Förståelse i omgivningen
Känner ni att folk i er närhet har förståelse för er passion gentemot katten? Att de stöttar er och värnar om era kissar?
Hur menar du nu? Att man har innekatter och om folk har förståelse för det?
Passion.. Jag älskar mina katter, men jag har ingen passion för dem, så jag förstår inte det heller.. ;) men katter är ett intresse och för en del även ett brinnande sådant..
Som jämförelse kan jag ju nämna att en passion för mig, det är något jag njuter av,som en god chokladbit eller en god dryck.

#1 Jo jag menar alltså om ni har folk i er närhet som verkligen har förståelse för att ni tycker så mycket om katterna. Som inte ser det som konstigt och som inte heller ifrågasätter det.
Passion: kan göra vad som helst för katten 
Nej, ingen ifrågasätter att man älskar sina djur.. Det vore väl mer konstigt om det var tvärtom, om man inte tycker om sina djur.
Men träffar jag nån som enbart talar om katter, då drar jag mig undan, har iaf inte träffat någon sådan ännu ;)
Eller handlar frågan även om hur vi behandlar dem? Ute, inne, bortskämda osv?

#3 Tro mig, det är vanligare än man kan tro.
En hund ses som en del av familjen men inte katten. Vi har inte kommit längre. Dem som har folk i sin närhet som förstår hur en katt kan betyda så mycket är lyckligt lottade, även om de inte vet om det.
Alright, jag skulle inte vända klackarna och gå. Men smaken är som baken..

Jag kanske missförstod frågan men detta är mitt svar :) Jag får väl lite konstiga blickar från vissa människor när jag pratar om att jag måste gå hem för att jag inte vill vara ifrån katten för länge då den känner sig ensam, när jag går på promenader i koppel, och när jag ställer mer krav på en kattvakt än att den rensar kattlådan och ger mat/vatten.

Jag håller med #5, nog kommer det en del konstiga blickar och kommentarer mellan varven. Men det bryr jag mig inte om, jag vill mina damers bästa och tar mitt ansvar och det brukar räcka som svar :)
#4 Träffar jag en som talar nonstop om katter i timtal så orkar jag bara inte lyssna. Samma sak med religiösa.. orkar inte höra samma ska i timmar.. men det är förhoppningsvis inte så vanligt. 
Vanliga diskussioner, det har jag naturligtvis inget emot, men inte i ältande i timmar..
Har en känsla av att detta blir ännu en ute/innekattstråd, koppel eller inte..varför behandla katter si när hundar behandlas så… det börjar bli ett ältande också, så jag lämnar denna tråd nu.

#5 Du missförstod inte alls.
Det låter väldigt bra, inte det att även du möter konstiga blickar utan att du är noga med hur kissen behandlas :)
#6 Sunt att du inte bryr dig om det, det är ju nämligen dem som har problem och inte vi. Att dem inte förstår handlar alltid mer om dem än om oss kattmänniskor :)

#8 Precis och det är oftast inte värt att lägga ned energi på folk som inte vill förstå.
Fast det händer ju att folk är väldigt anti till det man säger till en början, men sedan kommer på att det är rätt, tex när det gäller ett bättre kattfoder än friskis. Det har hänt, jag har även fått många i min omgivning att förstå varför jag väljer att ha innekatter
Hur upplever du själv det? Har du fått nå konstiga kommentarer eller blickar nör det gäller hur du sköter dina missar?

#7 Det här är inte tänkt och handla om sånt överhuvudtaget, det handlar bara om hur folk i omgivningen tar det faktum att man är väldigt noga med hur ens katt behandlas och om det faktum att det är för vanligt att folk, även bland dem man har närmast har oerhört svårt att förstå hur en katt kan betyda så mycket.. det är ju bara en katt och ingen människa eller ens en hund.. det är vad denna tråd är menad som.
#9 Exakt så känner jag med. De är liksom bortkastad energi, energi som man skulle kunna lägga på bättre saker. Och visst håller jag med dig, det händer ju som tur är att man kan så ett frö hos någon som sedan efter ett tag börjar förstå det här med katten och vad som är bra och inte. Att det är minst lika viktigt att dem behandlas rätt som att andra behandlas rätt. Men tyvärr händer det nog för sällan..
Jodu, jag har också jag fått möta baksidan. Konstiga blickar, skit längs vägen och folk som borde ha lite förståelse i alla fall men som inte vill förstå. Jag är oerhört glad och tacksam över att det finns dem som faktiskt förstår, att det t.o.m. finns dem som kanske inte känner lika starkt men som faktiskt kan acceptera och förstå att katten är något alldeles speciellt i min värld :D

#10 Jo precis, det händer sällan. Vilket är så himla tråkigt, kattens status måste verkligen höjas. För det är så hemskt hur folk kan se på dem. Sedan har ju inte folk koll på vad lagar etc säger angående katter. Pratade med en för ett tag sedan som sa att man ska ta en katt när den är mellan 8-10 veckor.
Visst är det tur att det finns dem som faktiskt accepterar och vill att djur ska ha det bra. :) Kissar är ju så underbara och förtjänar det bästa av det bästa :D

#11 Visst är det så, de förtjänar minsann inte mindre än någon annan. De förtjänar endast det bästa :D
Från vissa får vi enormt mottagande.. från andra så undrar dom varför vi har katter som hårar och liknande….
Jag vågar inte ta upp min "passion" för katterna med andra människor längre. Blir bara så ledsen av kommentarerna. Vissa börjar prata om egna katter de haft och hur dåligt de behandlat dem.
Jag vill inte höra mer hemskheter längre.

Jag har blivit kallad katttant så lite galen är jag väl. ;) Dem flesta av mina vänner har katter eller andra djur och dem förstår en precis vilket är väldigt skönt.
Det händer inte ofta längre att min engagmenag för katter, främst hemlösa ifrågasätts. Men görs det argumenterar jag väldigt sakligt med dem, ger exempel på vanvårdsärenden, etc Sen brukar jag även själv ifrågasätta deras egna engagemang eller om det är golftokar frågar jag varför deras intresse är mer värt än mitt och varför mitt engagemang för ett levande väsen ska vara mindre värt än en stendöd golfklubba? Brukar jag även "i förbifarten" fråga vilken välgörenhetsorganisation de senast skänkte till, brukar få de flesta att backa, samvetet kan de inte ens själva argumentera med.
Dom som känner mig förstår. Resten spelar det ingen större roll vad dom tycker eller tänker.

#17 sund inställning, dock kan det vara svårt när det gäller ens närmaste. Man tar lättare till sig av vad dem tycker och tänker än om främlingar gör det.