Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4274 ggr
iiichigo
2

När bada nykastrerad katt?

Hej hej!

Som rubriken lyder, så undrar jag hur många dar man måste vänta innan man kan skölja av lillkillen, han blev kastrerad i tisdags, och hade senare jätte roligt med en sop-påse som min sambo glömde ta med sig när han gick, så den stod kvar vid ytterdörren. Tetris hade hemskt kul med att riva i gamla sopor och luktar nu, rent ut sagt, sopor.

Så .. Hur länge bör vi vänta tills vi ger honom ett gött bad, så att vi slipper hålla för näsan när han kommer och vill gosa?

Hälsningar Astrid :)

Jourhemmet
0

Det läker väldigt fort på pojkar, en vecka skulle jag tycka.

Imitra
0

Har samma fråga faktiskt, men om honkatter :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Eftersom stygnen tas efter tio dgr på dom katter som inte fått självupplösande stygn så borde det ju vara tio dgr man bör vänta. Och sedan så duschar ni väl bara av katten?

Imitra
0

Vi har självupplösande stygn.. Blir schamponering ibland också :)

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Jag personligen skulle nog vänta tio dgr

iiichigo
0

Vi har torrshampoo, som man tar på först och sen sköljer av. Bra mot oljefläckar som stora katten gärna får då hon går runt under cyklar -.-

Men då väntar vi tills nästa vecka med Tetris :)

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bada katten? Varför?

[Emma--]
0

#7 Varför inte?

iiichigo
0

Vi duschar/badar dem då och då.

Varför? Jo, Triss är tex utekatt och kommer in med oljefläckar lite här och var. Ibland är pälsen tillomed gul där den skall vara vit.

Och nu när Tetris tex. massakerade sop-påsen, gott att ha den i ansiktet när han vill gosa ;)

Detta är inget vi gör varje vecka, kanske fyra gånger om året.

Varför inte bada katten #7? :)

[peter54]
0

#8 & #9 Vi har katt och jag kan inte minnas att vi någonsin inte haft en eller två katter. De har alltid varit utekatter som bara är inne när det är riktigt kallt eller riktigt blött ute.

Den katt vi har nu är en hittekatt, en honkatt som vi tror är 6-7 år, vi har haft henne i 5 år. Hon är en snäll och lättillgänglig katt som synes på bilden jag la upp.

Hon har aldrig badats och jag kan inte minnas att vi någonsin har badat någon av våra katter, det har aldrig funnits något uppenbart behov av det, de är bättre på att hålla sig rena själva än vad hundar och de flesta andra husdjur är.

Utan att veta (jag har aldrig provat som sagt), tror jag att om vi försökte bada katten skulle den bli gruveligt besviken på oss och trots sin timida läggning, göra våldsamt motstånd.

Nu kan jag som sagt inte se någon anledning till att bada katten och jag skulle aldrig utsätta katten för det om det inte uppstod någon slags krissituation där det blev tvunget.

[Emma--]
0

#10 Fast är det då inte bättre att katten får vänja sig från början med att bada så att den är mer eller mindre van när det verkligen behövs?För det är inte ovanligt att det händer saker som gör att dom behöver hjälp med tvättningen.

Vissa katter är t.o.m inte jätteduktiga på att tvätta sig själv, även om de kanske inte är så många katter just det gäller.

Ja det kan uppstå många olika situationer som gör att en katt behöver badas.

[peter54]
0

#11 Jo kanske är det så, men jag är rätt gammal och har levt med katt i hela mitt liv. Än så länge har inte någon sån situation uppstått med någon av våra katter.

Därför väljer jag att låta katten vara ifred och inte inskränka på hans/hennes integritet genom att göra något så främmande för en katt som att bada.

[Emma--]
0

#12 Alla gör vi olika.

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Ja visst är det så. Jag tror att ytterst handlar det om HUR man har katt. Vi har en katt för att vi gillar katt och vill att det ska finnas en katt i hemmet, men … katten har stor integritet hos oss och vi pysslar inte med den dagligen.

Vi borstar den inte, vi badar den som sagt inte, vi går inte på promenad med koppel på katten, vi gör egentligen ingenting med katten annat än att vi ser till att hon har mat och vatten, samt rent i kattlådan.

Ibland leker vi förstås med katten, på kattens villkor då såklart. Vår dotter gosar med katten någon gång varje dag och katten kommer själv och lägger sig i knäet när vi tittar på TV, särskilt på mig, men annars är katten alltid lämnad ifred och gör som hon själv vill och inte vill hon bada, den saken är klar, hon gillar inte ens när hon blir blöt om fötterna efter att det regnat eller snöat.

