Att vänja katten vid hund?
Hej :)
Har en sju år gammal katt, hur gullig snäll o söt som helst (tycker jag). Han har bara bitit mig när vi lekt, o det är ju förståligt. Han har aldrig "hängt" i gardinerna, haft ner en enda blomkruka eller något sådant. (Inte ens som kattunge). Jag kan göra vad jag vill med honom, han brukar sitta på mina axlar som man gör med ett litet barn, haha. Inte ofta, men har provat. Han kan även sitt, ta fint, tass o stå på bakbenen. *Stolt*
Men! Han har varit ensam katt o djur hela sitt liv, från att hans mamma försvann när han var ca. fyra månader (uppfödd hos mig med tjuvparning, mamman var ute katt o inte steliriserad men det blev hon sen efter att kattungarna föds). Till sommaren blir vi med hund, eller valp, en shetland sheepdog. O min fråga till er är; Hur ska jag få honom att acceptera valpen?
Har ni några tips? :)
Och han är typ en blandras o väger 5,7 kg, är han överviktig?? (Många säger OOOJ VILKEN STOR KATT)

Jag har både katt och hund och de accepterar varandra, se bara till att katten har en plats att dra sig undan till när han vill vara ifred och att lära hunden att vara försiktig med katten.
Vikten på katten är otroligt individuellt jag själv har en hona på drygt 6 kg som jag själv tycker är väldigt mager och en hane på precis 6kg som är perfekt i hullet just nu hanen är en huskatt och väldigt stor medans grannens huskatt är en tjockis som bara väger drygt 3kg det bästa du kan göra är att känna på hullet och gå till veterinär.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur