Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8199 ggr
Zorbaaa
0

Mjau icke bra - färgämnen mm?

Jag pratade med vet idag och sa bl a att jag äter mjau. Hon tyckte verkligen inte att det var nåt bra foder, med konserveringmedel, färgämnen och blabla. Hon tyckte de i djuraffär var mkt bättre och spannmål skadar inte katten, det är mkt kött i det också. Annars så var torrfoder mkt bra för tänderna och mjukmat ändå 70% vatten så det gav inte så mkt.

Jag står som ett frågetecken då jag alltid trott att ju mer kött desto bättre? Nån som har nån åsikt?

MonicaLagerquist
0

Ja att din veterinär behöver lära sig lite mer om kattens näringsbehov.

Stolt ägare till tre La permer

EddaM
0

Hmm…ja ju mer kött är bättre. Har då aldrig sett en katt knapra på havren ute på åkern ;)

Färgämnen kanske det är i torrfodret, jag använder det inte så jag har ingen aning. Vet ju att många andra torrfoder i affären har en massa olika färgämnen men att blötfoder skulle ha detta har jag inte tänkt på alls.

Mina får just nu Iams och RC torrfoder plus burkmat två gånger om dagen. Burkmaten får de lite olika av då de inte käkar samma foder flera dagar i rad, knasiga som de är =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Linnea
0

Jag vet inte med mjau men friskies hundmat innehåller azo-färgämnen som för flera år sen blev förbjudna i godis då det gör barn hyperaktiva..

Torrfoder sägs vara bra för tänderna och ska skarpa bort tandsten men det gör det inte. Torrfoder är som knäckebröd, smular bara.

Spannmål är kanske inte direkt farligt men det är inget katten är gjord för att äta. Mjukmat är mest vatten, å andra sidan är möss det också och katter dricker ofta inte så mycket då de är gjorda för att få i sig det mesta vattnet från maten.

Skynda långsamt så går det fortare.

Namiko
0

Jag kollade precis på 4 olika smaker av mjaus burkmat, det enda maten innehåller är kött, köttbiprodukter och mineraler. Varken färgämnen eller konserveringsmedel. 70% vatten är det vanliga innehållet i kattens naturliga bytesdjur och gör att katten inte behöver dricka lika mycket vatten som om de skulle äta torrfoder med mindre än 10% vatten i.

Veterinärerna får sin utbildning om djurmat från torrfoderföretagen och det är därför det enda dom kan rekommendera då de inte vet något om någon annan mat. Jag tycker att du ska fortsätta ge katten mjau då det är ett av dom bästa foder du kan hitta till din katt. Vill du ge något naturligare så är det BARF som gäller.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Draksak
0

Måste jag välja väljer jag färgämnen framför spannmål både till mig och kattorna. Även om jag inte litar på alla tillsatser som stoppas i vår mat så tror jag spannmålet har en mycket större påverkan på kroppen. I de "normala" mängder man får i sig av dom två, förstås. Och att torrfodret inte skulle innehålla tillsatser har jag svårt att tro, ju mer olikt råvaran maten är, ju mer konstigheter brukar det väl vara i den?

Angående tänderna så har jag själv blivit av med min tandsten som tandhygienisten tidigare tyckte att var bland det värsta hon sett. Jag frågade om det kunde bero på att jag slutat äta kolhydrater, och hon sade att det som skapade tandstenen (vad det nu var, jag minns inte) levde på sockret. Jag skulle verkligen inte äta knäckebröd för att rengöra tänderna! =)

chilisalsa
0

Påståendet att spannmål bara går rätt igenom en katt tror jag inte riktigt på. En del tas säkert upp i alla fall, trots kortare tarm, och äter katten bara spannmålsbaserat foder så måste den äta större mängd för att få i sig tillräckligt av det den behöver, vilket inte är blodsockerhöjande mat som spannmål är, och är det som ger insulinresistens.

En katt utvecklar med säkerhet insulinresistens snabbare ock lättare än vi människor som tål iaf en viss mängd kolhydrater utan att få insulinresistens. Insulinresistens är liksom definitionen för katter och människor som får diabetes typ2 till skillnad mot typ1 som är en helt annan sak. En katt som i det vilda får typ1, vilket är genetiskt betingat, dör helt enkelt illa kvickt. Eftersom en katt lättare och snabbare får kraftigare insulinresistens än människor är effekten att de oftare och snabbare än människor måste insulinbehandlas. Och som sagt, en förutsättning för att utveckla insulinresistens är kolhydrater såsom spannmål.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000031/01/Brandeker.pdf

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0

Knepig vet….. ibland så tror jag faktiskt, att de precis som läkarna har bonus på specialfoder… Mjau är ju av alla klassat som ett mycket bra foder, särskilt det mjuka. Så jag håller med Namiko…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

donnacorleone
0

Nu när vi ändå snackar mjau; vad säger ni om deras torrfoder? Tror jag frågade i nån annan tråd men hittar inte tillbaka.  Är det bra? (kissen får det nu.)

