Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 10798 ggr
katterna
5

Kan katter drömma mardrömmar?

Inatt när jag hade svårt för att sova, så sov min ena katt i soffan. Och rätt som det var skrek hon riktigt ordentligt två gånger. Jag studsa upp ur sängen och sprang till henne. Då kom hon springandes mot mig och gick in i sovrummet och hoppa upp i sängen och skulle kela jätte länge. Och detta är inte likt henne. Visst kommer hon upp i sängen ibland och vill kela och så. Men det lätet hon skrek på var speciellt. För mig hördes det som ett riktigt rop på hjälp, att något hade hänt. Så därför studsade jag upp och sprang till henne.Det var inte hennes vanliga uppmärksamhets jamande. Utan ett helt annat jamande. Så har jag tänkt sen dess vad det kunde varit som hände. Så tänkte jag att kan det varit som hon drömde en mardröm och blev så rädd och skrek och ville in i sovrummet till sängen och kela för att lugna sig?? Efter ett tag hoppade hon ner från sängen, men gick inte ut till soffan.

Jourhemmet
1

Det tror jag absolut.

Mona22
2

Jag tror också de drömmer. Bamse brukar sprattla/springa i sömnen.

chilisalsa
1

Det är klart att de kan ha mardrömmar liksom "bra" drömmar. Bensprattel brukar nog vara vanligast vid bra drömmar, liksom öronfladder och t.o.m att slickas Glad Kanske rullar de med ögonen som vi gör också men det är ju svårt att se på en katt.

Medarbeterare på Kost

GoneRaven
1

Klart dem kan få mardrömmar precis som vi. De drömmer och upplever saker när dem drömmer dem också även om inte vi kan se det. Ibland hade man velat vara med och se vad som sker i deras drömmar, helst när dem verkar uppskrämda när de sover.

katterna
1

Okej tack för svaren :)..

[Maine]
2

För mig är det inte självklart att de kan drömma mardrömmar, det går ju liksom inte att bevisa?

Jag tror dock att de drömmer, men jag kan inte säga att jag vet att de gör det.

AgnetaB
1

Vår hund småylade ibland i sömnen

Elshira
1

Det kan de säkert, har i.af en katt som haft väldigt "mystiska" rykningar när hon sover djupt!

Hakuna matata!

pip89
1

en av våra katter sparkar lite me baktassarna och yamar… drömmer kanske???

Cazzos
1

Min katt sov så djupt så han var helt livlös i kroppen.

Första gången jag "gick igenom" den händelsen så började jag storböla och trodde att Noggis (min katt) hade dött.

Jag väckte liv i honom och han tittade upp på mig som om jag vore en galen kvinna Skrattande

Det har hänt 3 gånger till nu, men dessa gånger så tycker jag bara att det är kul att leka med hans livlösa huvud, sen ger jag honom en Törnrosa puss, sen vaknar han Tungan ute

Itchy
0

min katt ligger ofta och spinner & jamar i sömnen :)

You can't spell Bitchy without Itchy