Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5734 ggr
Ninisen90
0

Varför "skriker" han ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Jag undrar varför min hankatt 7mån (kastrerad för ca 2veckor sen) "skriker" eller mjauar nästan hela tiden.

Vi aktiverar honom, han har mat och vatten och hans låda är ren.

Vad kan det vara med honom, han har nästan sen han kom till oss mjauat väldigt mycket, men nu börjar det bli lite jobbigt hehe.

Kan han ha tråkigt även fast vi aktiverar honom?

Eller kan han ha ont någonstans, när vi kastrerade honom så gjorde veterinären en rutin undersökning och allt var bra då sa hon.

Eller är han bara könsmogen ?

Vad tror ni det kan vara?

Jourhemmet
0

Han behöver en kattkompis, han är uttråkad. Ni kan aldrig fylla hans behov av lek och mys som en annan katt kan.

MonicaLagerquist
0

Han har säkert vårkänslor.Har han någon kattkamrat att leka med?

Stolt ägare till tre La permer

Ninisen90
0

Nej han är ensam katt.

Kan de vara så att han känner sig ensam? :P

line84
0

#3 Kan mycket väl vara så! :)

Jourhemmet
0

Absolut, jag säljer ALDRIG kattungar som ensamkatter och inte något katthem heller här i Sthlm. Kolla in på katthemssidorna efter en kompis åt honom så kommer han bli överlycklig och du gör en god gärning.

Ninisen90
0

Finns det katthem i göteborg?

Jourhemmet
0

Det måste det väl ändå göra. Googla på det.

Ninisen90
0

Okej ska kolla upp det :)

Han behöver helt enkelt en vänn då? :)

Jourhemmet
0

Annars går du in på hittekatter.ifokus och starta en tråd där om att du söker en katt. Du kommer att få 100-tals svar Skrattande Då kan du rädda en liten misse som kommit in från kylan.

IceJossan
0

Det kan mycket väl vara att han söker uppmärksamhet och bekräftelse och det får han inte av dig eftersom du inte är en kompis av den kaliber han vill ha. En kattkompis med samma aktivitetsbehov och intresse att leka med andra katter kan verkligen göra susen!

Men det kan även vara att han helt enkelt är otroligt pratig av sig. En kattkompis som sysselsätter honom kan absolut lugna ner skrikandet, men det är inte säkert att det försvinner. Har han mycket att säga så har han :) Men det blir nog på ett lite annat sätt, inte lika krävande, skulle jag tro.

Och vill du att det överdrivna pratandet/skrikandet ska minska så ska du ignorera honom när han skriker. Ge honom uppmärksamhet och bus när han är tyst, börjar han gapa så ignorerar du igen. Men observera att du måste reda ut källan till problemet för att reda ut det (ex bota hans eventuella tristess och sällskapssjuka), annars blir han förmodligen ännu mera olycklig.

Hawknestgrove
0

och i och med att han är kastrerad så  ska det nog vara på upphällningen med könstänkande. och om du skaffar en kisse till, försäkra dig om, att du får en prövotid ifall det inte funkar

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ninisen90
0

#10. Ja jag tror han har väldigt mycket att prata om hehe, han brukar prata med en om man ropar på han :)

#11. Ja de ska ja tänka på att jag får om ja skaffar en till. Men kan det vara bättre med en hona? eller spelar de ingen roll?

Hawknestgrove
0

spelar nog ingen roll. men det är ju inte alldeles säkert att han vill ha en kmpis, så försäkra dig om, att du får ta på prov….

Ninisen90
0

#13 Nej jag måste fundera lite på om jag vill ha en till katt också hehe :)

Men om jag skaffar en till då kommer jag ta prövo tid, så man inte står där med 2 katter sen som inte går ihop.

Jourhemmet
0

Köper du från katthem så har du alltid möjlighet att lämna tillbaka katten.

iiichigo
0

Rätt så O.T, men ååh så fin han är! :D

Hälsningar Astrid :)

[Maine]
0

Min tjej skriker som en gris emellanåt. Hon är två år. Särskilt när hon vaknar, letar efter mig (av nån anledning så verkar hon tro att jag bor i tvättrummet..) eller letar efter kompisen.

Det är hjärtskärande skrik, ibland låter det som löpskrik. Flört

Men det är ju uppmärksamhet och gos hon vill ha då. När jag åker ut en sväng, så säger de andra hemma att hon skrikit rätt bra.. då undrar man hur det är när de är ensamma.. Obestämd

Maria
0

Jag har en skrikande katt här hemma. Han har skrikit sedan den första snön kom i november och han vägrar att gå ut. Han har en inhägnad trädgård på 100 kvadrat men där har han inte satt sin fot.