Eller ska jag börja med eukanuba?

Hawknestgrove
1

Det är ett bra torrfoder utan färgämnen och fördel är att det är svensktillverkat och  när man köper Mjau så stöder man hemlösa katter. dessutom är det få foder, som är så bra och dessutom går att få tag på i vanliga butiker. HAde jag inte haft specialkrav på två av mina katters mat, så hade jag utan tvekan gett dem Mjau torrfoder.

donnacorleone
0

Tack snälla för det utförliga svaret!

Eftersom min katt inte har några problem med mage, allergier, vikt eller något annat så kör jag nog vidare på mjau! Jag ger även mjau blötmat 2 ggr om dagen.

Hawknestgrove
0

bra val. Svensk HUSKATTSkost!!!Skrattande

ala02
0

Kvantum här i stan har dessutom bra pris på 4kg torrfoder från mjau, 85:-. Kanske är sammai andra städer.

Hawknestgrove
0

det är bra pris. Ok, jag knäcker det….82 kr på Eurocash i Strömstad!Skrattande

Dagg
0

Varför är det bara huskattskost?

Hawknestgrove
0

skoj…. det står i deras reklam……

Dagg
0

Okej då är jag med ;)

Hawknestgrove
0

Dagg
0

Okej, det är ju bra att de stödjer hemlösa kissar. Fast jag skulle nog inte mata mina huskatter med det, men det är ju min personliga åsikt :)

noir
0

nepp mina skulle inte heller få äta det…
Mina kissar äter James wellbeloved. Funkar utmärkt på dom.

Hawknestgrove
0

ja, allt är ju olika smak och plånbok. detta är bra fullvärdig kost till ett bra pris.

Dagg
0

Vet inte om jag håller med dig om att det är ett fullvärdig kost, men har dock typ bara sett det som  stod på länken.

Själv är jag en fattig student, men mina missar får ändå dyrare och bättre foder. Det beror på hur man prioriterar ;)

noir
0

tycker inte james wellbeloved är direkt dyrt om man köper den största säcken som ens katt kan äta upp innnan de blir dåligt.
har dessutom gått ihop med mina föräldrar så vi köper två smaker och delar upp så kissarna slipper äta samma hela tiden :)

Hawknestgrove
0

ja tyvärr, så kan jag inte ge Mjau torrisar till mina. arne har svaga njurar och Esther har allergi, så det är Hill´s K/D och olivers lamm och anka som gäller här. MEn Mjaus tetra som är fiskfria och även de fiskfria burkarna funkar bra. Man behöver inte alltid sätta likhetstecken mellan svindyrt=jättebra, normalpris=dåligt.

här är mer att läsa och det räcker för mig och för normala katter. Men det är klart har man hur mycket pengar som helst, så varför inte? jag hade gärna kört Hummer, men jag har tyvärr inte råd med det. Får nöja mig med Golf och Renault

noir
0

nää jag har inte valt james fodret för priset utan för att det funkar för min kisse, men man kollar ju extra noga på innehållet.

Så din kisse kan äta hills? Min katt spyr som en räv av hills, hela lägenheten full av spyor :/

Dagg
0

När det gäller blötmaten så säger jag inte emot, de har bra blömat. Det är torrisarna jag är skeptisk emot och inte skulle köpa till mina normala huskatter. :)

och som sagt jag är inte rik, är en universitetsstudent, men jag har ju valt att ha mina missar och då betalar jag för dem oxå så att de får den mat som jag anser är bra för dem samt fungerar.

Hawknestgrove
0

han måste. han har svaga njurar. och så är det så praktiskt att han inte vill äta olivers mat, som de andra käkar….

chilisalsa
0

Nä kokt Hummer blir väl himla dyrt och köra med… dyrare än att köra med Räkor t.o.m. Flört

Medarbeterare på Kost

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hahaha….. står alltid på min födelsedagslista!!!!

