Carnia Lynx Original - Katterna kräks
Jag har för cirka 3 månader sedan bytt foder till mina båda innekatter (huskatter/bondkatter), snart 1½ och 4½ år gamla, till Carnia Lynx Original.
Jag bytte till detta foder då det enligt uppgift innehåller en mycket hög halt av animaliska råvaror och motsvarar i hög grad vad katten skulle ätit i vilt tillstånd. Ja, så står det om fodret i alla fall. Och självklart vill jag att mina kära fyrfotingar ska få det allra bästa att äta.
Övergången från Orijen Cat Adult till det nya fodret tyckte jag gick problemfritt. Till och med lillpojken, som vanligtvis varit rätt ostabil i sin avföring, klarade övergången mycket bra och avföringen har varit och är fast och fin - precis som den ska vara.
Nu till pojkarnas problem; Sedan bytet till det nya fodret har de ibland börjat kräkas. De står länge och hulkar, och saliven hänger om munnarna på dom små stackarna. Allt som kommer ur dom är i stort sett bara en massa saliv. Alltså varken matrester eller hår kommer ut.
Nu undrar jag om någon känner igen sig i detta? Själv börjar jag misstänka matallergi, men tycker kanske att det är märkligt att båda katterna nästan samtidigt börjat att kräkas för att kunna sluta mig till den slutledningen. Men det kan jag ju inte veta förstås.
Jag kommer att gå tillbaka till Orijen Cat Adult för att se om katterna upphör att kräkas, och gör dom det så har jag ju svaret. Om inte så blir det att besöka veterinär.
I ett annat kattforum svarade någon att det här fodret innehåller för mycket magnesium, medan en annan svarade att fodret innehåller den mängd magnesium katterna skulle fått i sig om dom skulle ha levt i det fria.
Så, vad tror ni?
Som du skriver, byt tillbaka och se om kräkningarna försvinner. Då har du svaret.
Vad gäller magnesiumhalt, och andra %-halter, ska man inte stirra sig blind på siffran. Äter katten en mindre mängd av fodret med högre mg-halt, än av ett annat med längre mg-halt, så kan dagsgivan mg bli densamma. Det är mängden per dag man ska kolla på, inte % på påsen.
Vill tipsa om Porta 21 som också är spannmålsfritt och framtaget för känsliga kissar, om Orijen inte funkar.
Vänliga hälsningar
Cindy
Tack för tipset om Porta 21, Cindy, och för den övriga informationen.

Kolla också Taste of the wild som är spannmålsfritt (har inte provat än)