Ny katt.. kanske
Ja, ni läste rätt :D
Efter ett år tjatandes på min mamma att skaffa en ny katt (då vi har haft två katter tidigare, men gick bort förra året..) så sa hon att det kanske blir en till sommaren! :D
Och jag vill gärna veta vilka katter ni rekommenderar? :)
Själv gillar jag Manx, Maine Coon (verkar vara rätt stora?), Norsk skogskatt (en av våra förra var det), Helig Birma, Scottish fold och Ragdoll.. vilken tycker ni passar bäst som familjekatt? :)
Har ni några fler förslag på underbara familjekatter, som inte har så mycket.. "sjukdomar" eller vad man ska säga.. :) vill inte ha allt för mycket pälsvård. :)
Om ni nu hade en skogkatt så heter det just norsk skogkatt, utan S i mitten 
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Hur vill ni att katten ska vara på ett ungefär? Lugn? Aktiv?
Om ni bara sen letar fram en seriös uppfödare som tar nödvändiga tester innan så minskas riskerna för sjukdomar rejält.
Akta er för alla dom här "renrasiga" som inte är registrerade.
Annars om ni kan tänka er en huskatt så finns det ju katthem att spana på.
Vad är för mycket pälsvård?
Dom flesta raserna du räknade upp kräver ju en hel del pälsvård.
scottish fold tycker jag personligen inte är en bra ras att skaffa. Jag vet inte om problemen är lika stora idag, men det finns problem. Problem som gör att katten kan få ont i hela kroppen i princip.
#2 okej. Då vet jag det.
För mycket pälsvård menar jag med.. för lång päls, alltså jätte lång xP äsch.. vet inte själv. Fråga mig inte. Det är mamma som inte vill ha allt för mycket pälsvård. Jag räknade bara upp katterna jag gillade. 
Vet inte om det blir katt än, mamma ska prata med pappa då och då så får vi se till sommaren. :p

Att få fatt på en manx är inte det lättaste.Det föddes väl en i Sverige förra året.I år vet jag inte om det har reggats någon öht.
En skotte skulle jag inte rekomendera pga deras problem.
Vill man ha långhårigt men inte en massa katthår överallt och ingen pälsvård så kan ju La Permen vara ett alternativ.
Stolt ägare till tre La permer
Okej. För alla med lite längre päls kräver ju en del pälsvård. Korthåriga raser blir ju inte fullt lika mycket. Men sånt behöver ju inte ta mycket tid även om det krävs dagligen.
Perser antar jag kan vara bland det värsta när det gäller pälsvård i alla fall
Men blir det katt så måste ni ju först fundera ut om ni vill ha en lugn ras, eller en aktiv ras. Fast sen får man väl räkna med att lugna raser kan vara väldigt aktiva också och tvärtom.
Själv har jag rexkatter och det är ju en rätt aktiv ras. Men otrolig mysiga. Och fäller nästan inget. Och det är en ras som passar mig väldigt bra.
Kommer katten bo inne? Då kan den ju må bra av en kattkompis dessutom. Vill ni att katten ska få gå ut så är det väl först att fundera på om det är lämpligt att den går själv. Jag är ju en aning anti att katter ska gå sjäv ;P haha.
Så det finns ju en hel del ni får fundera på för att kunna välja en kisse 
#5 jo jag vet. Vi vill nog ha en mest lugn katt, men lite aktiv får den ju vara…
den ska bo inne, då varken jag eller min mamma gillar när katter går ute och blir ev. tagna av räven, blir påkörda eller någonting. Vi vill inte ta dom riskerna.
Måste det vara en raskatt då? De du räknade upp kräver ju iaf lite pälsvård.
Annars är ju de gamla hederliga bonnkatterna(huskatt ska man
säga) lättskötta o trevliga o samtidigt gör ni en god gärning om ni tar 1 el 2
ifrån ett katthem. Det betyder att det blir plats ledig på katthemmet åt
någon som går ute o fryser nu.

