Krafsar på kanten
De katter jag har haft innan har alla betett sig på ett någorlunda liknande sett när de använder toalådan. Efter att de "valt ut rätt plats" har de gjort sina behov och därefter krafsat sand och täckt över allt.
Vår lilla kattjej vi har nu däremot gör sina behov, krafsar lite (ibland över allt, och ibland över en del) och sen krafsar hon jättelänge på kanten av lådan (vi har lådor med små kanter "uppepå" väggarna, svårt att förklara, men jag tror ni förstår) Har någon av er katter som gör så och varför gör hon så? Kommer hon alltid att krafsa mer på lådan än i sanden?

Min ena katt gör alltid så. Det esr ut som om han tycker att det är lite äckligt att krafsa precis intill det han gjort. Han krafsar på lådkanten och elementet lådan står bredvid, och när han krafsat klart så hoppar han ur lådan på ett sett som liknar när en katt kliver på något obehagligt, exempelvis där det är blött.
Min nuvarande jourkatt krafsar bara utanför lådan, inte ens på kanten.
Min ena katt krafsar också alltid på kanterna. Har en låda med tak och han försöker även krafsa i taket. Men alltid på vägganra.. Knäppisen.. :)

Mina bägge gör så också efter att de halv/helgrävt ner bajet. Ganska bra tycker jag då det blir mindre spill utanför när dom torkat tassarna ! 
Möjligen kan det bero på hur lättgrävt det är trodde jag först, då nya pellets är lite svårgrävt, men de gör lika när det blivit mer sågspån också… Sen kan jag märka att det beror på var i lådan de väljer. Nära kanten så blir det mer kantkrafs har jag en känsla av… Dom försöker ju gräva imaginär jord i plastmattan också när dom ätit färdigt eller inte vill ha någon speciell mat.
Medarbeterare på Kost
Mina gör också så lite då och då.
Min ena gör så, hon krafsar aldrig i lådan utan i taket och på kanten.. Sen krafsar hon vid matskålen efter hon ätit (!) 
~ Ysmn
haha skönt att höra att det är fler som är lika tossiga som min lilla knäppis, hon gräver precis som era vid matskålen också, synd för henne bara att illern inte uppfattar det och gärna äter fast maten är "nedgrävd" ;)
Min krafsar aldrig över o det gillar jag då det ej blir så sandigt. Har 2 lådor o tar bort direkt om jag är hemma så väldigt lättstädat. Jag har hört att om de ej krafsar över betyder att katten är dominant el något sådant?
# 6 haha precis, min andra katt gör också så. Passar p
å att gå dit när maten är "nedgrävd"
# 7 Det tror jag kan stämma bra, för min är väldigt tydligt dominant av de två. Skyggisen är väldigt beroende av henne så det kom sig naturligt
~ Ysmn

Vår katt krafsar över kisset men när han gjort det andra står han och slår på insidan av luckan på toan. Han kan hålla på så jätte länge.
Min krafsar ibland vid maten, men då är det oftast något på tallriken hon gillar mindre. Lite kräsen av sej … 
Och så har hon börjat krafsa i handfatet .. ett ställe hon ofta ligger och leker i för övrigt .
När dom gräver över maten är väl för att "gömma" det.
Så är det nog, Felicia lyckas ibland då vi har en tygduk under maten. Så när man kommer in i köket ligger duken i vattenskålen och mjukmaten 
~ Ysmn
Min ena katt gick alltid ut i köket och krafsade på kylskåpsgaveln efter att nr 2 var gjord.. Vet inte varför, men matskålarna står intill där krafsandet gjordes. Han har dock slutat med det.. Nu kan han krafsa på wc-rumsväggen när han står i lådan;)
Det är kul med katter, de har sina små fasoner för sig!

Att gräve ner ett slaget byte om de inte orkar äta upp är ett fullständigt naturligt betéende… de vill ha det kvar till senare så inte andra djur är där och nallar. Större kattedjur brukar istället lyfta upp resterna i ett träd… Så om du ser resterna av ett rådjur i ett träd kan du vara övertygad om att det "tillhör" en lokatt i närheten… ta fram kameran och fixa ett gömsle så har du möjligheten att få en rätt unik bild !
Medarbeterare på Kost
Min äldsta katt krafsar på allt möjligt i närheten - en garderob, väggen, papperskorg… Se det som ett karaktärdrag. ;)