ang billiga ovaccinerade kattungar på blocket
hej!
Detta med annonser på blocket som inte är så seriösa är ju uppe rätt ofta för diskussion, men här kommer det från mig i alla fall:
Det finns enormt många hus-katt annonser. De flesta skriver att de vill ha seriösa hem till sina kattungar, samtidigt som dom säljer dom ovaccinerade för en hundralapp, och det går för mig inte riktigt ihop. Är man seriös med sina kattungar vaccinerar man dom ju i alla fall. Jag kanske bryr mig för mycket men får en stark vilja att skicka ett mejl till säljarna och fråga varför dom inte vaccinerar kattungarna (egentligen vet jag ju; det kostar pengar och det vill dom tydligen inte lägga på katterna).
Nu kommer poängen i alla fall: är det någon som har mejlat blocket? Dom bedriver visserligen en affärsverksamhet och tjänar pengar varje gång någon lägger ut en annons, men att föreslå att dom kanske kan införa någon regel för tex att alla katter ska vara vaccinerade eller kosta minst 300? Vore det helt lönlöst och slöseri med tid att skriva ihop ett genomtänkt och seriöst mejl om detta?
Det finns många andra annonssidor, som man skulle kunna skicka samma mail till, men det känns ändå som att blocket är det "ledande" när man ska sälja.
det är många som anmäler dessa annonser samt oxå annonser där man tar överpriser bara för att katter är långhåriga dom har den o den rasen i sig men inga papper m.m men blocket skiter i det tyvärr…
S*Winsnes Wilda
Det är väll mer så att står det inte i svensk lagbok så skiter dem i det.

okej, vad tråkigt att dom inte tar detta på allvar =/
Jag har uppsikt över katter som säljs på blocket i det här länet Dalarna.
Uppmanar säljare att ID märka sina ungar i fall de någon gång skulle komma på villovägar då hittas ägaren till katten lätt.och registrera nya ägarna med kattens ID gratis på SVERAK.
Jag vore glad om detta gjordes i första hand av säljaren.

#4 Vad brukar du få för reaktioner/svar av säljarna?
Ingen hör av sej, men jag hoppas så att de får en tankeställare.
Jag fick häromdagen ett mycket snuskigt julkort där dom önskade mej brinna i helvetet och mycket mycket mer stod som jag inte kan nämna här.
Jag skriver att deras katter är jättefina och synd vore om de skulle komma på villovägar

Oj, vad tråkigt!
Förstår inte hur man kan ha kattungarna i 12 veckor utan att fästa sig vid dom och vilja ge dom bästa tänkbara chanser i livet =/
Jag mejlar ofta till folk som lagt in annonser på Blocket. Och jag anmäler alla annonser jag ser där det säljs för unga kattungar eller att dom ges bort. Alla annonser har tagits bort av Blocket och annonsören har då visserligen bara ändrat till sin fördel i texten. Vissa svarar och ber om ursäkt??! Vissa blir urförbannade.
Det går ju att ge tips till blocket, men det är inte så säkert något kommer att hända.
Sen om det finns något dåligt i annonsen så kan man anmäla. Men det är inte alltid något händer ändå.
#8 Finns ju också den fula grejen att skriva; "Pris 100kr men hemmet är viktigare än priset" tror inte alla som skriver så äns bryr sig om hemmet, eller "pris 100kr, billigare vid snabb affär". Usch Usch Usch!
ja och man får vara glad åt det lilla. det var inte länge sen som det inte ens var 100 kr…. Alla framsteg är framsteg.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Men är det någon som har mejlat blocket och bett de införa den regeln? Det vore ju perfekt!
Haha.. läste just på Blocket ang. vaccinering. Liten kattflicka, blir ett halvår i februari. Vaccinerad 3 gånger ej kastrerad.
3 ggr?????
kanske vaccinerad mot Rabies.

Har man ett högt smitt tryck i katteriet eller sjuka katter så kan man behöva vaccinera tre gången en gång vid sex veckors ålder och sen ytterligare två gånger med tre-fyra veckors mellanrum.
Kattutan men stolt Plåtis ägare

Detta kanske är ett jätteknepigt sätt att se det, men jag tycker att om man tex bor på en gård och får huskattungar, och säljer till vänner och bekanta, så är det en sak om man då tar 10 kronor och de nya ägarna själva betalar vaccinationer, chip och ev kastrering.
Men när det gäller ställen som tex blocket så tycker jag att det ska vara ett högre minstapris, just eftersom det är så många som vill sälja sina kattungar och annars blir det lätt att "konkurrensen" gör att kattungarna säljs billigare och billigare.
Personligen skulle jag hellre köpa en lite dyrare huskatt som redan var chippad och vaccinerad, än en som inte var det och var mycket billigare. I det långa loppet kommer katten kosta mycket ändå, och att spara in på inköpspriset känns som fel ställe.
jag betalar mer än gärna extra för en huskatt (nu kan jag inte köpa en eftersom jag är allergisk och har hittat en ras som funkar för mig)
Om kattunge priset var ett normalpris + att det är på lagt för chip och vacinationer o.s.v
För det bör man ju iaf göra själv om det inte är gjort.

