Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 12087 ggr
Fridaaaa
0

Släppa ihop två främmande katter

Hej!

Har en hankatt på 1½ år, ej kastreras (men ska kastreras) som jag har haft sedan han var 14 veckor gammal. Han kom hit med sin bror men som tyvärr försvann i våras.

Nu är det så att vi har tagit hand om en steriliserad katthona på 12 år som vi ska se om hon (fia) och Findus (min) går ihop, då ägaren till Fia tyvärr har avlidit. Fia är en bestämd dam och morrade och fräste åt sin förra "kattkompis", också en hane som bodde där, men han har fått ett annat hem (ägarens ena dotter) och hon morrade åt den om den kom nära eller om den skulle äta hennes mat osv men han gick alltid undan.

Min fråga är: Hur ska jaggöra nu när dem ska träffas första gången? Hon har varit i badrummet i 1½ dygn nu. Vet ju inte hur dem reagerar på varandra, Direkt när hon kom råkade vår katt smita in och lukta på henne igenom transportlådan och då fräste hon lite men han sa inget, bara reste lite ragg. Kommer detta ställa till trubbel?
Fungerar det inte emellan Fia och Findus så måste vi lämna tillbaka Fia till förra ägarens ena dotter, viilket vore synd då hon är jättekelen mot oss.

Andra tips och råd?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Brajg
0

Du ska inte räkna med att det blir bra med en gång utan ta det gradvis. Bästa är att försöka dela av ditt boende med tex ett nät så att de ser varandra och kan lukta utan att behöva känna sig stressade i onödan.

Och sen börja med att släppa ihop dem under uppsikt …

Fridaaaa
0

#1 Nej det hade jag inte räknat med, hade tänkt att ge det 1-2 veckor i alla fall:) Problemet är att vi har inga dörrar inne (mer än in till badrummet, då vi behöver ha "öppen" planlösning för att värmen ska cirkulera :) Ska vet inte hur jag ska spärra av riktigt eftersom vi har hund med. Den nya katten är van vid hund

UlrikaD
0

Jag har aldrig haft problem med att låta nya katter träffa mina äldre. Har fyra egna och är jourhem emellanåt.

Oftast så löser ju katterna det själva och så länge det inte blir slagsmål så behöver man ju inte lägga sig i för mycket.

Jag får hem både kattungar och vuxna katter när jag är jourhem och oftast så är det mina katter de tyr sig till innan de tyr sig till mig.

Hade lite problem när det kom in en stor vuxen hankatt i min familj med katt-tjejer, då gömde sig ena tösen i garderoben ett tag. Men hon fick ta det i sin egen takt och det tog inte så lång tid innan hon vågade sig ut och hälsa på nykomlingen.

tuska
0

Din fertile unga hane kommer att vara lite gåpåig för han kommer att tro att det är hans första kärlek du kommit hem med.

Gammelhonan kommer att säja till på skarpen med fräs och spott, gentleman som han är så fattar han att läget inte är passande för honom.

Det kommer att gå jättebra när han fattat, att bara titta inte röra.    Du kan köpa kompostgaller att göra en dörr av, om du känner att du vill ha dem särade ett tag till.

IceJossan
1

Du kan behöva ge det mer än 1-2 veckor. Det är inte ovanligt att det tar 3-4 veckor eller ännu längre innan de accepterat varandra, framförallt eftersom honan börjar bli till åren. Det kan vara svårt för henne att anpassa sig till andra katter.

En stor fördel om båda eller någon av katterna blir griniga är att stundvis stänga in någon av dem oh umgås separat med den, samt att ha så på nättarna i början så att de får det lugnt åtminstone då.

Fridaaaa
1

Okej tack för tipsen!:) Får ge det ett tag och se, ska vänta några dagar till innan jag släpper ihop dem. Så man ska bara låta dem vara? Fast bör jag inte sära på dem om dem rycker ihop för mycket?

Kan man inte köpa en adapter som man sätter i väggen som veterinärer brukar ha som ger ut lugnande? Minns ej vad det heter nu.

Jourhemmet
0

Feliway. Finns i vissa zoobutiker och apotek. Låt dom hälsa på varandra, det löser sig.

IceJossan
0

Jag skulle sätta upp en nätdörr (ex av kompostgaller) mellan rummen så att de får börja så, framförallt iom att hon verkar vara surig mot andra katter. Då får de vänja sig vid varandra innan de får träffas fritt.

Fridaaaa
0

#7 just det så,hette det:)

tack, ska se hur det går! Lova att skriva hur det går sen :)

Fridaaaa
0

Öppnade badrummet där Fia är (den nya katten) för att se hur Findus och hon reagerade. Findus gick direkt och åt ur matskålen medans Fia låg på tvättstället som står i duschen. Sedan gick han runt och luktade lite, fia sa inget, reste bara ligga ragg, Findus gick ut, åt ur en annan skål, sedan gick han in igen, och luktade vidare på hennes filt och kattlåda. Sedan tittade han på henne, gick sakta närmare, började "prata" och sedan rök dem ihop och Fia trillade ner och låg under tvättställningen och morrade, Findus kollade ner och undrade vad hon tog vägen, ingen ragg hade han och sa inget.Han gick där och kollade ner, efter en stund hoppade han ner och gick ut.

IceJossan
0

Håll fortsatt koll på dem. Om Findus nu verkar ogilla att ha henne där och riskerar att starta rediga slagsmål så sätt upp kompostgaller så att de kan lära känna varandra därigenom först.

De brukar lösa sånt här själva, behöver bara göra upp, men för vissa katter ska det till väldigt mycket för att de ska acceptera att ha en annan katt i hemmet. Då är det lugnast för båda katterna och för dig att ha en långsam invänjning med nät emellan dem.

Fridaaaa
0

#11 Jo det gör vi, inatt hade vi henne instäng i badrummet. Släppte ihop dem i morse igen, men hon fräste på han, han gick och åt, hoppade upp på tvättstället, och låg och var helt avslappnad:) Så inget slagsmål, han låg där uppe och tittade på henne.

tuska
0

Se där  vilken gentleman, han visar även vart maten finns.  Det  kommer att gå jättebra, det är gammelflickan som får bestämma det är som det ska vara.Flört

Fridaaaa
0

Ja han började äta bara 1-2 meter ifrån henne, hon låg och morrade och han brydde sig inte xD Dem rök ihop en gång igår men det vara bra några sekunder.

Fridaaaa
1

Kan meddela att det går bara bra mellan katterna nu, visst dem kan morra till på varandra, men inget slagsmål, och inatt hade vi badrumsdörren öppen och dem gjorde ingen mot varandra då heller :) Och Fia morrar knappt åt hunden heller nu längre:) Findus pratar med henne, låter ganska roligt, sedan går han därifrån :=D

Jourhemmet
0

Å vad skönt, nu dröjer det inte förrän dom sover tillsammans Skrattande

EddaM
0

Jag är så fruktansvärt bortskämd av mina katter. När jag o vänner åker på utställningar kan vi ha katterna tillsammans på natten utan bråk o kan därför dela på hotellrum vilket ju gör det hela billigare. Riktigt lyxigt faktiskt =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z