Silvestris
0

Inte så påläst och dessutom inte alls kunnig om de produkter hon ger sig på. MJAUs tetramat innehåller varken tillsatta färgämnen eller konserveringsmedel. Burkmaten innehåller konserveringsmedlet E250 vilket hon antagligen själv sätter i sig själv varje gång hon äter korv, skinka, leverpastej osv.

Dagg
0

#29 Om det är mig du menar så bör du läsa om mitt inlägg då jag skrev att jag inte hade något emot mjaus blötmat. Så det är väl ingen ide att kalla mig okunnig över något som jag inte ens påstått.

Silvestris
0

Om du läste mitt inlägg ser du att det inte är riktat till dig utan ett generellt svar vilket bör tolkas som att det är ett svar på ursprungsinlägget.

Signe-Jonna
0

Inläggsskrivaren skriver att hon själv äter Mjau… det tycker jag du ska fortsätta med!Skrattande För inte allt för längesen var det en kvinna i tidningen som berättade att hon hellre åt kattmat än mat för människor. Varför? Jo för att mat för människor innehåller betydligt mer tillsatser och färgämnen än vad katt- och hundmat gör.

Var inne på Mjaus hemsida och enligt innehållsförteckningen finns det inte några färgämnen i deras foder, men vad vet väl jag?…

Hawknestgrove
0

Tror nog att de talar sanning, sånt får man inte ljuga om för då kan det stå en dyrt……

cillisw
0

Haha då knäcker jag ditt pris 78 kr för 4 kg på Willys. Flört Jag har provat en hel del olika foder till mina två katter, RC, Eukanuba, Hills, Orijen, Olivers, Iams mfl men när jag provade att ge dom Mjaus torrfoder som jag har hört mycket bra om så fick dom något så otroligt fin päls, jättebra magar, dom tycker det är gott mm så Mjau tycker jag fungerar superbra! Skrattande

Hawknestgrove
0

Åh det var toppenpris!!!! Vi har inte Willys här…. Eurocash är billigast i stan…..

cillisw
0

#35 Flört

Araneas
0

Mjau torrfoder skulle jag verkligen inte kalla bra. Mjau blötfoder däremot är bra, tetra eller konserv. Men torrfodret är inte så mycket att hänga i granen, det finns betydligt bättre alternativ med högre kötthalt.

Hawknestgrove
0

beror på vad man jämför med. Prismässigt, om du till exempel jämför med i mitt tycke inte braiga Friskies,så har  Mjau  tillåten magnesiumhalt och innehåller inga färgämnen, är dessutom billigare än Friskies, så tycker jag det är ett bra torrfoder för en normal och frisk katt, som du kan köpa i princip var som helst dygnet runt. Sen att vi alla har våra andra favoriter, det är en sak.

Araneas
0

Det är bättre än friskis, absolut. Men bättre behöver inte betyda bra. Det handlar inte om personliga preferenser eller om pris. Det handlar om kvalité. :)

Hawknestgrove
0

OCh kvalitetsmässigt så är det inte något man absolut ska avråda ifrån. Tycker jag. Djurfoder är en djungel och jag avråder aldrig någon något annat foder än Friskies, såvida det inte rör sig om riktigt uschla lågprisfoder, som faktiskt också kan vara ok om katterna äter egen vald barf.Möss och fåglar. Den som till syvende och sist avgör är ju katten, om den är normalt sund och frisk. Kvittar om du presenterar apdyr mat för 100 kr kilot för katten, om katten föredrar mat för 25 kr kilot. OCh den här nya hysterin om att spannmål ska vara så dåligt för katter, den går jag inte på.

tessa
0

Jag är övertygad om att ett medvetet och omsorgsfullt foderval kan påverka kattens hälsa på längre sikt. Exempelvis: att t.ex "bättre"/mer kvalitativt foder kan förebygga eller minska risken för t.ex urinsten hos katter.

Därmed inte sagt att dyrt foder nödvändigtvis är bra foder. Men samtidigt tror jag att man delvis får vad man betalar för..

Burkmat varierar jag en del, - blir mycket Mjau på burk och tetra, men torrfoder ger jag helst av märken som man köper i djuraffärer. Nu får busungarna royal canin kitten samt eukanuba kitten.

MaalinF
0

Jag kör inte med torrfoder alls men vänder man och kikar på påsarna så kan man se att Mjau torrfoder är royal canin är rätt så lika. Så mycket ger jag för djuraffärernas foder.

