Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 9582 ggr
Mantissa
0

Kattunge äter sand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina kattungar är nu drygt 5 veckor och jag tänkte vänja dem vid kattlådan. Problemet är att den ena katungen börjar knapra på sanden direkt man sätter henne i lådan. Jag vet inte hur mycket hon skulle få i sig eller om hon överhuvudtaget sväljer det om jag låter henne vara, men jag vågar ju inte direkt prova. Någon som haft samma problem? Kattsanden är i alla fall ej klumpbildande..

Jourhemmet
0

Akta dig för att använda klumpbildande sand bara, dom flesta kattungar äter sand så det är normalt.

Den jourkull jag har nu är nog den enda som inte har ätit sand och jag har haft ca 130 jourkattungar Flört

Mantissa
0

Tack för svaret, känns lite tryggare nu.
Men hur vet jag om hon får i sig för mycket? Mamma katt tar fortfarande hand om allt kiss och bajs så jag ser ju inte om hon skulle bli förstoppad.

Jourhemmet
0

Har du börjat med riktig mat till kisseungarna? Dom får inte i sig för mycket, du kan vara lugn.

Mantissa
0

Jag har provat lite men de visar ännu inget intresse. Kan tillägga att de bara är två i kullen så de har mer än nog av modersmjölk att dela på ännu:)

Jourhemmet
0

Viktigt att du har kisslådan nära bolådan, kattungar sköter den från fyra veckors ålder. Kan rekommendera RC 34 torrfoder för kattungar, den tycker jag är absolut bäst att blöta upp och absolut populärast bland ungarna. Dags att börja med sådana saker nu när dom snart är sex veckor Skrattande

Mantissa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är pojken föresten, söt eller hur? :)

MonicaLagerquist
1

Jag ger fast föda från 3-4 veckors ålder.Dagen efter att kattungarna ätit för första gången sätter jag fram en toalåda med papperspellets.Efter någon vecka när kattungarna lärt sig att mat är mat och toan är en toa så byter jag till sand.

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
0

Det var mig en prickig sötnos Skrattande

Mantissa
0

Hur får jag dem att äta när de inte vill ha? Hindra mamman från att ge dem di så att de blir hungriga? Jag har testat med färs (blandfärs), kyckling, blötmat och uppblött torrfoder.

Jourhemmet
0

Har sämre erfarenhet av pellets men smaken är som baken Flört

MonicaLagerquist
0

#10 mina vuxna katter hatar pelletsen men kattungarna brukar accpetera den.

#9 De äter när de är hungriga.Jag har just nu min första kull med bara två kattungar och de är inte alls lika intreeserade av fast föda som de kattungar som föds i en kull med sex kattungar.

Stolt ägare till tre La permer

Mantissa
0

hm, jag har iof INTE provat att blöta torrisarna i mjölkersättning.. Ska prova det i kväll!

Jourhemmet
0

En annan favorit är RC:s pasta, den brukar lätt slinka ned. Jag brukar börja med den tills dom fattar vad mat är. Hindra dom från att dia ska du inte göra. Tänk på att om du ger köttfärs så måste den vara fryst först några dagar. Försök pula in lite pasta i munnen på dom så att dom får smak på det.

tessa
0

#9: Påverkas inte dina kattungar av att se mamma katt äta t.ex blötmat? Vad du än gör, så neka inte kattungarna att dia sin mamma - det är varken schysst mot dem eller mamma katt!

När jag omhändertog en liten kattunge i somras fick hon mjölkersättning och sedan detta blandat med Royal Canins "kattungemousse". Dyrt om flera kattungar ska äta, men ack så gott! ;) Kan ju vara värt att testa!

Har varit nöjd med RC babycat 34 torrfoder till "mina" fyra kattungar - näringsrikt torrfoder anpassat för kattungar. Det är verkligen i SMÅ bitar och lätt för en liten kattunge att äta, särskilt om man blandar upp det med någon vätska och blötmat. - ett bra alternativ till att "skolas in" i torrfodrets värld =)

Mantissa
0

Nej, jag menade inte allvar med att hindra dem från att dia. Ännu ingen lycka med att få dem att äta, trots ständig tillgång på diverse. Pastan har jag däremot inte provat. Får köpa sån om de inte börjar äta  snart. Men jag är inte så orolig, de växer fortfarande stadigt.

Och idag gick honan på lådan för första gången! Hon var så duktig och "spolade" ordentligt efter sig:)
Kanske kommer hennes blivande familj och hälsar på imorgon, då har jag det att berätta också

tessa
0

#15: Skönt att det inte var på allvar =) Testa som sagt annars moussen, den finns att köpa styckvis eller i paket om 4 eller om det var 6 stycken små burkar.

Hoppas du fotar mycket, blivande familjer brukar uppskatta om de kan få foton på sin blivande katt, som liten =) SJälv gjorde jag en enkel hemsida till "mina" kattungar, där jag uppdaterade med info samt foton.

Grattis till första lådbesöket ;) Nu kommer det säkert att bli fler och tätare sådana…

AgnetaB
0

#16 det lät kul o bra med en enkel hemsida till barnen. är ju såå roligt att följa som ny ägare.