Maine Coon vs. Ragdoll
Har kollat runt och läst mycket om dessa två raser eftersom jag funderar på att skaffa mig en av dem. De verkar väldigt lika i sitt temprament och jag undrar vad, i tempramentet, som skljer de åt? Någon som kanske har mycket erfaranhet av båda raserna och hur de är att ha att göra med? Jag har svårt att bestämma mig för vilken ras jag ska välja. Maine coonen tilltalar mig nästan mer utseendemssigt, men egentligen är utseendet helt ovääntligt fr mig och jag vill hellre träffa helt rätt vad gäller temprament.
Tillägger att jag självklart förstår att alla katter är olika oavsett ras, och att det aldrig går att säga helt generellt.Lika bra att även nämna att denna kattunge skulle ha sällskap av två katter till.

Ligans blogg hon har både Ragdoll och Maine coon henne kan du fråga.
Men så vitt jag vet så är Maine Coonen vildare i tempramentet och ev större beroende på uppfödare av både Ragdoll och Maine Coon.
Fråga uppfödare av båda raserna.
Gunbertus föder upp båda raserna och henne får du nog kontakt med via hennes hemsida eller Ragdoll iFokus.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Big Breeze: Nettan föder ju också upp båda raserna. Hon är jättelätt att prata med 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Hihi förlåt att jag bryter tråden men jag kan inte sluta flina åt den svarta kattens mustasch på Big Breeze's hemsida. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Tack snälla för era tips!

Visst är han söt Musche… 

Ni som kan maine coon: Har dessa katter blivit ganska mycket mindre de senaste åren? Jag har inte rasen själv men känslan jag har fått då jag kollat runt är att det förr var en "jättekatt" och nu en medel stor till normalstor katt.

Nej de har inte blivit mindre, snarare tvärtom.
Däremot kanske folk börjar bli realister och inse att ja de ÄR stora katter, men några bjässar i storlek med lodjur vilket folk ibland hävdat (i kilo osv) är de INTE 

Visst har olika raser olika grundtemperament i allmänhet, men det är ändå individen som avgör och individen kan nog ha alla temperament oavsett ras.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/pengar-tillbaka-for-ilsken-katt
Medarbeterare på Kost
#8 skulle vara intressant att höra hur katten blev behandlad i det nya hemmet också. Jag vet med häst hur mycket konstiga saker som de nya köparna gör fast säljaren har sagt hur denna häst fungerar.

Naturligtvis gäller det att kattens temperament går ihop med ägarens… dvs att ägaren naturligen behandlar katten på ett sätt som katten trivs med, förutom det självklara att ägaren är en bra djurägare i allmänhet såklart.
Men det är nog större risk att raskattsköpare har en förutfattad mening av hur en ras i allmänhet är i temperament och kanske är lite blinda för att verkligen studera individen.
Nu vet jag inte hur det brukar fungera, men jag antar att det finns de som betalar tingningsavgift utan att ens ha träffat katten, och den kan vara rätt saftig vilket gör att de kanske drar sig, för att dra sig ur affären, när dom träffat djuret… Jag hoppas att det inte är vanligt men det förekommer säkert om det är långväga köp samt åtråvärda raser som dessutom har utmärkt utséende och stamtavla. Det finns trots allt säljare som tyvärr inte är helt seriösa uppfödare också.
Medarbeterare på Kost

