Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8329 ggr
zanpakuto
0

Veterinär som kan förklara?

Vår katt svalde ett snöre och vi åkte in med honom akut till veterinären.

Vi har nu fått journalen och jag förstår inte vad allt betyder.

"Ordination/Terapi

Behandling/Åtgärd:

Infusion s.c. katt + smådjur 1 gång.

Produkter:

Natriumklorid inf 9mg/ml (Fr Kabi) 1000ml.

Mixobar colon 1mg/ml, 3,3ml 1 gång."

Vad är denna infusion som kostade 468,40kr?

Samt vad är Natriumklorid (20kr) och Mixobar (2,64kr) och vad är det till för?

Vad är Dexdomitor?

Vad är Apomorfin?

Kan man på något sätt se när en röntgen utförts? På själva apparaten eller så? Alltså, vilket klockslag den utfördes.

AgnetaB
0

kan du ej googla o titta i fass?

natriumklorid är det ej vatten el är jag helt ute o  cyklar?

oh-la
0

natriumklorid är inte vatten, utan salt, alltså en saltlösning (vätskeersättning är alltid en saltlösning som är anpassad för kroppen) infusion är dropp, så katten stod alltså på vätskeersättning i droppform.

mixobar är kontrastvätska som används vid röntgen av tarmen. colon är tjocktarmen. alltså har de kontraströntgat tjocktarmen på katten för att se om där finns något stopp.

apomorfin är smärtstillande och Dexdomitor är lugnande.

zanpakuto
0

Google är inte lika tillförlitligt som att få ett faktiskt svar från någon utbildad/som vet.

Samt så kan man inte diskutera med google ^^

zanpakuto
0

Ah, tack!

Varför väljer man att ge 1000ml till en katt som inte lider av vätskebrist?

Är det något de gör på alla djur som koemmer in, någon slags standard?

De röntgade inte tarmen, så ja, varför de gav det är ju en fin fråga.

Ah, i journalen stod det att jag hade krävt att de skulle ge katten apomorfin för att få honom att kräkas. Skumt, med tanke på att jag inte ens visste vad apomorfin var…

zanpakuto
0

Vart sätter de droppet?

Enligt veterinären så sprutade de in vätska i nacken på honom. Kan man spruta in 1000ml i nacken bara sådär? :S

oh-la
0

är du säker på att de inte röntgat tarm och buk på katten? för annars vet jag inte varför de skulle sätta in kontrastvätska. såhär skulle jag väl anta att man gör om man letar efter stopp någonstans.

att de skulle spruta in en liter vätska i nackskinnet tvivlar jag starkt på. har väl svårt att se varför man skulle ge en katt en liter vätska om det inte vore så att katten varit väldigt uttorkad (vilket den ju skulle kunna vara om det varit stopp i tarmen) jag skulle väl kunna se något form av förlopp, och om det varit ett akut stopp skulle jag väl inte se att det varit något konstigt. men jag kan egentligen inte säga någon om hur veterinären tänkt, jag är inte veterinär utan har läst till sjuksköterska, så jag kan egentligen bara förklara begreppen någotsånär. hade jag varit du och varit fundersam över hur mitt djur behandlats hade jag faktiskt fått med journalen till en annan veterinär och fått ett andra utlåtande. då kan denne också förklara begreppen och kanske ge en annan förståelse för vad som gjorts. du kan ju även skanna in och maila över journalen.

Maria
0

Kan det inte vara så att kontrastvätskan var uppblandad med en liter natriumklorid.

/Maria

zanpakuto
0

Brukar man ge den kontrastvätskan om man ska röntga magsäcken?

Vad betyder detta:

"Röntgen

1. Abdomen, Latero-lateral, ABD LL, Abdomen latero-lateral.

2. Abdomen, ABD KP, Kontrastpass. buk tillägg/bild.

Konklusion / Diagnos: Abd upf, magsäck med innehåll, kanej utesluta snöre, e. kontrast visar"

I hennes anteckningar så har hon hittat på lite vad hon själv tycker har hänt verkar det som, istället för att skriva vad som egentligen hänt.