Vill ni inte absolut skaffa en renrasig katt så rekomenderar jag starkt att kontakta ett katthem!
Där bor katter som inget eget hem har, räddade från svält, kyla, misshandel, vanvård, avlivning m.m.
Där finns oftast både kattungar, ungkatter, vuxna och seniorer som söker kärleksfulla hem, och fördelen med att adoptera en katt ifrån en sådan förening är att för varje katt som säljs så lämnas plats åt en ny katt som verkligen behöver hjälp.
Dessutom brukar katthemmen vara duktiga på att guida fram till katter som skulle passa just din familj - personlighet, aktivitetsnivå, favoritsysslor, pälsvård m.m.
För kom ihåg: Ta er an en kisse som passar din familj, ta inte första bästa bara för att den är söt :)

#8 jo, jag ska prata med min mamma om katthem. :) men är dom vaccinerade osv på katthem? haha. Bara tänkte, eller måste man vaccinera småttingarna själva hos vet? och vet du vad dom brukar ta hos katthem? är inte så mycket inne på det.. haha ^^
#7 nej, jag tror inte det måste vara raskatt min mamma hade tänkt sig. :) Men man vet ju mer vad man köper om det är en raskatt.. :) vi hade en bondkatt förut också, Mysan hette hon. Men hon hade fel på njuren så hon blev bara 4 år tills vi var tvungna att åka till vet och ta bort henne.. :/
Dom flesta vaccinerar innan. Så det går ju att välja från ett katthem som gör det ^^

#10 Katthem vaccinerar och avmaskar kattungar, vissa ID-märkt också i samband med det. Vuxna katter vaccineras, kastreras, ID-märkt och avmaskas.
Jag vet inte hur andra katthem har det på prisfronten, men Örebro Katthem tar 600 för en kattunge och 800 kr för en vuxen.
Jag tycker absolut att ni ska adoptera misse ifrån ett katthem :)
Kontakta ditt närmsta katthem och fråga via mail eller telefon då det skiljer sig otroligt från katthem till katthem och katterna bör vara vaccinerade ev även kastrerade - de är de på mitt närmsta katthem.
Jag har själv både huskatt med Norsk skogkatt i sig och en renrasig Ragdoll. Angående pälsen så hårar oftast en korthårig katt mer än en långhårig men på din lilla beskrivning låter det som att en Ragdoll skulle passa in i erat hem men kontakta både katthem och leta,leta,leta efter rätt uppfödare eller katthem till katten ni ska ha.
#12 och 13 okej :) problemet är bara att jag tror inte det finns något katthem här.. 

Jag har Norska Skogkatter och de är lätta att sköta när det kommer till pälsvård, man behöver kamma dem lite extra när de fäller men annars så behövs det inte. De är pigga nyfikna och lekfulla och de gillar att ligga högt. De är även gosiga och interlligenta =)
Maine Coonen har en annan päls som är mjukare och lite tunnare men även den skall vara lätt skött. De är lugnare än skogisarna i tempramentet.
Birma har lite mer pälsvård än Skogis o MC men är ju väldans söta =)
Folden är inte godkänd som ras i sverige pga sina svåra hälsoproblem så den skulle jag inte rekomendera.
Manx är helt underbara men som sagt väldigt sällsynta.
Ragdoll är coola katter som tar det mesta med ro men deras pälsvård vet jag inget om tyvärr, jag ser dem bara på utställningar o där är ju alla badade o fluffade =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Det finns ca 8 katthem inom Västra Götaland.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#16 jo såg det. Men jag bor i Herrljunga/Ljung, och det finns en i Alingsås… men min mamma vill helst ha en renrasig sa hon, vet inte varför. :)
Hon sa "kan man lägga 10-14.000 kr på en hund (vi har två rottweiler) så kan man lägga en 5000 på en katt
"
Så ja.. hoppas bara att min pappa går med på det till våren/sommaren! :)
Edit; nej, det finns ca 14 katthem i Västra Götaland :)

OK! En katt kan lätt komma upp i dom summorna också beror på vart man söker själv köpte jag min sällskaps flicka för 8 000 kr 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
#18 hihi, okej 
Om du vill ha en lugn katt som kan få sina ryck ibland så är ragdollen ett bra val :). Dom är inga knä katter men följer med på det mästa och är perfekta innekatter. Behövs bara borstas någon gång i veckan då pälsen inte tovar sig, men det blir rätt mycket hår på klädderna och sånt.
Nästa katt jag ska köpa blir det nog Bengal, Egyptisk mau, savannah eller en siames. Dels för att jag är trött på all päls, men vill ha en katt med lite mera fart i :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida