mjau var ett av de absolut bästa när konkurrensen var lägre men nu är det nya tider på gott och ont, men mest på gott såklart. Och när allt fler fall kommer fram som har med Mjau och olika typer av hälsoproblem att göra så kanske det är dags och kolla upp vilka andra märken som finns.

Säger inte att Mjau är sämst men det är inte lika bra som man kan tro, inte idag då det finns märken som är så pass mycket bättre att det märks. Jag är nog inte ensam om att önska att Mjau vore ett av de absolut bästa märkena. Mest pga att det är ett av dem märkena som sponsrar katter i nöd. Och en sådan sak är ju ALDRIG fel. Men vem vet, de bättre märken kanske gör detsamma inom kort :)

*Håller både tummarna och tassarna i smyg*

[Norrbysa]
0

Åh vilken bra disskussion ni för men ni går lite väl OT.

Forsätt gärna disskussionen i den nya tråden.

Jag flyttade allt ni skrev hit:

http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=657b3d2f-995f-4e57-afee-a3ae0e2a225d

chilisalsa
0

Jo, jag kan hålla med dig Skrattande

Dock kändes det som att tråden egentligen var slut och sedan spann den ut lixom med andra spörsmål… inte direkt ovanligt om man säger. Men för den som tittar in är det såklart bra om det som avhandlas på något sätt syns i TS-rubriken !

Medarbeterare på Kost

[luneri]
0

Mina katter får mjau mjukmat och just nu oftast mjau torrfoder, men ibland friskies. mina katter har alltid fått mjau.

Min äldsta katt som blev 16 år gammal avled av njurproblem och en hypersjukdom. när ni säger att katter kan få njurproblem av mjaumat vet jag inte, men min katt fick, kanske det var orsaken? veterinären sa att det var en ålderssjukdom.

Däremot när det gäller mjau mjukmat i de två butikerna jag handlar i finns bara två tre smakaer kvar! lax, kalkon och ibland kött. är det mjau som minskat på antalet smaker eller är det butiken som tar in färre produkter. Har ni upplevt samma ni som köper mjaumat?

Hon är lite större än båda mina andra katter rent anatomimässigt, men hon har ändå en rund mage som sticker ut på sidorna, och är väldigt tung. Jag ska ta och väga henne snart.

Jag kommer ladda upp bild på henne, men bilden kanske är lite för otydlig. jag får isådanafall ta en till bild och ladda upp här igen.

förresten ang lvalitetsfoder. är dte hos veterinären som det är bäst att köpa? djuraffären hade något dyrare foder också som jag fick provpåsar för ett årsedan ungefär. jag minns dock inte vad den heter

Jourhemmet
0

Sluta omedelbart med att ge dina stackars katter Friskis, det sämsta foder som någonsin tillverkats. Köp i zoobutikerna. Mjau har ju massor med smaker i tetraförpackningar nu för tiden, samma mat som i burkarna.

JossanH
0

#43 Jag föredrar inte att köpa foder från veterinärer mer än om djuret behöver specialmat tex AD-mat. Annars har dom nästan alltid samma sak som i djuraffärerna. Har aldrig sett de bästa fodren hos någon veterinär.
Jag skulle verkligen undvika torrfoder från mataffären. Friskies är väl ungefär det sämsta på marknaden men även mjaus torrfoder är under all kritik. ofta tjänar man inte på att köpa så dåligt foder heller för dom måste äta såna mängder för att tillgodegöra sig något av fodret. Köper man ett foder av bättre kvalitet så äter dom mindre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[luneri]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilder på min katt Missy, den ena är från sommaren och är lite äldre bild.

[luneri]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och den andra bilden

[luneri]
0

Okej, jag ska testa riktigt foder och se hur hon mår av det. Hon är nog en lite kraftigare bygd katt, men hur mycket ska en katt uppskattningsvis väga?

Hon äter väldigt sällan mjukmat, hon föredrar hellre torrfoder, men om hon får välja mellan de två kan hon äta lite av mjukmaten ändå.

Förresten en teori jag har varför bla hon går och äter så ofta är att hon är uttråkad. Jag kan få känslan av att hon är väldigt ensam. Hon är mest i undervåningen, jag och min syster är mest uppe medan min mamma är där nere på kvällarna. missy kommer sällan upp eftersom det blivit lite av den äldres katt (16 år snart) område (hon vill hellre vara ifred än att leka med den nya katten). Jag tror Missy är en väldigt social katt. fast hon är mer lekfull än att vilja ha klappar och jag tror definitivt inte att hon vill vara ensam så mycket.

Jag brukar leka med henne en gång varje dag och ibland fler ggr. jag ger henne uppmärksamhet också. hon tycker om att leka nämligen, men jag kan inte leka precis hela tiden och jag har ett jobb jag måste gå till. så emellanåt ser hon väldigt nedstämd och uttråkad ut.

Jag undrar om hon kanske är för ensam trots att vi är 3 personer som bor i huset. Jag och min syster tror att hon behöver en kattkompis i hennes ålder som hon kan umgås med och påsåsätt känna sig mindre ensam. Men min mamma vill absolut inte ha en till katt. ändå tror jag det är en bra lösning för Missy och kanske att hon kommer äta mindre?

Vad tror ni om detta? det känns väldigt jobbigt om det är så att hon har det för ensamt. Jag kan inte heller leka med henne hela tiden eftersom det är mest det hon vill när jag är med henne.

Vi tog hand om henne för lite över ett årsedan eftersom hon var hemlös.

JossanH
0

Ja tristess kan ju helt klart vara en anledning att äta.. Sysselsätta sig ett litet tag.
Kanske hade det blivit bättre med en kompis att jaga runt på men din mamma måste ju ha en talan i sitt eget hem.
Man kan börja motionera och sysselsätta henne lite mer med lekar som kräver lite mer tanke och lekar som går ut på att springa mycket i trappen brukar ge resultat på magen ;)
Kanske dra ett snöra runt översta och understa stolpen i trappräcket och sätta fast en leksak i sen kan du bara vincha upp leksaken där igenom och katten får springa och jaga i lite uppförsbacke :)
Kanske kan du köpa något torrfoder av annan sort och gömma lite här och var på undervåningen så får använda nosen för att hitta det hon vill ha?
Prova klickerträna så hon får använda huvudet lite också?

Som jag skrivit tidigare så kan man också prova att ge råa kycklingvingar. Det är nyttigt för både mage och tänder och tar ett bra tag att ta sig igenom ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus