Är mjau sämre nu än förr?
Från en annan tråd som gick OT.
http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=92bcc0d5-da31-4b45-adaa-dc18ab5d60fe
GoneRaven
11-01-17
19:38
Det är inte längre så att Mjau är i särklass. Det är ett märke som fallit i konkurrensen. Det finns idag bättre som man kan få tag på. Mjau var ett av de absolut bästa när konkurrensen var lägre men nu är det nya tider på gott och ont, men mest på gott såklart. Och när allt fler fall kommer fram som har med Mjau och olika typer av hälsoproblem att göra så kanske det är dags och kolla upp vilka andra märken som finns.
Säger inte att Mjau är sämst men det är inte lika bra som man kan tro, inte idag då det finns märken som är så pass mycket bättre att det märks. Jag är nog inte ensam om att önska att Mjau vore ett av de absolut bästa märkena. Mest pga att det är ett av dem märkena som sponsrar katter i nöd. Och en sådan sak är ju ALDRIG fel. Men vem vet, de bättre märken kanske gör detsamma inom kort :)
*Håller både tummarna och tassarna i smyg*
JossanH
11-01-17
21:04
#23 Vad är det för skillnad på de märken som är bättre? Och nu menar jag självklart inte mjau torrfoder utan mjau blötmat, med tanke på att flera smaker där inte ens innehåller spannmål?
Bara en nyfiken fråga..
Ronon-m
11-01-17
21:16
Torrfoder är besprutat med massa fett för att det ska lukta gott och locka katten till att äta det.
Norrbysa
11-01-17
22:00
#25 Besprutat med fett? Källa på det? Har läst att RC har smaktillsatser i sitt foder men det där hade jag aldrig hört förut.
/Medarbetare, katter.ifokus.se
Ronon-m
11-01-17
23:09
Nej tyvärr har jag inte det men en väldigt duktig katt ägare sa detta till mig. Är inte helt säker på det men jag går efter det :)
Tasspuls
11-01-20
23:14
#23 Vill ha källa på att Mjau blötmat skulle bidra till hälsoproblem. Det tror jag inte alls på. Däremot kan ju alla katter bli sjuka men att det skulle BERO på just den maten, det tror jag inte på utan källa.
#25 Allt torrfoder är väl "besprutat" med fett om man läser innehållslistan och torrfoder ska ju innehålla animaliskt fett, så där ser jag inte problemet. Fodret innehåller ju så mycket fett som det står i innehållet, sedan kan man ju kalla det "besprutat" eller "tillsatt", men det ska ju finnas där.
GoneRaven
11-01-21
00:48
Jaja.. nu har jag kollat igenom hela tråden och märker att folk blir mest irriterade på det faktum att några av oss tog upp Mjau som sämre märke än vad folk oftast tror. Och när man sedan försöker förklara olika saker så inga missförstånd ska bli. Då man börjar bli rätt van vid sådant här inne. Då händer något nytt, eller ja nästan nytt.. man blir ifrågasatt och det blir nästan personligt. Men håller sig utanför gränsen.
Mjau är inte ett av de bästa märkena längre, det var vad jag försökte få fram och som vanligt så kan jag bara tala för mig själv. Och man behöver ju inte "sparka bakut" för att någon säger något sådant. För om man läste vidare så hade man läst att jag även skrev att Mjau inte alls är värst men att det inte heller är i världsklass längre då utvecklingen gått framåt i väldans fart, om man uttrycker sig så. Hoppas ingen missförstår. Jag skrev även att man får höra oftare än förut om Mjau och olika typer av hälsoproblem, precis som man fått göra när det handlar om andra märken. Jag tog inte upp det här för att propagera för något annat märke. För det tycker jag inte riktigt hör hemma i en sådan här debatt.
Jag vet dem som inte rekommenderar Mjau längre, lika lite som man rekommenderar andra populära märken. Man vill ta det försiktiga före det osäkra. För även om inte en mängd olika studier gjorts (sådant tar tid) så har man mer och mer kommit på att Mjau hör hemma i samma kategori som många andra märken. Det är inget märke och lita mer på än andra.
Källor dock, vad vill ni veta? Vill ni höra om vad som exakt just i Mjau gör att katterna inte mår bättre än de gör med andra märken? Om vad som gör att de inte mår super utan har både det ena och det andra problemet? Varför just Mjau är så illa?
Som sagt, jag skrev i slutet att Mjau inte är sämst men att det inte är lika super som folk fortfarande tycks tro utan att det är läge och kolla på lite andra, kolla upp vilka som ligger bättre till eller vad man vill kalla det. Jag skrev inte att alla katter som har Mjau blir sjuka, utan att Mjau är minst lika dåligt foder som andra.. vare sig det gäller blöt eller torrfoder. Det var liksom det som var det viktiga i min text. Men jag tror nog de flesta förstod det, eftersom inte det var så jättemånga som blev irriterade av det hela. Alla vi vet nog med oss att de märken som får mest beröm inte alltid är bäst. Att reklam inte är samma sak som säkra kort etc. Det handlar om att verkligen kolla upp olika foder, om man är fundersam och att inte lita på att bara för att ett foder är populärt och får ros, betyder att det alltid är bäst.
Jag har själv gått på den niten. Jag trodde på de råd och tips som de flesta gav mig utan att tänka själv, vilket var ett stort misstag och jag lärde mig att det finns bättre sätt och finna rätt på. Och det är sådant som gör att jag personligen går in i debatter och försöker få andra att tänka en extra gång.
Det är allt. Vad som är bättre med andra foder än med Mjau? Sök på egen hand så finner ni svaren. Inte första gången en debatt blir till något annat, även om många kanske inte känner så, ja så blir det ändå på något vis irritationer och missförstånd på repeat. Men det är ett fritt val, klart man svarar när frågor dyker upp men ibland räcker det nog med att läsa och läsa igen och sedan kanske "läsa" mellan raderna, vad vill personen ha sagt? Vill den krossa något vi tror på eller finns det en poäng? Eller är det bara galenskaper? Svårare än så behöver det inte vara.
Norrbysa
11-01-21
01:06
Du skrev ett väldigt långt inlägg om att mjau har blivit sämre men utan någon info om varför du tycker som du gör. ?
Jag tycker du har en intressant synvinkel. Jag håller inte med att folk oftast sväljer info okritiskt. Jag har upplevt att debatten snarare har grundat sig på den lilla fakta som finns kring fodret. Innehållet! Sen donerar väll mjau pengar till hemlösa katter väll? Pluspoäng. :-)
/Medarbetare, katter.ifokus.se
GoneRaven
11-01-21
01:29
#30 Jag har också tagit upp att jag gillar att Mjau sponsrar hemlösa katter så de ska få ett bättre liv. Jag hoppas fler hänger på det. Det tog även jag upp.
Jag tog upp punkter som jag kände var viktiga och ta upp och hur man tolkar dem är valfritt. Jag tänker inte säga något om det. Jag tog upp det där med att folk gärna lyssnar hejdlöst på tips och råd och vill tro på att just dem fodren som man hör mycket bra om också ska vara några i världsklass. Det är ju inte heller konstigt. Men det betyder ju inte att folk inte kan tänka på egen hand, utan mera att man vill ha det som folk ger ros.. man vill ju inte tro att de som får mest ros kan vara 'lika' dåliga som andra foder.
Åter igen så skrev jag aldrig att Mjau är värst, utan att det märket har fått för mycket ros. Och att när man hör talas om katter som får minst lika många problem av detta foder som av andra 'mindre' populära foder så måste man tänka till. Jag har personlig erfarenhet av Mjau och jag valde själv Mjau just pga allt ros som det hade fått och så, pga att de sponsrar hemlösa katter vilket alltid ligger mig nära hjärtat.
Innehållet är inte bästa tänkbara, men inte heller det sämsta. Som jag påtalat gång på gång. Har t.o.m. tagit upp Mjau som ett av de bra fodren i andra trådar, det jag ställer mig emot är att det fodret höjs till skyarna. Det är nämligen så att Mjau inte är i särklass längre. Det är inte det säkraste kortet.
Att jag tycker att Mjau inte är bästa fodret beror på att jag läst på och fått höra av andra och även märkt av det själv. Jag kanske är den enda som vägrar ge Mjau en stor guldstjärna här. Då får det vara så. Jag ville bara ta upp det faktum att det är aningen snedvridet att Mjau höjs mer än andra. Att katter kan få minst lika mycket problem med Mjau som med andra foder. Att även om det är populärt och gott så innebär det inte att allt är bra i längden..
Dock motsätter jag mig att Mjau skulle ge Blindhet. Det låter lite konstigt.
- Nog om Mjau för min del. Ville bara få folk att inte lita blint på Mjau.
Det är allt.
chilisalsa
11-01-21
01:53
Guldstjärna till dig GoneRaven från mig !
Anledningen att det rekomenderas generellt är såkert att det är ok mat rent generellt samt att det helt enkelt är billigt och finns i varje butik…
Att det sen finns bättre grejer behöver väl ingen tvivla om ?
Jag kan inte undvika att tänka på CornedBeef när jag tänker på Kattmatt… Undrar hur det skulle smaka om jag gjorde en lappskojs på kattmat istället…
Lappskojs är satans gott… ibland. Men inget man kan leva ett liv med tror jag…. lättstekt färsk tonfisk… mmmm--
Tasspuls
11-01-21
09:26
#31 Saken är att du skriver dina inlägg som ren fakta. Att katter blir sjuka av Mjau, att det inte är bättre än andra foder osv. Dessutom skriver du att du har läst på och att du därmed kommit fram till att Mjau inte är så bra som många tror. Om du har läst på så borde det väl finnas en källa? Annars borde du väl också hört om vad som gör att Mjau inte är bra? Förstår inte ditt resonemang. Jag höjer inte Mjau till skyarna, vem gör det?? De flesta skriver väl att djuraffärsfoder är det enda rätta, men att blötmat är okej för att det endast innehåller kött och mineraler. Men om du har någon fakta till att det inte är bra så måste du väl skriva varför så folk slutar använda det?
hanna-jo85
11-01-21
10:10
att blötmat innehåller bara kött och mineraler är helt fel, läs innhållet!
sedan är det skillnad på kött och kött..
till exempel mjau blötmat med lax innehåller bara ca 4% lax resten av köttet är köttbiprodukter..
sedan har jag alltid haft som regel, köp aldrig kattmat i en vanlig mataffär.. varför ser man aldrig maju kattmat i djuraffärer, hos veterinären eller på hemsidor som säljer kvalitétsfoder??
maju kattmat innehåller ca 32% protein. jämför man det med vad en katt naturligt äter, 95% protein så är det rätt lite… Orijen innehåller 75%.
fråga vilket veterinär som helst vad de anser om maju kattmat, eller annan mat som säljs i matäffär..dom har läst näringslära, vilket jag också gör just nu.
Jourhemmet
11-01-21
10:14
Köttbiprodukter är också protein. Mjau går visst att köpa i djuraffärer.
hanna-jo85
11-01-21
10:20
såklart köttbiprodukter innehåller protein, det va inte det jag sa. men kvalitén på köttet är inte lika bra.. ingen djuraffär jag varit i har iaf sålt maju en kompis skulle köpa maju kattmat i en djuraffär, svaret hon fick: vi säljer bara kvalitétsfoder!
chilisalsa
11-01-21
11:05
Vad köttbiprodukter är kan man ju lista ut…. ingår i den mesta processade maten vi köper… korv, t.ex. Men på många blötmatssorter står det även vegetabiliska biprodukter vilket kan innebära precis vad som helst ! Kan vara fett, olja, olösliga fibrer, kolhydrater eller vegetabiliskt protein….
Appropå det att en mat ska innehålla minst 4% lax (eller what ever) för att få kallas lax tolkar jag som att den ska innehålla minst en femtedel lax. 80% är vatten - 20% mat, och av de 20 så ska 4 vara lax… Kanske har var fel men jag tror inte det. Sen ska man såklart tänka på att ska det vara ett helfoder så måste det vara en balanserad burk för katten !
JossanH
11-01-21
11:16
#34 Saken är att jag skulle aldrig köpa ett foder som enbart innehöll "kvalitetskött" (vad vi människor anser är kvalitét). Djur kan långt ifrån leva på kycklingfiléer eller oxfilé- det dom behöver är inälvsmat, senor, brosk, ben för att överleva. Kolla in BARF.ifokus så kanske du förstår att det är en stor del av vad en carnivor behöver få i sig.
Det mycket bra och nyttigt att ge tex hela foderdjur så som möss- hur mycket "kvalitets kött" tror du en mus innehåller? Skulle tro att det är väldigt lite… Ändå är det bland det bästa att ge då det innehåller en så stor blandning av ämnen och tuggmotstånd.
Det är ganska stor skillnad på att ge köttbiprodukter och proteiner av spannmål. Det förstnämna är animaliska ämnen som är mycketlättare för katten att ta upp, det sistnämnda är egentligen onaturliga ämnen för en carnivor.
Sedan kan du inte jämföra ett torrfoder och blötfoder rakt av. För att kunna jämföra procentsatserna måste du räkna i torrsubstans. Det är ända sättet för att kunna jämföra foders värden och faktiskt ligger mjau väldigt högt upp i proteinhalt.
Och ja, det finns stora djuraffärer som säljer Mjau just för att det har blivit ett så pass bra foder. Många lever dock kvar i att det är ett dåligt foder.. Precis som att många veterinärer fortfarande ger råd som man vet är helt förlegade.. Det är ju knappast en gång jag har fått sätta mig emot en veterinär där det visat sig att jag har haft rätt.. ;)
Jourhemmet
11-01-21
13:38
Många djuraffärer har det inte i butiken längre för att dom inte får plats men det är bara att säga till så beställer dom hem det. Köper flak med mjau därifrån.
chilisalsa
11-01-21
14:19
Att en katt i princip ska ha alla delar av ett bytesdjur i sin vardagsmat tror jag alla egentligen är överens om. Det finns dock en del som inte förstår vad det egentligen innebär fullt ut, har jag en känsla av.
Som #38 säger innebär det väldigt mycket mer än oxfillé, även om det är nyttigt även för katter. Tittar man rent krasst på ett bytesdjur så är hjärnan det mest energirika… en stor fettklump. Det mest näringsrika (och energirika) är sannolikt benmärg. Även andra inälvor är väldigt näringsrika i varierande grad.
Faktum är att vi själva nog har utvecklats till de vi är pga att vi har varit väldigt finurliga på att ta hand om hela bytesdjur, och inte minst att vi utvecklat kokkonst vilket inneburit att vi tillgodogjort näringen i högre grad då vi inte är en renodlad carnivor som en katt faktiskt är…
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=64993beb-b56a-426c-b168-5e60e52d858f#17
Frågar man tillverkaren själv så är svaret att ja, det finns ett bättre foder än Mjau och det är deras Bozita.
Mjau är till för matbutikerna, Bozita för zoofackhandeln. Men visst kan zooaffärer köpa och sälja Mjau också om de så vill, de kommer ju från samma leverantör.
Jag har sett zooaffärer sälja Whiskas och Sheba också, det innebär inte per automatik att det är bra foder.
Personligen tycker jag att Bozita är ett bra blötfoder, och Mjau helt okej.
Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy,
jag fattar såklart att din butik hellre önskar sälja bozita… marginaler nån ? … Ekonom som man bl.a är, men men har man mer än en kisse att skämma bort kan det bli rätt dyrt med Bozita…
Medarbeterare på Kost
Torrfodret tänker jag inte säga någonting om men när det gäller blötmaten är det ju inte så att maten har blivit sämre, det är väl snarare så att resten av marknaden har ryckt upp sig så det finns flera likvärdiga och tom. bättre alternativ. Doggy själva har ju med Bozita specifikt riktat sig till fackhandeln och därmed varit tvungna att höja kvalitén relativt utbudet som riktas till livsmedelsbutikerna.
Vad gäller kvalitén på MJAU skulle jag snarare säga att den har förbättrats. Tidigare innehöll all MJAU burkmat natriumnitrit. Nu innehåller en stor del av MJAU-maten inte några konserveringsmedel alls.
