Ett fodeder utan fisk
Hej nu är det klart att min ett åriga huskatt är fiskallergiker. Vad kan jag ge for foder till katten?
Tänkte på ett foder av hög kvalitet men de flesta foder innehåller fisk/fiskmjöl.
Tänkte på Eukanuba vilket desvärre innehåller fiskmjöl
http://foderbilen.se/katt/produkter/kattmat/eukanuba-adult-maintenance-chicken-and-liver-2kg.html
Så ber att ni kommer med förslag på ett bra foder. Ett foder som innehåller gärna mycket kött.
Tack på förhand
james wellbeloved har flera olika sorter som inte ska innehålla fisk (även en med fisk) Min katt älskar kalkon smaken och är bra i magen och päls m.m sen hon börjat äta det.
För att vara på säkra sidan maila/ring de olika foder bolagen för att försäkra dig att din katt kan äta just de fodret du vill testa

Innehåller inte JW fiskolja?

Nej det gör det inte, såg jag nu :)

Ge maju blötmat de sorter som inte heter något på fisk,räkor innehåller ingen fisk.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Jag har samma fundering men min ena katt tål inte heller Gluten,, så fisk o gluten får ej förekomma. Han går dock på ett veterinär foder instentinal RC *troligen felstavat*, innehåller fiskolja, fodret funkar ej till 100% Men min veterinär säger han SKALL äta detta. Jag har inte kunskapen ang BARF så det ger jag mig ej på såvida jag ej kan köpa av någon som kan tillaga BARF åt han.. Burkmat kan jag ej ge då sprutlackerar han.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#5 för att verka smått dum så frågar jag, vilka blötmat har du testat?
Min zaffie sprutlackerat av mjaus bitar i sås patén och vissa géle går bra, fast hon får det bara vissa dagar i veckan :)
Risk för att jag kan ha fel så tycker jag din veterinär verkar konstig… man ger ju inte en människa som är allergisk mot fisk en matsort som ska vara bra för dens andra allergier om de före kommer en annan allergen i…
Jag skulle leta upp ett foder fritt ifrån gluten och fisk och testa…
#6 Jag finner Inget foder utan fisk, det han äter idag är utan Gluten men innehåller fiskolja. Ang burkmat så har jag testat veterinärens blötfoder, konsums/icas blötfoder..
Jag vet inte om jag som privat person kan/får köpa foder utomlands, sedan får jag ens ta in bara så där? För det verkar inte finnas nå bra foder för han här i sverige..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Whiskas serie Mmmmm kött i smakerna oxkött och kyckling innehåller inte fisk. Säljs i portionspåsar. Om din affär inte har dom be dom ta in.
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!
# 4
Om jag inte minns helt fel nu så är det mycket fisk i Mjau kycklinglever på tetra så man måste kika noga i innehållsföreteckningen.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

#9 De blötmatsorterna som inte heter på fisk från Mjau är friskfria.
#10 Fast när jag tittat på kycklinlever-smaken i tetra i affären har det stått med fisk i innehållsförteckningen. Kanske är det så att de har relativt nya recept och alla som innehöll fisk har inte sålts ännu? (eller tvärtom)

Enligt Doggy så innehåller
Mjau Bitar i gelé med Kycklinglever
Innehåll
Kött och köttbiprodukter (kycklinglever minst 4%), mineraler, grönsaker.
#11 nya recept är det nog inte, för et fick nya smaker/recept med förbättade ingredienser när det gick från burk till tetra :)
#12 Jag hade för mig att hemsidan säger det (fast jag kom inte in på den igår, så jag ville inte skriva det) Men jag vet vad jag har sett i innehållsförteckningarna på tetrorna i "min" butik. Det är dock den enda smaken jag sett som inte hetat något med fisk som haft fisk i sig.
Tillägg: Jag har mailat tillverkarna av Mjau och frågat om detta, återkommer när jag fått svar.
# 10
De tetror med kycklinglever som jag kikat på innehåller fisk. Står det i innehållsförteckningen i alla fall.
De mjautetror som inte innehååler fisk är pålitliga. Jag har en katt, som är allergiker och hon kan äta de Mjau burk och tetrasorter som inte har fisk. Vidare, så kan du även förutom JW prova Olivers Lamm och Anka. funkar på min kisse. Var även försiktig med fläskkött och kyckling och ägg. För det kan räcka med att grisen/kycklingen/hönan äter foder med fiskmjöl. bifogar här en fil om just foderallergi och eusofina granulom.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
sen har Bozita tetror med många olika fiskfria varianter. OCh till syvende och sist, du har även veterinärfoder för allergiker. Tex hill´s Z/D, men det är väldigt dyrt.
#14 Nu har jag fått svar från Mjau angående fisk i deras tetra med kycklinglever:
"På fråga 1 är det tryckfelsnisse som varit framme. Det är givetvis inga fiskprodukter i Kycklinglever-produkten.
Detta fel har varit på två förpackningar,, men är nu åtgärdat."

Om ett foder innehåller enbart fiskolja borde det inte vara något problem för en fiskallergiker. Om jag inte har fel är det fiskprotein de är allergiska mot och det borde inte förekomma i en renad olja.
Medarbeterare på Kost
#19kan vara lite hipp som happ faktiskt. osäkert.MEn för mig och lilla Esther så funkar olivers. Det som gäller är ju att proteinerna slås sönder på något sätt om det är fiskolja. Det är därför Hill´s Z/D funkar.
# 18 Okej va bra så att man vet 
Jag testade flera olika veterinärfoder då min katt blev allergisk mot fisk. Det enda hon tål är Hills Feline z/dTM Low Allergen.
Dyrt i inköp men väl värt pengarna om katten blir bra.
Dessutom tror jag man får pengarna tillbaka om katten inte tål det.
Zabelle
#22 stämmer bra det. Esther åt enbart det förut, men sen gjorde jag en test med Olivers, och det har jag ju råd att ge de "vanliga" katterna också. OCh det funkade….. Så i stället för att betala 150 kr kilot elelr vad det blir, så kan jag köpa 13,5 kg för 699 kr dvs 52 kr kilot och det är jättedrygt. Så för mig funkar det…..Sen att det är skönt att slippa ha tre olika sorters mat att hålla ordning på är värt massor det med.
OCh du har rätt, garantin gäller, men det gör det med ALL kattmat…. Om man läser på förpackningarna…
#23 Tyvärr fungerar inte Olivers foder på min katt.
Jag hade också hellre gett ett billigare foder, nu får båda katterna äta Hills istället så det blir dyrt… men bara det hjälper är jag tacksam.
Zabelle
ja helt klart… Som sagt, vad synd!!! OCh du har inte testat JW?