1. Hon påstår att min sambo en timme efter besöket ifrågasätter varför katten ska stanna över natten.

Han ifrågasatte det högst 15 min efter besöket pga att de inte har någon personal på natten och katten borde vara mer säker här där vi kan hålla uppsyn över honom hela natten ifall han på något sätt skulle bi sämre.

2. Påstår i journalen att jag vill att veterinären ska ge katten Apomorfin för att få honom att kräkas. Jag har aldrig nämnt apomorfin och visste inte ens förrän nyss vad det var. Varför skulle jag vilja peta i katten morfin för att få honom att kräkas?

Jag bad att de skulle ge honom kräkmedel så han kan få upp snöret så att det inte ska komma ner i tarmarna som det skulle göra om vi gjorde som veterinären sade och väntade tills nästa dag för att röntga.

Hur som helst så står det: Apomorfin kan ej ges till katter. Tycker att detta inte är någon god idé och avråder djurägarna mot detta.

Konstigt då vi aldrig gav det som förslag.

3.Anamnes: Har kräkts två ggr under kvällen 1 gång med lite snörrester i.

Han kräktes tre ggr (lite slem och några bitar snöre) och två ggr var det snören som kom upp, tredje gången var det enbart lite slem som var lite rödfärgat av snöret.

Och hur kan behandlingen bestå av att ge honom vätskeersättning? Hur ska det hjälpa honom att bli av med snöret?

Veterinären ville vänta till nästa dag för att röntga honom. Jag ville att hon skulle få katten att kräkas upp resten av snöret han åt då det var väldigt snabbt efter att han åt snöret som vi åkte in med katten och snöret var garanterat kvar i magsäcken.

Frågade om de inte kunde göra en gastroskopisk undersökning då röntgen inte kunde visa vad det var han hade i magsäcken. Det pratade hon bort av någon anledning, minns inte vad hon sade.

Kräkmedel påstod hon att de inte hade så vi fick hämta hem katten.

Vi misstänker att mellan samtalet där hon sade att vi skulle hämta katten och fram tills vi faktiskt hämtade katten så röntgade hon kattens mage även fast vi på tfn sagt att de inte ska göra något mer och att han är vårt ansvar.

Jag bad om klockslag på allt de utförde på katten. Den andra röntgen var det enda jag inte fick ett klockslag på. Misstänksamt…

Så, någon som vet om man på något sätt kan se vilken tid en röntgen utförts?

oh-la
0

#7, tycker det verkar lite konstigt med tanke på att det står natriumklorid "inf" vilket jag helt klart tolkar som infusionen. infusioner ges inte rektalt, samt att blandningen inte stämmer då kontrastvätskan skulle blandas 1mg/ml, och tot 3.3 ml.

skulle däremot vilja veta vad förkortningen (fr kabi) står för… nån annan som kan tolka?

zanpakuto
0

Ja, det låter ju helt klart väldigt ologiskt att de skulle sprutat in det i nackskinnet, men det var vad hon sade till mig iaf att hon gjort.

Tack, jag kanske borde ta med journalen till en annan veterinär och be dem förklara. Det var ett bra förslag!

Jag litar inte på denna veterinär som behandlade vår katt då hennes rekommendationer var så konstiga och absolut inte de bästa förslagen.

Varför vänta tills nästa dag när tråden ligger i magsäcken och kan kräkas upp nu? Och slippa riskera att snöret hamnar i tarmarna och ställer till problem. Bara det liksom…

zanpakuto
0

Nej, jag tror inte att de blandade kontrasten med vätskan.

Angående Fr Kabi så såg jag detta i mitt badrum: Klorhexidinsprit Fresenius Kabi.

Det kan inte vara en förkortning av det?

Det är en tillverkare iaf.

Silvestris
0

De har sannolikt inte lagt 1 liter vätskeersättning subcutant, men förpackningarna kommer om 1 liter och har de knäckt en är den förbrukad. Även om katten bara får 2-3 dl så är hela påsen förbrukad. Om uppvätskningen var nödvändig kan jag inte svara på, men kräkningar orsakar lätt uttorkning så vill man få katten att kräkas kan det vara bra att vätska upp den.

En vanlig biverkning till Apomorfin är illamående och kräkningar så det är inte särskilt konstigt att det gavs som kräkmedel, även fast det inte har indikation som kräkmedel.