Han har en kattkompis som inte heller går ut när det är snö men verkar att acceptera tillvaron ändå.

Jag tror att Moritz skriker av att han är sur, uttråkad och rastlös.

Vi har köpt massor med leksaker och försöker att aktivera honom men det är ut han villFlört

/Maria

Hawknestgrove
0

min lilla Mee skriker varje morgon som om någon flådde henne levande…MEn hon ska bara tala om för mig att hon är vaken och vill ha mat, eller bara lite kos…..Men det låter vidrigt. de andra katterna är tysta. eller  bara jamar lite försynt….Så det behöver itne alltid vara att kissen vill ha kattkompis.

Spaceman
0

Min, lilla hon katt gnäller varje gång man går in i köket, det är för att hon vill ha mat, hon vägrar äta torrfoder och snattar skinkskivor och gnaver på osten om man inte är uppmärksam.

Min hankatt (ej kastererad) "sjunger" till sin spegelbild på garderoben och lyckas faktiskt öpnna ibland och kliva in.. Flört

Lusthan
0

Vi har två kastrerade hanar som pratar. De talar om när de vill något eller så går de och skriker/kurrar/jamar bara sådär för att det är kul.

Den ena hanen talar gärna om när han är hungrig eller när man stängt en dörr han vill ha öppen medan den andra talar om när han vill ha gos.

Jag brukar svara de och då triggar man det där ännu mer. Jag finner det ganska charmigt. :)

Cheapo
0

Min kille hemma är otroligt pratig av sig och prata i princip hela hans vakna tid, och det kan ibland låta mer som skrik än prat ibland, men efter ett tag lär man sig att det är hans sätt at prata på Glad

Vosjes
0

Han pratar och har kanske inte förstått att han är kastrerad? Flört

Skaffa dig en kompis till honom varesig det hjälper hans jamande eller ej så blir han nog mycket glad över detta i framtiden.
Jag har en kastrerad honkatt som har löpbeteende i jämna mellanrum även fast hon aldrig har löpt i sitt liv och båda mina katter skriker och jamar så fort de vill någonting.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Ninisen90
0

Han pratar extra mycket om man lagar mat, då kan han bara stå vid sidan på golvet och kolla på en och prata (skrika)

Ska fundera på de här med en katt till, ska iaf vänta ett litet tag till innan.

Hawknestgrove
0

ja som sagt det är inte alltid tvång att de måste ha kattsällskap…

Ninisen90
0

25# Nej det förstår jag, vet inte heller om det är de han vill.

Inatt så mjauade han hela tiden typ från och till, så somna han, så vakna han och går runt och mjauar, han är antagligen rastlös eller nått.

han har massa leksaker och 2 stk klösbrädor/klätterställningar.

Vi har nu sett att när snön tinat bort att de ligger ungefär 10 högar med kattskit i trädgården, så de kan ju vara de katterna som skiter  i vår trädgåtd som märker rivir som han kan bli skrikig av kanske.

Har lite små funderingar där, men eftersom min katt är innekatt och kastrerad, kan utekatter känna att de bor en katt i lägenheten då?

Hawknestgrove
0

oh ja visst kan de det! och de kanske är och spankulerar på nätterna och oroar din kisse. Så händer här. Vi har några katter som tydligen höär hemma hos någon slarvig granne, som gör att Arne ibland är helt hopplös på nätterna

Maria
0

Här har vi grannens katt Ejnar som "retar våra katter. Våra kastrerade hanar är i en inhägnad trädgård och Einar sitter ibland utanför och det kan t.om genom en springa peta på varandra.

Ibland sitter Ejnar i stuprännan och retas och mina katter får fullkomligt fnatt.

Ejnar är en underbart snäll katt men det ställer till problem för våraSkrikandes

/Maria

Ninisen90
0

vet inte om det hjälper men vi sprutade citron i trädgården så dom kanske inte är där och bajsar.

Kan man göra nått mer så att de inte kommer andra katter och bajsar i trädgården?

Hawknestgrove
0

det gör ingen skada i allafall….

[Ronon-m]
0

#3 Min katt var precis likadan som din. Skrek dag som natt och ingenting fick honom att sluta. Lek, mat godis. Inget! Han är två år. Så nu har jag tagit hem hans bror för ca 3 månader sen och nu är han sågott som tyst. Lite skriker dom när dom ropar på varann men annars tyst! :)