Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4778 ggr
KattMia
0

min katt bara spyr :'( m.m

Hej!
Min katthona på 2 år bara spyr, hon har ungar på 9 veckor.

Men iförgår så började hon spy allt hon åt och drack, tappade matlusten. Igår verkade det mycket bättre hon åt, och drack spyde inte, dia sina ungar som vanligt m.m. Men idag (5 jan 2011) så har hon ingen matlust alls vill bara vara för sig själv under sängen osv.. där man inte kommer åt henne, hon spyr galla 1 - 3 gånger i timmen.

ska såklart kontakta vetrenären, men vill höra lite här vad det kan vara ?
något med dräktigheten att göra ?
må tro ?
de är ju 9 veckorsedan nu hon fick sina ungar, så jag börjar tro att de inte har något med dräktigheten..att göra.

Vad finns det jag kan göra, något bra närinsrikt jag kan ge henne som är milt för magen må tro?

som hon med lite tur kan hålla kvar i magen sin.

Ungarna "mys" diar bara så dom klarar sig utan Di de äter "vanlig" mat hur bra som helst, men kattmamman har inte alls visat intrese för sina ungar idag, men igårkväll gjorde hon, så de har vänt FORT! :(

råd tas emot tacksamt!

Jourhemmet
0

Prova med äggula. Torrisar för bebbar får hon väl redan? Är hon avmaskad?

KattMia
0

ok, tack de ska jag prova, japp, ja jag avmaskade henne inan parning (fall i fall) men hon har bara gått inne så tror inte hon har mask.

Jourhemmet
0

Ring veterinären i morgon bitti. Känn på tuttarna också så att hon inte har mjölkstockning. Det ska mycket till innan en katter visar sig dålig.

KattMia
0

ja, de får jag ta och göra… :(

är så orolig, sitter med gråten i mig.. :(

tur att ungarna är 9v och "klarar sig själv" så de inte är beroende av att dia hela tiden.

ska känna på dom.. är de hårda om hon har de eller?

Sarah-S
0

Hur påverkad i allmäntillståndet är hon? Det låter inte bra att hon drar sig undan. Om hon kräkts intensivt hela dagen finns risk att hon är uttorkad och behöver veterinärvård redan ikväll. Har du ingen jourveterinär du kan ringa?

Det kan vara allt från att hon ätit något olämpligt till magsjuka till livmoderinflammation

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
0

#1 Hade du ringt mig på jouren hade jag rekommenderat dig att komma in

(jobbar på smådjursklinik)

KattMia
0

Hpn är inte så sociall när man tar fram henne, men jag försöker bara låta henne vara och inte hålla på med henne för mycket… men kollar till henne då och då. Hon fick lite blötmat men de står helt orört :(

Nej de är inte bra när hon drar sig undan.. :(
nej, inte vad jag har nummert till men kan ju kolla eniro, eller hitta.

ja, man får se vad det är, Jag hade en katt när jag bodde hemma som fick någon njursjukdum, sluta bajsa och kissa, men än verkar hon inte kissa/bajsa på sig som den katten gjorde, och har sett henne på lådan iaf.

Sarah-S
0

Jag tycker absolut att du ska ringa till närmaste jourveterinär som kan ta emot er IKVÄLL

Och sluta att ge henne mat, det håller bara igång kräkningarna, och hindra kattungarna från att dia.

KattMia
0

Okej, då tar jag undan maten då.

tänk vad det kan vända fort… :(
hon lekte och busade med sina ungar igår tvättade dom, dia osv, sen nu idag är det helt tvärt om…. :( bara på ett ögonblick.

Sarah-S
0

Har du hittat någon veterinär? Var bor du?

KattMia
0

Hässleholm (skåne) rätt liten vetränär och rätt kass :(
men nog bättre än inget.

Sarah-S
0

Då har du ju Regiondjursjukhuset i Helsingborg nära

http://www.djursjukhus.com/

KattMia
0

tack ska du ha, ja de är nog bättre! :)

ska logga ut nu, tack för alla svar, medelar hur allt går sen.
Hoppas på det bästa förstoss!

Hawknestgrove
0

stackare dig och stackars kise…. hur har det gått?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

KattMia
0

bra, hon är betydligt bättre nu, feber och magsjuk "bara" men på bra återhämtning igen, hemma igen, allt har gått bra. Ska se till att hon dricker som hon ska plus ge näringsrik mat i lugn och ro där de andra inte kommer åt hennes mat, hon är för snäll då och låter ungarna äta och inte hon själv, så ska några gånger om dagen ha henne instängd i sovrumet med små portioner som hon orkar äta upp i lugn och ro, och sedan släppa ut henne igen efter hon fått va där inne med maten en stund. För annars har hon sina 3 kattungar där som gärna tar maten från henne. Hon är pigg idag men inte så pigg som vanligt, men återhämtar sig har inte alls spytt upp något idag och igår spydde hon ju bara 10 sek efter de lilla hon orkade äta. Så det går åt rätt håll, Skönt, nu är jag lugn igen, var verkligen ledsen och nerstämd igår. Ungarna Diar och hon visar intrese för sina bebisar igan. Men jag ska avakta och se ändå, skulle hon bli sämre får jag in med henne igen.. men hoppas inte det, men som de verkar så behövs de nog inte. NU känner jag igen henne, de gjorde jag inte igår… :(

IceJossan
0

Jag känner igen det där.. En bekant med 3 katter fick in någon slags kattinfluensa, och en i taget blev katterna totalt dödssjuka, han trodde inte att de skulle klara sig. Veterinären kunde inget göra annat än uppvätskning och uppmana ägaren om tvångsmatning med vätska och mat. Det värsta var att när den första blev frisk så var det nästas tur, med alla tre katter.

KattMia
0

oj då, inte skoj ju, klarade alla sig?

IceJossan
0

Alla klarade sig. Men hur det gått utan tvångsmatning och uppvätskning vågar man inte tänka på :/

KattMia
0

tur det, nej uch.. ibland måste man tyvärr vara hård mot sina djur, det är ju för deras bästa. Men dom spydde inte upp de helatiden då antar jag, tur det.

IceJossan
0

Jo, de spydde av det de fick i sig, men han fick vara envis…

Hawknestgrove
0

ja det verkar som om katter kan få vinterkräksjuka de med. arne fick det för många år sen….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

KattMia
0

#20 ah, jo det får man ju vara.

#21, ja man lär sig något nytt vardag.