VÄLDIGT tjock katt!
Vi har en katt som heter Kave.Hon är jätte söt och snäll men OVANLIGT tjock!När man klappar på henne känns det som att klappa på späck! Och när man bär henne guppar hennes mage av allt fett.Vi matar henne såklart,men inte så mycket att hon skulle kunna bli så tjock!Ett tag trodde vi att hon skulle få ungar,men så var det inte.Jag undrar ibland vad hon väger,ungefär 11 kilo vill jag gissa! Vi ger henne torr mat så att hon ska gå ner i vikt,men funkar inte.
Vad kan man göra för att få henne att gå ner i vikt ?

Stackars katt.Varför har ni låtit henne bli så fet?
Att banta en katt på torrfoder fungerar ofta väldigt dåligt.Börja med att ta ketten till en veterinär för att utesluta sjukdom och banta sen henne med blötmat.Börja med att skola över henne sakta och väg henne regelbundet.En katt bör inte tappa med än 1 % i vekcan.Ji fetare katt desto viktigare att minskningen går sakta.
Så snart hon tappat lite i vikt så se till att hon rör på sig.Laserpekare eller vippa är bra saker att få en klatt att röra på sig.
Stolt ägare till tre La permer
Testa att mäta hur mkt ni häller upp till henne. det kan vara svårt att uppskatta hur mkt mat man eg ger till katten och ofta ger man mer än man tror. Vilken sort ger ni? Slänger ni till henne ngn godsak ibland också, mjölk, grädde? Innekatt eller utekatt? Ålder?
Jag rekommenderar inte torrfoder om ni vill få henne att gå ner i vikt. Torrfoder innehåller mkt kolhydrater och eftersom katten är en köttätare är kolhydrater inget den behöver. Kolhydraterna påverkar kattens blodsocker och omvandlas till socker=katten får överflödig energi vilket gör den tjock! Det kan även ge katten andra sjukdomar såsom diabetes. Man kan nog likna det vid hur det blir när vi människor äter mkt socker.
Mitt råd är därför att istället ge blötmat (på burk eller tetra) eftersom det bara innehåller sånt som katten behöver, dvs kött, fett och vatten. Det liknar alltså den mat som katten skulle ätit i naturen.
Om inte katten används i avel så bör ni kastrera henne, eftersom det innebär risker både för katten att vara dräktig och få ungar. En fertil katt är heller inte lika harmonisk som en kastrerad, kan börja kissa inomhus tex. Dessutom är det jobbigt för katten att löpa och hon kan få livmoderinflammation. Men om katten är väldigt tjock så kan det nog vara riskfyllt för henne att kastreras innan hon har gått ner i vikt, det vet säkert någon annan bättre.
Lycka till med er katt! :)

om hon nu väger 11kg så är det inte snällt o få låta henne få leva mera för det tar mkt på djuret när den är så stor.

Menar du på allvar att man ska avliva katten pga fetma?Är det inte bättre att banta katten?
tack för alla råd!
Jag ska se vad jag ska göra

det tar mkt på en katt när den går upp i vikt + att den ska gå ner i vikt sen igen..
#6 Det var bland det dummaste jag hört. Givetvis försöker man banta sin katt som är överviktig.
#0 Du har fått jättebra råd av #2 och jag önskar också lycka till med din kisse.
/Maria
skulle nog ta råd av vet finns många som är duktiga på kost, banta behöver den men fel metod kan va lika illa som o fortsätta vara överviktig. alla är individer,tester kanske måste tas oxå för o se om det är maten elr nåt annat som gör att den ökat så.
S*Winsnes Wilda
veterinären kan kolla sköldkörtelprov(ämnesomsättningen) endera blir katten tjock eller mager om det är störningar där, då finns det medicin att ge.
Binjurerna producerar cortison (ett hormon) överproduktion gör katten tjock. det kan finnas hjälp för din kisse ifall det skulle vara nå problem hormonellt.
berätta hur det gick hos veterinären om du nu gör en hälsoundersökning på kissen, som jag tycker du ska göra för att få redapå så det inte ligger sjukdom bakom.
Torrisar blir katter lätt feta av.
Jag har en karl här hemma som vägde 8,5 kilo. Han gick först ner till 6,5 kilo med lightmat (torrfoder) och sedan 0,5 kilo för att vi flyttade till ett ställe där han springer mycket i trappen av egen fri vilja. Självklart aktiverar vi karln också med lite allt möjligt, laserpekare, kattkompisar och andra leksaker.
Nu skulle han kanske behöva väga runt fyra kilo så han väger fortfarande lite för mycket. Jag överväger att börja med mer blötmat, lite torrfoder typ Iams eller nå annat eller helt övergå till BARF (läser på om det just nu. Får se vad som händer med det.) för att han ska gå ner lite till. Mitt problem är att jag har fyra katter där en är underviktig (helt naturligt och självvalt verkar det som…) två som är normalviktiga och så är det klunsen Felix.
Tjockisen kissar i sängen om det inte finns mat i skålen på morgonen när han vill äta, det gör att jag alltid har mat på brickan.. Det är sjukt drygt att tvätta sängkläder klockan halv sju på morgonen när det är helg och man kan sova till tio om man vill…
Det är inte jordens enklaste att banta ner en katt men det går om man är envis och påhittig och självfallet har kunskap om vad katten behöver.
Jag rekommendar också att ni kollar med kunnig veterinär, angående vikten och orsak till detta. Det kan ju bero på sjukdom eller dyl.
Om det enbart handlar om kosten, kan veterinären ge bra tips till hur ni ska gå tillväga - att banta en katt rejält, eller annat djur för den delen, är inget som man bör experimentera med på egen hand. Det finns olika fodersorter, somliga mer "extrema" än andra och dessa foder ska man enbart fodra med under en begränsad tid, i samråd med veterinär.
Lycka till!
tack!
Finns det inte t.o.m diet foder för tjocka katter? :)
jo självklart finns det det…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#13 Jo visst finns det dietfoder.Men jag anser att det är bättre att servera katten blötmat än diettorrfoder.
okej,men vilken mat skulle vara bäst att ge när man bantar den ?