Destany
0

Jag har provat alla sorters märkesfoder känns det som, hills, RC, jameswellbeloved, eukanuba mm.. Mjau torrfoder är det enda alla mina 3 katter mår bra av. Innan med de andra fodren så spydde en o en fick diarre.. Finns säkert torrfoder som är mycket bättre näringsmässigt men Mjau är det bästa för mina katters magar. =)

Hawknestgrove
0

Tack MaalinF. Kunskapsmässigt, så finns det inte någon jag litar så mycket på som dig i såna här frågor. Detta var ett väldigt bra konstaterande.

GoneRaven
0

#18 känner likadant!

dock måste man nog påpeka att Mjau inte är den värsta maten som man kan ge sina katter. det finns mycket värre, vilket i sin tur är skrämmande men i alla fall. det viktiga är nog som alltid att hålla koll och se vad som passar just i ert hem. många märken kör stenhårt med reklam som i sin tur ska få oss att tro att just det märket är bäst. vilket är illa då ingen annan än just du känner dina katter bäst :)

Dagg
0

#45 Det finns absolut sämre mat man kan ge sin kisse och som du säger man måste ju ge ett foder som missarna mår bra ut och de är ju olika de små sötnosarna :)

GoneRaven
0

#46 Visst är det så, det borde ALLTID vara i fokus :)

Araneas
0

Det är ingen ny hysteri om att spannmål ska vara dåligt, det är inget annat än rena fakta. Glad Du kanske ska läsa på lite om hur katten fungerar innan du gör så absoluta uttalanden. Glad

När det gäller foder måste man alltid vara kritisk, och alltid använda sig av sina egna kunskaper, som man bör ha. Ett bra torrfoder ska dels uppfylla de grundläggande kraven vad gäller protein, fett, och mineralhalter. Dels ska det innehålla maximal mängd kött och minimal mängd spannmål och annan billig utfyllnad.

Som sagt, mår era katter bra på Mjau torrfoder så mata på om det känns rätt för er, men jag personligen skulle inte kalla det fodret för bra lika lite som jag skulle kalla Royal Canin eller Friskis bra.

Vissa människor mår bra på snabbmakaroner och färdiga köttbullar, det är billigt och håller folk mätta. Men ingen skulle väl kalla det bra mat?

louise-ariel
0

Mjaus torrfoder innehåller tyvärr för mycket salt!=/

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Hawknestgrove
0

#49, varifrån har du fått det? Motivera och bevisa!

#48 jag har hängt med på foderdebatter på nätet i  6-7 år och just detta IIIIIIHHHHHHHH…. SPANNMÅÅÅÅÅÅL, alltså reaktionen ungefär som om man får se en spindel har tagit fart det senaste året…..

OCh kikar du på mjaus torrfoder, så står köttet först. Som sagt, jag kan inte mata med Mjau, då jag har två av fyra kikssar med speciella behov, båda olika. MEn hade jag haft fyra normala katter utan problem, så hade det för mig varit det självklara valet. För mig står lantmännen för trygghet och kvalitet. Att man dessutom  bidrar till hemlösa katter är en extra bonus och att fodret är svenskt betyder mycket för mig.

noir
0

#50 kanske liiiite OT men… När man köper mjau mjukmat eller bozita mjukmat bidrar man till det hemlösa då också? Oskyldig

MonicaLagerquist
0

Varje gång du köper en förpackning med Mjau bidrar du till en årlig donation som gör att Kattfonden kan hjälpa fler katter över hela landet till ett bättre och roligare kattliv

http://www.doggy.se/sv/red/kattfonden/

Stolt ägare till tre La permer

noir
0

Så då är det bättre att köpa mjau än bozita om man tänker på kattfonden? ;)

blev hen hel trave bozita idag, men annars är det mjau som oftast köps

Hawknestgrove
0

står inget på Bozitas tetror, kollade nu….. men kolla in på hemsidan kanske det är därifrån med?

Araneas
0

ALL kolhydratkälla i kattmat är onödig. Potatis, ris, majs, vete, havre. Det spelar ingen roll vad de stoppar i, det är enbart för utfyllnad. För att kunna forma torra kulor och för att göra fodret billigare att framställa. Höga halter kolhydrater är rent ut sagt skadlig för katten. Det är ingen onödig hysteri, det är för kattens hälsa.

Om man väljer att fodra med torrfoder som redan det går emot kattens natur, bör man välja ett foder där kötthalten är så hög som möjligt och mängden kolhydrater och vegetabilier är så låg som möjligt. Just detta karakteriserar ett BRA foder. Man kallar inte mat BRA bara för att det går att överleva på, ett bra foder håller lite högre kvalité än så.