jag skickade in ett lite enklare och kortare mail och föreslog en kortare informationstext som alla säljare som lägger ut annonser på katter får läsa.
Tyvärr tror jag inte det är realistiskt att blocket själva ska bestämma att kattungarna ska vaccineras och chippas för att få annonseras ut, utan något lagstöd, eftersom säljarna troligen bara skulle sälja någon annan stanns då.
En kortare informativ tex om fördelarna med att ge katten nödvändiga vaccinationer och viktig märkning tycker jag därför skulle vara jättebra!
jag fick detta svaret:
Tack för dina synpunkter.
Vi har i dagsläget valt att följa SKKs och Sveraks rekommendationer samt
Djurskyddslagen. Jag håller dock med om att vissa rutiner och krav kan ses över
samt hur dessa bör tillämpas i förhållande till sorteringen. Jag ser till att
registrera dina synpunkter och förslag kring detta.
Med vänliga hälsningar,
Och jag tar det som att detta innebär att dom inte tänker göra något åt detta eller visar något större intresse för informationstexten? Vad tror ni?
samma standardsvar man får på allt man föreslår. jag o många med mig vill ha att man måste uppge rätt ras t ex så folk inte blir lurade, en norsk skgSkatt för 2000kr utan stamtavla ÄR en huskatt. så är det med alla raser,vet man sen om detta o ändå vill köpa så är det för mig helt ok, gav själv 1500 för vår huskatt då vaccinerad o chippad men är man inte så insatt så är det ju faktiskt bedrägeri samt att raserna förstårs av alla blandningar till slut…
tillägget blocket gjorde i mitt svar var att ingen anmält o känt sig lurad !! 
S*Winsnes Wilda

vad irriterad jag blir! Då tycker jag att dom borde säga som det är, att dom inte bryr sig eller tänker "registrera" detta!
dom måste tjäna massor med pengar, och att ha en liten superkort informationstext skulle inte göra någon märkbar skillnad för dom :(
Mejlade en tjej som sökte en hane att para sin hona med. Jag tyckte att hon kunde ta in några hemlösa kattungar från kylan i stället
Jag fick till svar:
Hej! Du som verkar veta så mycket om katter borde ju då veta att en katthona mår bättre av att få en kull kattungar innan hon kastreras. Katthonor kan bli "knäppa" av att kastreras innan de fått en kull. Du kan ju knappast beskylla mig för alla katter som fryser ihjäl, då jag tar ansvar för mina katter (jag har två) och steriliserar de så fort som möjligt. Dessutom har jag hem till ALLA eventuella kattungar oavsett om det blir 1 eller 10.
Har ni hört den förut?
#20, hade räckt m att ha alternativ: raskatt, huskatt o kryssar man i raskatt ska stamnamn stå med. lätt o kolla av då. ja det där m att dom ska få en kull är en myt som tyvärr fortf är vanlig…
S*Winsnes Wilda

jag tycker att det är väldigt konstigt att hon har 1-10 köpare som är beredda att vänta tills hon hittat hanne och kattungarna är leveransklara. Är köparna då beredda på både honom och hanar? hur har hon hittat sådär många köpare? Låter inte så genomtänkt tyvärr =/
Vissa blir ju rätt otrevliga utan orsak när dom egentligen kanske blivit ödmjuka och ta in informationen..
Det är också ett jättebra förslag! jag melja tillbaka och frågade vad dom menade med sin registrering i hopp om att få till en eventuell dialog för att få veta om dom faktiskt tänker göra något eller om dom bara vill få tyst på mig >.<

Viktigt att man uppmärksammar sådana säljare men samtidigt får man inte glömma att även om katterna kommer från oseriösa så förtjänar dem hem.

Har också mailat blocket och fått liknande (samma?) svar som #18.
#24 Jo men så länge man fortsätter köpa dom så kommer ingen uppfödare få sig en tankeställare. Så vi köpare måste ställa lite krav ^^

Enda sättet att få stopp på det hela är att få säljarna att inse att för att de ska få sina katter sålda så måste de vaccinera chippa och besiktiga kattena innan försäljning.Visst förtjänar även dessa katter ett hem men ta inte emot en katten utan att det mest grundläggande är gjort.Vill du absolut ha kattungen ifråga.Ställ krav på säljaren att du inte köper den om den inte är klar.Svårare än så behöver det inte vara.
Kattutan men stolt Plåtis ägare

#27 Du har en poäng. Vi kan förändra mycket genom att gå samman och ställa krav. Om man sedan en dag ändå står där med "ofärdiga" kattungar sort to speak så gäller det att ta en tur till veterinären så snart man kan. Och samma sak gäller om man har en kattunge som är "färdig", det är bättre och ta en tur för mycket än en tur för lite. Det är nämligen aldrig fel. Och det är även ett bra sätt och ta till när man vill vänja sin katt inför framtida besök :)
Läs på och var förberedd och förbered uppfödaren/säljaren på vad du har för krav.

Jag mailade och frågade vad dom egentligen menade och om dom hade seriösa tankar på att genomföra något liknande, och då svarade dom att dom samlade alla förslag och genomförde dom "populära".
I princip innebar svaret; vi tänker inte göra detta för det kommer inte innebära fler annonser eller mer pengar åt oss.
Skittråkigt, tycker jag.. Men det ligger något i att inte köpa dessa kattungarna. för tillfället verkar det ju som att de flesta kattungarna blir sålda utan problem, och sålänge det är lätt att sälja dom som dom är, lär ju folk fortsätta..
Jag ska i alla fall köpa en raskatt. På så sätt vet jag lite mer vad jag får, samtidigt som jag varken stödjer blocket eller oseriös avel!