Oavsett ras så är det enorm skillnad i temperament från individ till individ. Precis som sägs ovan.
Jag har genom åren haft många olika personligheter och har nu också, har flera gånger också tagit in sk problemindivider så nog kan det skilja allt även inom rasen.
Tror att det är vikigt att som köpare också lyssna på uppfödaren, jag har ett antal gånger haft köpare här som kommit och bara vill ha en viss katt på stört för att de fastnar utseendemässigt eller något. Men jag brukar alltid börja prata med köparna och få klurat ut vad de vill ha och passar med för personlighet om jag har flera att välja mellan. T ex. så hade jag för ett år sen drygt två kullar, först kom en köpare som ville ha en mycket, mycket lugn och stabil individ de hade en ganska otrygg hona hemma som denna katt skulle bli sällskap till. Jag hade två kattungar som var väldigt lika varandra men hon sa att det viktigaste var en katt som passade henne, av de två kattungarna som var så lika var det en jag kallade för tjuren ferdinand på skoj… för de andra kunde stoja och stimma och han satt där "under sin korkek" en liten filosof i kattformat. Han passade dem som handen i handsken, han är och har förblivit en filosof :-)
Efter denna kom köpare som då fastnat för en röd gosse ur den yngre kullen, de förklarade att de ville ha en supermysig och jättego kisse men som hade lite go ändå. Men viktigast var att han var en knä-kisse… jag förklarade att den katt de sett ut var inte rätt katt för dem, den kissen var visserligen jättemysig men hade lite tendens till "myror i kroppen" kan säga att han bor kvar här och knäkatt ÄR han men bara korta stunder innan myrorna börjar krypa i honom :-) Den kisse jag tyckte skulle passa dem var broden till filosofen, han var visserligen rätt mycket äldre men man såg tydligt att han var en riktig gos-kisse det var så man fick skrapa honom av sig med spackelspade :-)
Båda köparna är supernöjda…
Visserligen får man också ta i beräkningen att en katt KAN ändra beteende helt när de kommer till nytt hem, även om sannolikheten är stor att de är till stor del som de var hemma. Ett exempel på detta var en enling jag hade, han var inte det minsta social, ville inte sitta i knä, inte ligga i sängen kort sagt väldigt tråkig om man ville ha en goskatt… vilket köparna givetvis ville, jag fick säga dem att tyvärr men han ÄR inte sådan så jag kan hjälpa er hitta en annan katt hos någon annan… nu hade de velat ha honom sen han var pyttebebis så de ville fortfarande ha honom, han flyttade och vips så fick jag höra att jag visste minsann inte vad jag pratade om, kissen satt ju på dem som ett plåster….. urgo med andra ord… Ouppssss… så kan det gå också :-D
Långt inlägg som väl egentligen bara visar hur komplicerat detta med temperament är och hur svårt det är vare sig ras för ras eller individ för individ säga att en katt blir si eller så.. man kan bara ge kvalificerade gissningar :-D
#11 Det är med andra ord kanske allra viktigast att hitta en riktigt engagerad och seriös uppfödare! :)

#11 Långt men bra ! 
#12 Helt rätt, om man är seriös som köpare !
Medarbeterare på Kost
#10, förresten, tack för långt och innehållsrikt inlägg. Med risk för att låta dum och naiv så hade jag faktiskt inte alls tänkt sådär mkt på hur mkt glädje man kan ha och hjälp man kan få av uppfödaren.

Tack ska du ha, sånt värmer att höra :-)
Låter absolut inte dumt och naivt, tror att det är många som inte tänkter på det i början och en del kanske aldrig inser det. De flesta uppfödare är ändå såna som lägger ner mycket tid och engangemang på sina köpare och som alltid blir överlyckliga över en liten rad och ett litet kort under årens gång 
Jag har försökt själv hålla kontakten med mina köpare och gör det men jag har insett att jag måste be köparna i första hand hålla kontankte med mig, de har ofta bara en eller ett fåtal uppfödare medan jag har massor med köpare, så jag har fått förklara att jag inte hör av mig så ofta som jag skulle önska är bara för att jag helt enkelt inte får ihop det, men att det innebär inte att jag inte finns där att besvara minsta fråga om de bara ställer den och att jag kommer alltid att finnas som stöd för dem
Så leta efter en uppfödare du känner förtroende för, tala om vad du söker och be dem försöka matcha ihop dig med rätt individ så är förutsättningarna att det blir riktigt bra väldigt stora