#33 Ja, okej, det innehåller kött inkl köttbiprodukter, mineraler och vatten. Vad av detta skulle vara dåligt då? Vatten, kött och mineraler är ju allt vad en katt behöver, så vad är det jag ska se i innehållslistan? Biprodukterna? Det är ju också köttprodukter. Jag förstår verkligen inte var du vill komma? Inte heller får jag någon klarhet i om det ligger något i det du säger eller inte. Dessutom går det inte påstå att man får ett bra foder bara man köper det på djuraffär, för även på djuraffärer finns det foder att köpa som är riktigt dåliga för katter, helt klart sämre än Mjau.
Till er som verkar tro att veterinärer vet bäst om katters kost. Jag går ju veterinärutbildningen i budapest. En kamrat till mig läser näringslära just nu. Jag frågade henne vad de får lära sig om katternas näringsbehov och det jag fick till svar är: Hill´s. Hills har olika fodersorter till allt, nujtproblem, viktproblem, matsmältningsproblem..osv osv….
Det roliga var att läraren hade sagt att Whiskas är bra mat (burkmaten då) eftersom det innehåller mycket salt och katter ska ha salt…jag är lite paff faktiskt..
Så så mycket lär vi oss om katternas näringsbehov.
hanna-jo85: läs det inlägg jag postade här ovan om hur mkt vi veterinärer får lära oss om katternas näringsbhov.
sen vill jag säga att djuraffärer visst säljer mjau, kolla upp akvarietjänst i malmö ska du se 
hanna-jo85
Orien innehåller 45% protein och inte 75. Sen kan du inte jämföra ett torrfoder med ett blötfoder på det viset, eftersom blötfoder självklart innehåller en hel de vatten.
hanna-jo, jag tycker du är ute och cyklar i ett ämne som du inte har en aning om!
#2 Med tanke på att vi säljer Bozita billigare än vad Coop Forum intill oss säljer Mjau, så vette tusan om våra marginaler är något att hurra över. Mjau är dock billigare i inköp och fler känner till det än Bozita, så vill jag höja marginalen och försäljningen så borde jag strunta i att Bozita är bättre och ta in Mjau istället.
#7 Hon kanske syftar på animaliehalten? Den är 75% i Orijen.
Vänliga hälsningar
Cindy

Mjau… du får nog räkna på det ! 
Stochholm är nog dessutom en annan marknad… Vad tror du gör att Coop sätter ner priset ? Misstänker att du har en del i den processen … 
Men det är helt egalt tyckar jag. Vad Cindy och andra sötisar förordar kan dock styra vad många av oss ser som normalt tror jag…
Medarbeterare på Kost
#10 Vi har lägsta pris-garanti, och den styr vår prissättning ganska hårt. Du missuppfattade mig, Coop har inte sänkt sitt pris på Mjau, det ligger på normalnivå. Det är vi som valt att lägga vårt pris på Bozitan under deras Mjau-pris.
Vi har webshop dock som säljer till hela Norden, så fler än vi tjockholmare kan ta del av priskriget :-)
Jag tror inte att Mjaus rykte som bra blötmat är i någon större fara, oavsett vad folk som jag säger om "storebror" Bozita.
Vänliga hälsningar
Cindy
Enda gången jag köper foder hos en veterinär är när jag behöver ett specialfoder pga sjukt djur. oftast Ad-mat.
Annars litar jag inte på veterinärers foderlära… Jag vet att det finns fodertillverkare som mer eller mindre lär ut vad som är bra foder- och självklart är det då deras eget!
Jag litar inte heller på vad de som jobbar på djuraffärerna har att säga utan att själv kolla upp saken innan jag köper det.
Man kan inte lita helt på vilka som säljer det utan man måste kolla till innehållet på fodret.
Det är en sak när foder fortfarande håller samma kvalitet men att andra foder har blivit ännu bättre än om foder tappar i kvalitet och därför inte anses lika bra längre.
Diskussionen gällde ju även folk som sa att mjau burkmat hade gjort deras katter sjuka….
Sajtvärd på Iller.ifokus
#11: Vet du mer om skillnaderna mellan Mjau och "storebrorsan" Bozita?! =)