[Emma--]
0

#14 Fast då blir det ju lite fel om man inte ens pysslar om den dagligen. Visst är det väldigt självständiga djur på ett sätt, men ändå väldigt sociala djur. 
Den behöver omvårdnad osv. Och därför kan det i många fall vara bra att vänja katten vid att bli ompysslad. För dagen den ska till veterinär eller dagen då det kanske behövs ett bad så lär det kunna bli en rejäl dos av stress. Fast det med veterinären kanske går bra ändå, när katten vaccineras tänkte jag?

cillisw
0

Vänta minst 10 dygn.

iiichigo
0

Jag känner ju själv att jag inte skulle vilja slicka upp oljefläckar från min päls liksom :) Inte helt bra för magen.

Dagg
0

#6 Nu har jag två honor, men jag väntade tills såret var helt läkt och stygnen borta innan de fick bada. :)

#14 Jag ser mina katter som en del i min familj och är väldigt noga med att de ska få det de behöver, både när det gäller omvårdnad och kärlek. Mina katter litar 100 procent på mig och det tror jag har att göra med all omvårdnad.

Men som du säger, det handlar om HUR man har katt.

[peter54]
0

#15 Tamkatter är inte sociala djur. Det finns bara ett socialt kattdjur och det är lejonet.

Tamkatten har listat ut vad den behöver göra för att få alla fördelar den kan komma åt från oss.

Ompysslad är hon, på det sättet att alla kattens behov är tillgodosedda. Hon säger till själv om hon vill ha något, endera det är lite klia på magen eller mera mat/vatten.

Dagg
0

#17 Haha, du skulle inte vilja det ;)

[Emma--]
0

#19 Jo dom är sociala djur. Tråkigt att du inte ser det så.
Men hur funkar det för eran katt när den ska vaccineras då?

Det jag menar är att vi människor behöver ju faktiskt kolla till våra djur dagligen så vi upptäcker om något är fel.

Dagg
0

#19 Känns lite gammalmordigt att se på dem på det viset. Synd att du inte vill lära känna din katt bättre.

Och som #21 säger så begöver de tillsyn dagligen

[peter54]
0

#21 Jag betraktar inte ordet "social" i sammanhanget såsom ett känslomässigt uttryck utan jag väljer att se på uttrycket efter hur djur är funtade mot vetenskaplig grund. Utifrån den aspekten är det bara lejon som är sociala kattdjur.

Det är inga problem alls att vaccinera vår katt, hon är som sagt mycket lättillgänglig och snäll.

Jag tycker det är ganska fördömande att säga att jag inte känner katten för att jag inte pysslar med den. Katten väljer själv och den väljer definitivt inte ompysslandet i första hand.

Tillsyn saknas inte och det har jag heller aldrig påstått, men tillsyn är inte detsamma som ompyssling.

Jag tycker att det är riktigt taskigt att påstå såna saker om mig eller någon annan kattägare som älskar sin katt, men som inte ser den som sin lilla bebis, utan väljer att respektera kattens integritet.

Obestämd

[Emma--]
0

#23 Och då tänker du på om djuren lever i flock eller inte? Dock finns det ju många olika sätt att vara social på och katter är sociala även om du själv väljer det att se från ett annat håll. 

Saken är den när vi håller djur i fångenskap så kommer vi måsta styra vissa saker. Och däribland se till att kontrollera varje dag så att katten mår bra. Och det räcker ju inte alltid att bara kolla på kissen.

[peter54]
0

#24 Jag utgår naturligtvis alltid ifrån djurens etologi, annars blir det lätt misshandel istället.

Social betyder att man har behov av kontinuerlig interaktion med artfränder, både för sin rena överlevnad och för sitt psykiska och mentala välmående.

Ja vi måste styra tillgodoseende av kattens behov, att den har mat, vatten och toalett, att den erbjuds de preventiva insatser som behövs för att den inte ska bli sjuk eller må dåligt.

Detta är självklara saker om man har djur i allmänhet och i detta fall, katt i synnerhet, men det innebär inte att man ska pyssla med katten varje dag.

Det räcker långt att "bara kolla på kissen", det syns tydligt om katten skulle bli akut sjuk. På sommaren behöver man känna igenom pälsen då och då för att hitta eventuella fästingar som kan angripa katten även om man använder fästingmedel.

Men att hålla på med katten varenda dag tror jag inte ett dugg på, jag tror till och med att katten skulle tycka sämre om det än om att få vara ifred mer.

Imitra
0

#25. Får jag fråga varför du har katt över huvud taget när du inte verkar vilja umgås med den?

Madamej.blogg.se

Zorbaaa
0

# 25

skulle jag "bara kolla på kissen" skulle mina definitivt bli deprimerade. de är sociala på det sättet att de behöver min närkontakt för att må bra, de söker sig till mig. de behöver också varandra för må bra, de är väldigt lessna och pipiga då de inte är tillsammans.

jag har också tagit hand om en katt som inte finns så mkt tillsyn, han var väldigt aggressiv och deprimerad. när han bott hos mig ett tag fick han i princip ett "normalt" sund psyke. det är väl olika från katt till katt men jag tror de flesta mår bra av fysisk beröring.

