Vågiga morrhår
Mi ea katt har vågiga morrhår. De va så är jag köpte hoom, uppföadre sa att kattmamma bitit av dom för att vara så busig. mi adra katt frå samma kull har helt valiga raka morrhårr. det är sart 5 må se jag köpte dom, så om de var "avbita" borde de väl det vågiga har växit bort? de är lika låga som ormala morrhår.
Jag tror inte att kattmamman bitit av dom.
vad kan vågiga morrhår bero på då?
Det är vanligt att kattmammor biter av morrhår. Kattkännare har en teori om att det beror på att de försöker hindra kattungarna att gå för långt ifrån boet. Morrhåren är ju kattens känselspröt och utan dem vågar ungarna sig inte in på okänd mark.
Jag har två katter som är syskon och de brukar bita av "ögonbrynsmorrhåren" på varandra.
Men om din katt har krulliga morrhår naturligt eller om det beror på avbitandet vet jag inte.
Konstigt att hon bara bet av på en unge?
Oki, men dom kan alltså ha det naturligt, inget jag borde nojja för alltså? Vet hade aldrig sett det förut när vi var o kastrera. Ser ju lite…. trashat ut :D

Det är inga problem. Våran skogis som snart är 9 år biter av allas morrhår. jag tror det beror på att han vill ha kvar dem hos sig och jag har också hört teorin som #3 pratar om.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
jojo men varför är dom fortf vågiga fast dom är utväxta?
vissa katter har ju vågiga, t.ex. min COrnishrex har lockiga, dom går av väldigt lätt så ibland har hon inga morrhår alls :P
men när dom växt ut så är dom långa vågiga :)
Så din katt kanske bara har vågiga morrår?

Hur fort växer morrhåren då ?
Medarbeterare på Kost

Min Ragdoll hona brände sig på ett ljus dumma husse och hon hade inga morrhår på ena sidan på ett bra tag men när de växte ut blev de krulliga, nu efter drygt ett år har de blivit raka igen…
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Helmysko !
Om jag förstått det hela rätt så är det ju hårsäckarna som avgör om det blir krulligt hår, eller inte. Även om morrhåren "ryker" (Sorry Vosjes… men det blev lite kul !) så är ju hårsäckarna desamma !?!
Medarbeterare på Kost

#10, chilisalsa
Hihi, jo jag blev lite fundersam under året när morrisarna växte ut efter "branden" men nu är de raka i alla fall efter ett års växande.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

OT: Ber om ursäkt för att jag bryter in i tråden!
När jag var liten drömde jag att min mamma sagt att man måste klippa kattens morrrhår så när jag vaknade så hade jag ingen aning om att det var en dröm, jag var helt säker på att mamma verkligen hade sagt så. Hur som helst så klippte jag av morrhårren på katten och mina syskon, mamma och pappa blev jättearga på mig och sa att kattens morrhår aldrig växer ut. Jag har haft jättedåligt samvete för detta i flera år (detta hände när jag var kanske 5-6 år jag är 25 idag) så nu undrar jag: Är det verkligen så att morrhåren växer ut igen?
Men är det verkligen bevisat att kattmamman biter av morrhåren, eller är det bara en skröna. Jag har nämligen haft kattungar som jag fött upp med flaska, där någon av dem helt plötsligt blvit av med alla morrhåren. När de sedan växer ut så ser det ut om om någon varit där med saxen och kapat dem eftersom de är alldeles jämnlånga.
#TS
Katten med de vågiga morrhåren kanske tycker väldigt mycket om värme. Morrhåren kan bli vågiga om de ligger för nära tex en varm spisplatta.

Klart att morrhåren växer ut igen! Ibland har mina kattungar busat så de inte har några kvar men efter ett tag så växer de ut igen=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#14 Skönt :) Då kan jag andas ut och så behöver jag inte ha dåligt samvete mer. Tack!
min hona tog av morrhåren på en av fem ungar så teorin stämmer detta har hänt flertal ggr. som andra sagt så har en del raka,en del vågiga eller lockiga precis som vi har olika hår :-)
S*Winsnes Wilda
Men såg ni att hon gjorde det?
Vem har då plockat morrhåren på dem jag har flaskmatat? Det har hänt tre eller fyra gånger genom åren att en av ungarna helt plötsligt varut utan morrhår. Jag har ju hört teorin om att mamman plockar dem och undrat, eftersom det inte funnits någon mamma med i bilden.
Har jag aldrig varit med om 
#17, andra katter i hushållet kan oxå göra det. finns inga andra, ja då kan man ju börja undra…
S*Winsnes Wilda
Men varför skulle andra katter bita av dem? Och alla morrhåren. Jag menar ok att de skulle kunna rycka något morrhår, men alla? Tror förr att det beror på någon vitaminbrist eller hormonell störning eller varför inte någon liten infektion, som inte direkt påverkar kattungen, men ändå visar sig i tappade morrisar.
#20 se mitt förra inlägg lite högre upp för en teori. :-)
Tycker inte den teorin verkar speciellt trolig. Varför skulle någon av mina kastrerade hankatter oroa sig för att en av de flaskmatade kattungarna skulle springa för långt från boet. Visserligen ligge de och gosar med ungarna och tvättar dem emellanåt osv, men de ser dem absolut inte som sina ungar.
#22 jo den teorin är väldigt trolig !!
S*Winsnes Wilda