Antagligen har du sett det blossa upp för att medvetenheten och kunskapen gällande kattmat rent generellt har ökat. Förut trodde alla att Royal Canin var bra mat, nu finns det en del som vet bättre.

louise-ariel
0

Jag såg på tv och då hade dom ett program då dom hade testat några foder och då var Mjau ett av dom som hade för mycket salt i!!!!

M.v.h. Louise

www.stormenskaniner.se

[Thiah]
0

#56 vilket program?

Hawknestgrove
0

%6# undrar jag med…… för det var bra länge sen det överhuvudtaget var något om någon test med kattmat på tv. däremot kan ni  kolla denna….. och att bara säga "salt" är nog lite väl simpelt……

louise-ariel
0

Bara säga salt!?

Hur vet du om det var något program när jag kollade och inte du?xD

M.v.h. Louise

www.stormenskaniner.se

GoneRaven
0

Måste debatterna bli stormiga?

Sehvrin
0

#59 Jag har försökt googla fram testet utan större framgång. Kan du försöka komma ihåg vilken kanal (och kanske till och med program) testet visades i och ungefär när? Det skulle underlätta mitt sökande.

Innan jag ser det testet sätter jag min tilltro till det testet som #58 bifogade. Det säger i alla fall att salthalten är 0,4 g/100 g (natrium), vilket verkar vara ok, då bara ett foder har lägre.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Thiah]
0

#60 denna debatt är väl inte så värst stormig? Glad

tessa
0

#58: Det testat sparade jag när det publicerades i GP. Tyvärr kan jag inte hitta det, - finns texten som förklarar själva testet och lite runt omkring foder, också att finna på nätet?

* Hur vet man/räknar man ut vad procenten av bindväv i foder?

Ger som sagt Royal Canin och Eukanuba nu, båda kitten torrfoder.

Påstår inte att de är världens bästa foder, men definitivt av de bättre - som med bra rabatt, är prisvärt i mina ögon.

På tal om ingredienser. Om man t.ex tittar på Mjaus innehållsförteckning för torrfoder:

Innehåll:
"Kött och köttbiprodukter (varav minst 4% färskt, svenskt kycklingkött), spannmål, vegetabiliska biprodukter, fett, fisk och fiskprodukter, melassjäst, mineraler vitaminer. "

- Jättebra att det är svenskt kött men det anges som färskt och jag upplever köttmängden som liten i detta torrfoder. Jag ser också hellre ris i förteckningen, framför spannmål.

Exempel, innehåll Eukanuba:

"Kyckling (>40%), kycklinglever (>15%), ris, grovmalen majs, fiskmjöl, kycklingfett, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, DL-metionin, kalciumkarbonat, torkad öljäst, natriumklorid".

tessa
0

Någon som vet varför det i de flesta affärer finns så begränsat med smaker på just Maju konserver? Oftast finns det bara Lax, Kött och Kalkon. Har ju tidigare funnits fler smaker. - Är det för att Mjau också har tetra numera?

GoneRaven
0

#62 Det finns dem som är värre såklart, men en stund så började debatten nästan urarta…

Sehvrin
0

#64 Jag har läst i nån annan tråd att det är för att Mjau dragit ner på antalet smaker i plåtburkarna. Däremot har de ju utökat sitt tetra-sortiment.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

tessa
0

#66: Då kan jag sluta leta i butikerna, med andra ord. Tetra är ju mer miljövänligt och käckt att det finns ett såpass stort urval, - men konserverna är större och räcker längre =)

Hawknestgrove
0

japp tessa!!!! stämmer. jag frågade och här får du svaret…

Hej! Tack för ditt mail. Vi ska inte sluta helt med 635g burkar. Vi har valt att dra ner på antalet sorter och behåller Lax, Kött och Kalkon. Vi för över produktionen mot tetra förpackad mat som är en helt annan produkt med bättre råvaror, annat emballage och en helt annan produktionsteknik.

Har man många katter så kan man handla 980g burkar i fackhandeln. Där finns alla smaker kvar.

Med vänlig hälsning

Åsa Georgsson

tessa
0

#68: Tack för svaret! =)

Stämmer att bl.a Granngården fortfarande säljer de större k0onserverna, med ett större smakurval. Tänkte nämligen köpa ett "flak" (12 burkar) till Lovis "husse". Kostar med "specialpris" 179 kr.

Vore intressant att veta vad Doggy menar med "bättre råvaror"…

AnnaKarin
0

#69 Granngården har de stora burkarna Mjau.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”