Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4928 ggr
[Emma--]
0

Verkligen blå spotted bicolor?

Min Sheri hade som liten fläckar på kroppen och i stamtavlan står det blå spotted bicolor. 

Men nu efter hon växt upp och fått sin päls så ser man inte fläckarna alls.

Är hon då spotted eller är det spökmönster som det pratas om lite här och där?

Jag letade upp den här tråden men jag ska leta fram en bättre bild på mina skivor sen.

Men i bild #4 och #10 ser man lite i alla fall.  

Tyvärr hade uppfödaren inte kvar sin gamla hemsida. för annars hade hon en jättebra bild på det. Men jag hittade deras nya hemsida där det fanns en bild på kullbrorsan som har liknande fläckar. 

Jag försöker bli klok på det här med genetik och färger, men det är ju en hel vetenskap haha.

[Emma--]
0

på första bilden i den här tråden syns det lite hur hon ser ut idag i alla fall.

[Emma--]
0

Ingen?

Sissi
0

Kullbrodern är definitivt blåspotted och om din katt var det när hon är liten så är hon det fortfarande, det är inget som ändras men kan vara svårare att se när de får mer päls.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

[Emma--]
0

Okej. Tänkte bara om det var sånt där spökmönster som snackas om lite överallt. 

ja nu ser man det inte alls, det syntes bättre när hon var liten.

[Emma--]
0

Hur vet man egentligen om det är ett mönster eller spökmönster? Tungan ute

Jina
0

Jag skulle vilja säga så här:

Ta en närbild på ansiktet, samt kolla baksidan av öronen, om de är helt blå eller ej.

Min Poppy är mönstrad men det syns inte jättemycket på kroppen nu när hon är vuxen.

Yoda
0

På devons som inte färgavlas försvinner tyvärr mönstren ganska fort när de blir vuxna. Det man kan titta på är vitt runt munnen och vita sträck runt ögonen. Dock är det så klart svårare om katten är vit i ansiktet.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

[Emma--]
0

Okej. Jag ska försöka ta lite kort på det Glad

MonicaLagerquist
0

Sen kan man kika i stamtavlan.Har katten omönstrade föräldrar så är det spökmönster.

Stolt ägare till tre La permer

Jina
0

#9 Fast SVERAK brukar protestera då när man försöker regga ju.

MonicaLagerquist
0

Alla katter reggas inte i SVERAK och tyvärr slinker det igenom felreggningar där också.

[Emma--]
0

#9 Mamman är blå tonkanes i alla fall. DRX a 09 32

På bild är det svårt att se om pappan är mönstrad eftersom han har så mycket vitt. Men är i alla fall DRX a 02 21.
Men det lilla man kunde se i ansiktet så misstänker jag att han är mönstrad. Men ni som kan vad alla siffror betyder kan väl säkert säga det med säkerhet  Tungan ute

MonicaLagerquist
0

Vad heter pappan?Finns han med i pawpeds?

[Emma--]
0

#13 devenlys arion. och han fanns där

Hittade en bild på honom här.

[Emma--]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det här ingen ny bild men det visar väl lite i alla fall. 

Tycker hon fortfarande har streck på skallen precis som hon hade när hon var liten. Det syns inte lika tydligt som förr, men det syns.

Sen bakom öronen tyckte jag det var lite svårt att avgöra dock.

Men sen om man ser i hennes ansikte så tycker jag det verkar vara något mönster även om det inte är mycket.
Sen har hon lite ljust brunt i pälsen. Mest på baktassarna men även lite i ansiktet.

[Emma--]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

….

tessa
0

Jag som är ärligt talat inte vet något om färger, tycker att din tjej ser mer brunaktig ut, än bror sin - men det kanske är kameran/blixten som gör det?

Hoppas du får bra svar och bloir klokare på det hela =)

[Emma--]
0

#17 Kan nog vara kameran som gör skillnaden också kanske. Men hon har lite brunt i pälsen. Främst i ansiktet och vid baktassarna.

Ja jag är bara förvirrad över allt det här kring spökmönster och så. Tungan ute

Men hon hade tydliga mönster när hon var liten i alla fall. Prickar över hela kroppen och ränder på huvudet.

GoneRaven
0

Åh, vilka söta katter! Glad

- har dock inget svar på frågan..

Anne
0

Pappan är ju tveklöst mönstrad, och jag tycker även att din tjej ser mönstrad ut. (Men det är såklart svårt att avgöra när  katten är vit runt ögon och noskuddar som annars är viktiga markörer.) Hur ser undersidan av svansen ut, om den är färgad? På en mönstrad katt är undersidan ljus.

[Emma--]
0

#20 Mm. Hennes svans är ljus under.

[Emma--]
0

Men hur vet man egentligen om det är mönster eller spökmönster? Är det bara att leta efter alla tecken som tyder på det ena eller andra? Tungan ute

#19 Tack. ^^