[peter54]
0

#26 Har jag sagt att jag inte VILL umgås med katten? Jag låter katten själv bestämma i vilken utsträckning umgänge ska ske.

Jag har ju barn, så jag har inga behov av att överföra den typen av umgänge på katten. Du kan inte ha läst vad jag har skrivit i den här tråden, hade du gjort det så borde du inte kunna yttra såna saker du säger nu.

[Emma--]
0

#25 Ordet social har väl en aning större betydelse ändå. Katter kan i väldigt många fall må väldigt bra av en artfrände och söker även kontakt bland oss människor och i vissa fall även andra djur.

Man kan antagligen komma en bra bit genom att bara kolla på kissen. Men man bör även känna igenom den och inte enbart på sommaren för att leta fästingar.

Imitra
0

#28. Har läst hela tråden

Madamej.blogg.se

cillisw
0

Tamkatter är visst sociala djur! Det har jag tydliga bevis på här hemma.

Mina katter är väldigt sociala och behöver mycket kärlek och mys och dom skulle må väldigt dåligt om dom inte fick det! Jag skulle köpa en prydnadskatt om jag ändå bara ska " kolla på kissen "

Dagg
0

#28 Jag citerar: "Jag har ju barn, så jag har inga behov av att överföra den typen av umgänge på katten."

Jag förstår inte vad barn har med saken att göra. Att ta hand om sina djur och se till att de får sina behov tillfredställda är INTE att behandla dem som barn. Det är inte fel att visa sitt djur kärlek tvärtom, jag anser det tillhör ens ansvar som ägare.

Sen bör man ju göra en daglig koll på sin katt, speciellt en utekatt, det finns ju saker som inte syns vid en snabb överblick av katten. Tex om det sitter något i tandköttet, om katten har mask etc.

[peter54]
0

Jo men då ska jag förklara det. Hela den här argumentationen mot mig och mitt "dåliga" sätt att hantera katten låter i mina öron som om det var bebisar vi pratade om och inte katter.

Vi brukar ibland säga till varandra min fru och jag att vår katt måste ha det allra bästa liv en katt kan ha. Om man tittar på katten så verkar hon också tycka det.

Lyssnar man däremot på vad ni säger om mig som kattägare, så är jag en av de värsta djurplågarna som har trampat den här planeten.

Jag kom att tänka på, för att återgå till den ursprungliga badfrågan, att vi faktiskt har badat den här katten en gång alldeles när hon kom till oss. Hon var inte van med en massa förvildade katter som finns här och när hon mötte den värste slagskämpen blev hon så rädd att hon sket ner sig fullständigt. Då blev vi tvungna att bada henne.

I övrigt ger jag upp den här tråden nu, det känns helt meningslöst att försöka förklara, men bara få nya stekpannor i huvudet vad jag än säger.

[Emma--]
0

#33 Vi ser bara väldigt totalt olika på hur en katt ska hanteras. Du tycker antagligen att jag behandlar mina som små bebisar. Men jag ser inte hur det är att inskränka på deras integritet genom att bada dom eller borsta dom. Att kolla deras tassar och faktiskt spana efter knölar osv. Eller att dom bor inne för den delen.

Det kan vara väldigt lätt att missuppfatta varann på internet, men det låter genom hela tråden som att katten i princip får leva sitt egna liv och blir inte kontrollerad mer än om den kanske kommer och lägger sig i erat knä.
Och har katten fästingar t.ex så är det ju något som bör göras något åt så fort som möjligt. 

Det är vad jag reagerar på. Och även när man får höra att katter inte är ett socialt djur.

ala02
0

Katter är inte ett socialt djur, det är ytterst sällan de behöver bada också. Bad ställer till problem med framförallt underpälsen. De är inga docksubstitut som man leker med för egen tillfredställelse. Sociala varleser har behov av att interagera på flera plan, katter gör det bara av nödvändighet. Det är alltså ur vetenskapligt synsätt vi säger detta. Sen kan man gosa med sin katt ändå, men det ska ske på kattens villkor, precis som badandet. Om ni måste bada katten borsta den MYCKET noggrant och låt den inte självtorka. Hanterar man det fel kan klåda och eksem bli följden.

[Emma--]
0

#35 Okej kom på ett bättre ord vad katten är. För sociala är dom, det märks på många av deras beteenden. 

Bad kan i vissa tillfällen behövas. Men det handlar ju inte om varje vecka. Det brukar väl snarare handla om några få tillfällen/år. Badar man för ofta kan det självklart skapa problem.

Imasy
0

Vi kanske ska återgå till trådens ursprungsämne nu, dvs när man kan bada en nykastrerad katt.

Huruvida man ska umgås med sin katt och hur ofta kan diskuteras vidare i en ny tråd om så önskas.