Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4382 ggr
Ligonskrutt
0

Löpande katthona -råd?

Nu verkar det som att en av våra stödhemskatter har börjat löpa. Vår tanke var hela tiden att kastrera kattungarna tidigt. Men nu har det ändå blivit såhär. Den andra kattungen är en hane och ska vara ca 4,5 månad och för en stund sedan gjorde han och även vår kastrathane ngn form av parningsförsök mot honan.  vi ska beställa en tid så fort som möjligt, men eftersom honan verkar löpa nu så måste det ju vänta tills efter det, vad jag har förstått.

Vi har skiljt katterna åt, tänker att det är det bästa att göra?

Självklart vill vi inte att det blir några kattungar och det känns jättedumt att det blivit såhär :(  men om det skulle vilja sig illa och hon blir med ungar så har jag fölrstått det som att de också kan tas bort vid kastrering såvida det inte gått för långt

[Emma--]
0

Det går att kastrera även om en hona löper, men det är en större blödningsrisk. Men du kan ju lika gärna vänta tills hon slutat löpa. Men kastrera på en gång efter det i såna fall.

Jourhemmet
0

Gör inget om dom parar sig, honan ska ju ändå kastreras snarast. Släpp ihop dom.

JossanH
0

Som sagt, kastrera så fort du kan efter löpet och gör en ev abort om där skulle finnas ungar i magen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

noir
0

#3 värt att säga är ju att abort/kastera är samma sak när det är så tidigt in på den eventuella graviditeten.
Som jag fatta det när min sambos mamma ena katt skulle boka tid och misstanke att det kunde finnas ungar i magen så gjorde det ingen skillnad då dom inte var livsdugliga och intye behövde avlivs.

JossanH
0

Jo sant!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ligonskrutt
0

Tack så mkt! Är det bäst att låta henne löpa färdigt eller ge henne ppiller så löpet avbryts? Tänker då på vilket som är mest "skonsamt" mot henne. Eller det kanske beror på hur intensivt löpet är eller vad man ska säga.

Jourhemmet
0

Jag skulle ha låtit henne löpa färdigt. Det brukar pågå ca 5-7 dgr. Beställ tid redan idag.