Av vad jag kan utläsa verkar veterinären ha gjort precis vad man brukar göra när en katt ätit något den inte borde ätit.

oh-la
0

ja, du har ju väldigt mycket frågor, så helt ärligt tycker jag att ett utlåtande från en annan veterinär skulle vara det bästa. då kan man ju ställa hur många frågor man vill och få ett utlåtande från någon som borde veta. till på köpet får de se hela journalen och inte bara brottstycken, och då kanske det finns någon logik i det som sägs också… som sagt, jag läser sjuksköterska och kan bara beskriva väldigt mycket på ytan vad jag ser, och det behöver inte ens vara rätt i det här fallet.

zanpakuto
0

#12 du har missuppfattat :)

De hade inte för avsikt att kräka katten. Det var jag som ville att de skulle göra det, men de gjorde aldrig det. Apomorfin säger de att JAG krävde att de skulle ge katten, jag vet inte ens vad det är. Så det är inget jag sagt som det står i journalen att jag gjort.

Så med tanke på att de inte hade för avsikt att kräka katten så undrar jag varför de då prompt skulle ge honom vätskeersättning för att han spytt upp en tsk med slem och lite snöre. Man drabbas väl knappast av vätskebrist pga det.

Hur som helst, nu har jag bråttom till ett möte. Sen ska vi till en veterinär och fråga dem vad de anser om det hela.

zanpakuto
0

Fanns ingen veterinär som hade öppet, så får vänta till nästa vecka.

IceJossan
0

Gå absolut till en annan veterinär för att få lite klarhet i saken.

Tyvärr har jag också fått känslan av att många större djursjukhus bara vill tjäna pengar.

Ett exempel på saken är en honkatt som dumpades i en transportbur vid Strömsholms Djursjukhus. Den blev intagen och det konstaterades att hennes svans var bruten och började ruttna, och hon födde två ungar i inkvarteringsburen och dessutom misstänktes det att hon hade en kvar i magen. Behandlades katten? Nej, det skulle kosta 6000 och det var någon tvungen att betala. Katten fick ingen behandling där för det var ingen i personalen som kunde lägga ut hela den summan. Örebro Katthem kontaktades och jag fick iväg kissen till en av våra veterinärer för svansamputation.

Jag fattar inte att det kan vara så illa att ett djursjukhus vägrar behandla en katt med rutten svans och eventuellt ett dött foster kvar i magen, bara för att det inte finns någon ägare till katten som kan betala!!!!! Ska katten få blodförgiftning och dö för det?! Är det så vissa jobbar?!

Nej tacka vet jag proffsiga veternärer som jobbar för att de brinner för att hjälpa djur! Jag har tackolov flera veterinärer i Örebro jag har stort förtroende för, som jag litar mer på än på dem på till exempel Strömsholm, dem har jag inte fått förtroende för trots att de ska vara så bra.

(Skrev jag någon olaga påhopp så får väl någon Medarbetare redigera…)

Silvestris
0

Jag gissar att katten hade avlivats om ingen hade velat gå in och betala för operation. Det är ansvarande veterinär skyldig att göra. Det är ingens skyldighet att idka välgörenhet. Det är fint att en del veterinärer gör det, men det är inte en skyldighet de har.

IceJossan
0

#17 Antagligen. Nej visst är det så, de har ingen skyldighet att idka välgörenhet, men jag kan inte förstå hur någon som människa kan låta bli att behandla ett djur som verkliegn behöver det! Det är ju ändå veterinärer vi pratar om, människor som jobbar med att hjälpa djur och borde brinna för det. De om någon borde inte ha hjärta att neka ett djur hjälp, enligt min mening.

Sarah-S
0

Som jag ser det så ska du ta de här frågorna med den behandlande veterinären

Av vad jag kan utläsa från journalanteckningarna har man gett katten dropp under huden =inf sc (ca 50ml/kg) men har brutit en påse på 1000ml (så det får ni betala för) Fr Kabi är tillverkaren av droppet.
Det är antagligen för att din katt kräkts upprepade gånger, coh på så sätt förlorat en del vätska samt salter. Standardförfarande skulle jag vilja påstå