Bozitas blötmat eller BARF.
men asså tycker ni verkligen man ska experimentera innan man vet vad som orsakar fetman
!! skulle inte råda nån till sånt utan att veta om den är frisk eller åtminstone ha känt katten ett bra tag…
S*Winsnes Wilda

Först veterinärundersökning!

#15 Håller med.
Det är ju nämligen så att alla dessa dietfoder kan ge motsatt effekt och i slutänden vara skadliga. Det bästa är att ge redigt blötfoder istället, som i sin tur kan göra kissen mätt och belåten. Och samtidigt hjälpa den med sina viktproblem.
Något annat man dock kan göra är att prova Orijen (som nog de flesta hört talas om vid det här laget). Men man ska ALDRIG experimentera med sin kisse utan verkligen ta sig tid och ta itu med problemen.
Ta en tur till veterinären, undersök ordentligt och om det skulle visa sig att det inget medicinskt fel finns.
Så måste du ändå ta det försiktigt med matbyten osv. Aktivera kissen extra och ha kul tillsammans. Och gå inte på "portionsstorlekarna" som står på påsen. Det är bara du som kan veta när din kisse är mätt. Du känner din katt bäst. Tillsammans kan ni fixa det här. Ge aldrig upp och som sagt, ta veterinären först och be dem kolla upp om det finns någon bakomliggande orsak till din kisses problem. Ett steg i taget så kan ni nog faktiskt lyckas :)
Lycka till!

Om du hade läst mitt inlägg så hade du sett att jag skrev att ta först katten till veterinären för undersökning och banta sen med blötfoder.
okej
Tack för alla tips! :)

Gå till en veterinär och kolla hennes hälsa och sedan tänk igenom hur hon lever,vad hon äter och vad som kan orsaka hennes fetma.
Är hon utekatt kan hon äta både sin,andras samt smasiga möss m.m utomhus och därför få sin övervikt annars kan det vara att hon är känslig för spannmål och annat - fel foder.
Själv har jag kämpat lite med att få ner våran prinskorv i vikt dock var detta inte så mycket men han blev väldigt svullen och späckig av fel foder nu matar vi endast med MJAU & Bozita blötmat till båda katterna och de är mycket gladare och slankare och för förvåningens skull även plånboken är gladare då vi t.o m sparar mycket mer pengar på att endast mata med blötmat men gå till en veterinär och rådfråga dem
och kom ihåg att veterinärer vet inte allt inom foder då de oftast bara är reklampelare för märken. Lycka till!
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Våran hankatt Ludde var sanslöst tjock när vi köpte honom. Men med happy cat adult har han gått ner till en mycket bättre vikt men så här såg han ut när han kom. (finns bild på nuvarande utseende på ett av mina andra inlägg)
Såvida du inte tror att det finns en genetidsk åkåmma som rä orsaken till övervikten så tänk på att ha i åtanke är att kanske inte ha maten framme jämt. Att försöka aktivera henne så hon på så vis får igång förbränningen. Kanske byta till ett foder (inte nödvändigtvis vet diet foder) som har ett inehåll som är mer anpassat för en katt som har lätt att lägga på sig. Det kan för många kännas hårt att inte låta katten äta det den vill och hur mycket den vill. Men med tiden så kommer det kännas bättre när du ser att katten blir mer hälsosam :) Om inget fungerar och/eller katten verkar sjuk och/eller besvärad utav de extra kilorna så rådfråga vetrinären. Man behöver inte nödvändigtvis åka in men råd via telefonen är så gott som gratis :) Lycka till!
tack!
Jätte bra råd! :)
När jag praoade på Södertälje Katthem för cirka 4-5 månader sen så utfodrade dom ½ dl torrfoder per katt.
Men det här är lite vad du kan tänka på efteråt när katten gått ner till sin normala vikt, eller så får du fortsätta med ett foder som en veterinär rekommenderat.
Synd att du inte skrivit detta inlägg tidigare! Ju snabbare desto bättre, i guess 
Har du föresten vägt katten så du vet riktigt vad den väger? Är ju viktigt om
man ska se om det går åt rätt håll. Vill ej vara otrevlig men vissa säger att
deras häst är så tjock men egenligen är den tunn.Inte alltid lätt när man ser
dem själv jämt. vikt är svårt o en del tycker katten är tjock för det hänger
massa skinn under magen.
Jag har aldrig vägt henne på en riktig våg förut,så det kanske jag borde göra när du ändå säger det.
Jag ska försöka väga henne så snabbt som möjligt,men jag hoppas inte att mätaren visar 11 kilo! Men då är det ju bara att banta ner henne med hjälp av alla era råd :)