Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4336 ggr
isabelle89
0

6 katter och kattpissdoft !!

Hej! Min honkatt och hennes fem småttingar mår jätte bra.De är snart åtta veckor och alla går duktigt på lådan.

Lite för duktigt kanske. Har aldrig sett katter som pissar och bajsar så mycket. Inget fel med det.. - men hur gör man med kattkissdoften? för jag antar att det är från lådorna de kommer. Har luktat i alla hörn osv.

Då jag skrubbar lådorna och byter sand ( vilket jag gör varje morgon nu) så luktar det ingenting. Två timmar senare är lukten där igen.

Finns det någon specialsand ? Är klumpande sand bäst?

Känns lite väl mastigt att skura lådorna två gånger om dagen liksom.

MVH Isabelle

blondifire
0

om dom inte äter av sanden kan du iaf blanda den med en parfymerad sand. hur många lådor har du ? tömma o skura 2 ggr om dan låter lite väl, haft fler katter än så utan o behöva göra det. vad ger du för mat? ett foder som inte är så bra kan göra att bajset/kisset luktar mer och ökar ggr dom behöver gå.. lite o fundera på,hoppas det hjälper.

S*Winsnes Wilda

MonicaLagerquist
0

Vad har du för sand?En bra klumpbildande sand många lådor,mycket sand i lådorna så att kisset aldrig når botten på låndan, Samt plockning av kissklumpar flera gånger per dag fungerar här hemma.Jag använder Olivers sand.Billig och bra.Tidigare använde jag Pussycompact.Den är också bra men dammar mer och är dyrare.

Stolt ägare till tre La permer

Josefa
0

Har du kollat så att inte någon liten smart kisse kissar i golvbrunnen. Bebiskiss brukar inte lukta så skarpt, speciellt inte om de kissar i sand. Blir det däremot liggande ett tag så känns det. Ibland brukar de små hitta kluriga ställen att kissa på. Under ett skåp, i skohyllan osv.

Jourhemmet
0

Vill du ha helt luktfritt hemma så har du oslagbara Ever Clean.

GoneRaven
0

Jag kan rekommendera Extreme Classic (no odour) och såklart Ever Clean.

isabelle89
0

Jag har kört lite olika sand. Hade everclean innan, men tycker det blir så dyrt i längden när jag ändå måste byta så ofta.

Nu kör jag med icke klumpbildande sand bara för att pröva.. sådan vanlig från typ ICA, trots att jag lägger i sjukt mycket sand verkar det ta sig ned till botten.

Känner inte att mitt hem får plats med fler än 3 lådor :S

Okej ska kolla upp olivers sand.

Hm… tror faktiskt att all doft kommer från lådorna, har skurat alla hörn och skrymslen…

Det är dock nu det har börjat lukta. Från det att de var 1-6 veckor var det inga problem.

De får kattunge-torrfoder som ska vara bra & sedan blötmat.

Mona22
0

Du har inte skurat med klorin eller något sådant ? då kommer de kissa där.

Det ska inte lukta så mycket om du städar varje dag. vi hade 9 katter sammanlagt med bebisar och det luktade inte alls mycket.

isabelle89
0

Nix. Såpa & diskmedel it is.

MonicaLagerquist
0

Ja men har du icke klumpbildande sand så rinner det ju såklart ner till botten.

Stolt ägare till tre La permer

isabelle89
0

ah fan. det är sant! har lagt tidningar i botten ;D

IceJossan
0

Byt till klumpbildande sand du, kattungarna är säkert tillräckligt stora för att inte käka sanden. Då slipper du stanken eftersom den försvinner i sanden, och det lilla som luktar kan du dölja bra med antingen någon bra parfymerad sand, eller med hjälp av till exempel Catmans Cat Sand Fresh doftpulver som man rör ner i sanden.

Ligonskrutt
0

Eftersom du har så få lådor så behöver du antagligen rensa dem oftare. det brukar rekommenderas lika många lådor som katter om inte fler om jag inte minns fel. dessutom kissar och bajsar kattungar mkt så då blir det förstås extra mkt att rensa pga det…

Annars rekommenderar jag pellets (pee wee) varmt! Lådan är dyr i inköp men det blir billigare i längden. Funkar jättebra här hemma :)

Josefa
0

Men 3 kattlådor till 5 små kattungar och en kattmamma är inte så lite. Köp klumpbildande sand och häll i riktigt mycket. Ett lager på åtminstone 7-8 cm. Slå lådan i golvet lite så kattsanden blir mer kompakt så rinner inte kisset ner till botten. Så behöver du bara plocka klumpar.

GoneRaven
0

#13 jag känner som dig.

3 kattlådor känns absolut inte för lite. och är man bara noga med att de klarar av den kattsanden man väljer att använda så ska det nog gå bra Glad

[Norrbysa]
0

Du kan blanda Ever Clear med Pussi Kompakt så blir det väldigt prisvärt. :-)

Jag har den som dofgtar lavendel. Det är underbart hur lite det luktar från lådan nuförtiden!

IceJossan
0

#15 Den som softar lavendel avskyr jag, för den luktar såextremstarkt och dammar så extrem. Jag han knappt andas när jag håller på med sanden/rensar lådan, och jag blir helt svart i näsan efteråt.

Everclean har enligt mig bättre sorter, men jag lyckas aldrig memora vilken jag tycker är bra.

Nej tacka vet jag Cal le Cat, den är oslagbar med damm, lukt och smul. Dock är den så dyr, så Pussi Kompakt med Catman Cat Sand Fresh får duga bra.

Ewepewe
0

Eller så lär ni katterna att gå på toaletten :)

Jobbigt om man har många, å med kattungar går det inte heller förrän de är lite större men ack så skönt!

Vår katt-tjej bajsar och kissar på vår toalett och snart gör även syrrans katt det.