Man har även tagit röntgenbilder på buken, både innan och efter man gett kontrastvätska (mixobar colon är nämnet på kontrastvätskan) Kontrastvätskan påvisar om det är stopp i mage/tarm eller sugs upp av främmande föremål.
På den uppföljande bilden (efter att kontrasten givits) kan man inte säga säkert om det finns något främmande föremål eller ej
De olika bokstavsförkortningarna i samband med röntgen anger vilka projektioner som tagits

Dexdomitor är ett preparat man brukar ge som lugnande till katt och hund (ej narkos)  och som brukar ge kräkningar hos katt. Du har skrivit tidigare att du valde att INTE låta veterinären ge det till din katt

Upprepade gånger skriver du att du bad dem ge kräkmedel till din katt, det enda som finns är Apomorfin, vilket man inte kan ge till katt. Alltså är det inte fel av veterinären att skriva att du bad om det.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

zanpakuto
0

Tack för förklaringarna!

Men måste säga om det sista med Apomorfin att det inte stämmer i vilket fall. I journalen stod det att jag bett om det och hon avrått mig från det, vilket hon inte gjort.

Hon föreslog att de skulle ge katten kräkmedel efter att jag frågat om de inte kunde försöka få katten att kräkas iom att det var väldigt nyligen han åt upp snöret (och då antog jag att kräkmedel existerade iom att en veterinär säger kräkmedel). Hon ringde senare upp och sade att de inte hade något kräkmedel.

Inget om vad som hade kunnat ges eller att hon avrådde mig från något.

Jag bad om att de skulle kräka katten, hon föreslog kräkmedel, hon ringde senare på kvällen och sade att det inte fanns kräkmedel. That's it.

Sen att man ger vätska till djur som kräkts är förståeligt, men då ska de ju ha kräkts upp något också och därmed förlorat vätska/salt. Vilket vår katt inte gjorde. Han kräktes upp snörbitar som var lite slemmiga 2-3 ggr, inget annat. Det handlade alltså om fåtal ml slem sammanlagt tillsammans med snöre.

Det kan man väl inte drabbas av vätskebrist av?

Angående Dexdomitor så var det NARKOS hon sade att hon skulle ge katten, alltså söva ner honom. Det var inte tal om lugnande utan rätt och slätt nersövning genom narkos. Så Dexdomitor måste hon ha hittat på i efterhand i sådana fall.

Hade hon sagt vad du sade nu så hade jag inte nekat att de skulle ge honom det.

Angående röntgen, går det att utläsa när de utfördes? Den med kontrastvätskan är den av intresse.

För hon sade till oss att hon inte skulle röntga honom något mer, men när min sambo kom dit för att hämta katten så sade de att katten hade röntgats en gång  till även fast vi hade kommit överrens med veterinären att de inte skulle göra något mer på katten och att de skulle strunta i att röntga honom tills nästa dag om han uppvisade att han mådde dåligt på något sätt.

chilisalsa
0

Infusion betyder dropp rätt in i blodbanan och inte subcutant. Det är rätt vanligt speciellt om djuret inte kan dricka själv tror jag och inget konstigt alls. Det kan heta andra saker oxå såsom ringerdex  m.m.

Medarbeterare på Kost

zanpakuto
0

Men han kunde ju dricka själv :) Äta också för den delen.

Sarah-S
0

Det står inga tider för röntgenundersökningen.

För att kunna utläsa något av en kontraströntgen måste man ju ge vätskan rimlig tid att hinna passera ut från magsäcken till tarmen.
Ennormal kontraströntgen brukar ta upp till 8 timmar, bilder tas med jämna mellanrum för att följa kontrastvätskan

Det brukar vara rimligt att man tar en bild på buken utan kontrast, och sedan 30 min efter kontrastgiva. Och om veterinären har gjort det (en uppföljande bild är ju tagen) så bör man vänta i ett par timmar till nästa bild.

Dexdomitor är inte narkos utan sedering

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

chilisalsa
0

Åker du in på akuten själv med oklara symptom får du i princip alltid dropp som regel… det behöver alltså inte betyda något utan är bara en säkerhetsåtgärd egentligen…Flört

Medarbeterare på Kost

AgnetaB
0

#18 Jag håller med för vissa yrken anser jag man inte bara ramlar in i utan utbildar sig för pga att man har ett passionerat intresse.

läskigt när man glömer varför man faktiskt blev veterinär.